فارس نیوز
1401/05/08
16:35
سهم ۷۳ درصدی حقیقی ها از معاملات بازار سهام/ چشم امید سهامداران بورس به حمایت تاریخی

در جریان معاملات روز شنبه، ۷۳ درصد خریدها توسط افراد حقیقی و ۲۷ درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه اولین روز هفته دوم مردادماه را با چالش جدیدی آغاز کرد. در نیمه ابتدایی معاملات امروز، بازار با رشد همراه بود؛ اما در نیمه دوم سهم‌ها یکی پس از دیگری منفی شدند و در نهایت شاخص نیز با کاهش همراه شد.


به نظر می‌رسد با توجه به اتفاقاتی که در بورس طی هفته‌های گذشته رخ داده است، نتوان چشم انداز روشنی برای بازار در هفته پیش رو متصور شد.


* آثار منفی ریسک‌های سیاسی به زودی تخلیه می شود


برخی تحلیلگران بازار سهام معتقدند که قیمت‌ها در بازار در سطوح ارزنده‌ای قرار دارند و در میان مدت بازار رشد خواهد کرد. این تحلیل‌گران می‌گویند که آثار منفی اخبار سیاسی و بین المللی در بازار به زودی تخلیه شده و با توجه به عقب افتادن قیمت‌های بازار سهام از ارزش ذاتی، بورس در هفته ‌های آینده رشد خواهد کرد.


در مقابل برخی دیگر از تحلیلگران کمبود تقاضا در بازار را علت اتفاقات اخیر بورس می دانند و معتقدند تا زمانی که خروج پول از بورس متوقف نشود، شاخص صعود نخواهد کرد. این کارشناسان افزایش نرخ بهره بین بانکی را عامل ریزش بورس دانسته و معتقدند کاهش این نرخ در آخرین اعلام بانک مرکزی می تواند تا حدودی این عامل بازدارنده برای رشد بورس را از بین ببرد.


در معاملات امروز قیمت سهام اغلب نمادهای گروه کشاورزی و دامپروری بازار رشد کرده و این گروه در کنار گروه‌های فلزات اساسی و پتروشیمی‌ها سبزترین گروه‌‌های بازار سهام هستند.


* شاخص کل به حمات تاریخی نزدیک شده است


وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند معاملات بازار سهام گفت: در معاملات روز چهارشنبه دو نشانه مثبت بهبود تقاضا و کاهش پول خروجی دیده شد. امروز هم تا حدودی این دو نشانه در معاملات بورس دیده شدند.


وی ادامه داد: همچنان حجم معاملات پائین است و روند خروج پول ادامه دارد. سطح حمایت تاریخی بعدی شاخص در حوالی رقم یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد است و امکان تنزل شاخص تا این سطح وجود دارد، اما سهامداران باید به شکسته نشدن این حمایت تاریخی چشم امید داشته باشند.


* افت شاخص‌های عملکردی بورس


در معاملات روز شنبه، شاخص کل بورس با کاهش دو هزار و ۸۴۲ واحدی نسبت به روز چهارشنبه به رقم یک میلیون و ۴۴۰ هزار و ۸۷۰ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۲ دهم درصد بوده است.


شاخص کل هموزن بورس نیز با ریزش دو هزار و ۲۵۰ واحدی در سطح ۳۸۷ هزار و ۲۱۷ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۵۸ صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس ۱۹ واحد بالا آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۸۸۱ واحد قرار گرفت.


* رشد ارزش کل معاملات سهام


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با رشد ۱۱ درصدی نسبت به روز چهارشنبه به رقم ۱۱ هزار و ۶۳۲ میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۶ هزار و ۹۴۸ میلیارد تومان بود که ۶۰ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌‌دهد. معاملات اوراق بدهی نسبت به روز گذشته، ۶ درصد رشد داشته است.


ارزش معاملات خرد سهام با افزایش ۲۳ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم دو هزار و ۳۵۱ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس ۲۰ درصد بوده است.


* افزایش خروج سرمایه از بازار سهام


امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای سی و یکمین روز متوالی منفی شد و ۲۸۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که رشد ۱۷۵ درصدی نسبت به روز چهارشنبه داشته است.


در بخش خرید، ۷۳ درصد خریدها توسط حقیقی‌ها و ۲۷ درصد توسط حقوقی‌ها انجام شده است. همچنین در بخش فروش ۸۶ درصد فروش توسط حقیقی‌ها و ۱۴ درصد توسط حقوقی‌ها انجام شده است.


در بازار امروز، شاهد خروج ۱۶۸ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از نمادهایی با ارزش بازار کمتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان و خروج ۱۴۱ میلیارد تومان از نمادهای با ارزش بازار بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده‌ایم.


در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان)، دی (بانک دی) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) اختصاص داشت و نمادهای شراز (پالایش نفت شیراز)، فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) و سامان (بانک سامان) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.


* رشد ارزش صف‌های فروش بورس


در جریان معاملات روز شنبه، ۱۵۲ نماد با رشد قیمت و ۴۵۸ سهم نیز با افت قیمت همراه شدند. در پایان معاملات امروز، ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش ۵۳ درصدی یافت و به ۱۷۱ میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۳ درصد افت کرد و در رقم ۱۰۸ میلیارد تومان ایستاد.


امروز نمادهای زنگان (شرکت صنعت روی زنگان)، قلرست (شرکت قند لرستان) و مدیریت (شرکت سرمایه گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری) بیشترین صف خرید را داشتند.


بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو)، ورنا (سرمایه‌گذاری رنا)، سصفها (سیمان اصفهان) تعلق داشت.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0