بااقتصاد
1400/02/21
14:56
صعود بی‌سابقه و ۲۱ هزار واحدی شاخص کل در بهار ۱۴۰۰/ دامنه متقارن، آرامش را به بازار سرمایه برمی‌گرداند؟

گزارش بازار/ سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در دومین روز از انتشار خبر اجرای دامنه متقارن در معاملات هفته آینده، بازارهای سهام تهران سبزپوش شدند و صعود حدود ۲۲ هزار واحدی شاخص کل که در سال ۱۴۰۰ بی‌سابقه بوده است، می‌تواند دلیلی بر بازگشت آرامش به بازار سرمایه تلقی شود.

شاخص به کانال ۱.۲ میلیونی نزدیک شد


به گزارش بااقتصاد، امروز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه، تمامی شاخص‌های بازار سهام تهران، پس از مدت‌ها یک‌دست سبز شدند و صعود بیش از ۲۱ هزار و ۹۳۴ واحدی را برای شاخص کل رقم زدند. با این صعود، شاخص به سمت کانال ۱.۲ میلیونی نزدیک‌تر شده و در پله یک میلیون و ۱۷۹ هزار واحدی ایستاده است. شاخص هم‌وزن و شاخص فرابورس نیز در یک روند مثبت، به ترتیب ۱۸۶ و ۱۵۳ واحد صعود کردند.


پیامدهای مثبت یک تصمیم درست


دو روز پیاپی صعودی برای بازار سهام، نتیجه یک تصمیم بخردانه‌ای بود که پس از چند ماه انتظار سرانجام گرفته شد و قرار است از هفته آینده اجرا شود. با اتخاذ تصمیم متقارن شدن دامنه نوسان معاملات بورس، افزون بر صعود شاخص‌ها، ارزش و حجم معاملات کمی افزایش یافت و از تراکم صف‌های فروش حقیقی‌ها نیز کاسته شد.


با روی خوش نشان دادن بخشی از سهامداران خرد به بازار سرمایه که نتیجه همین تصمیم درست بود، بازارهای سهام به تعادل رسیدند و امروز هم مانند دیروز، گروه فلزات شاخص‌سازان اصلی بورس بودند. فولاد و فملی بیش از ۶۰۰۰ واحد مثبت بر شاخص کل افزودند و خبر آزادسازی صادرات فولاد هم بر این صعود، صحه گذاشت. در فرابورس هم، میدکو و ذوب سهم بالایی در رشد ۲۲ هزار واحدی شاخص برعهده گرفتند.


مثبت‌سازان بورس تهران و فرابورس


در بورس تهران امروز نمادهای فارس، شستا، کگل، شپنا و ومعادن در رتبه‌های بعدی مثبت‌سازان شاخص قرار گرفتند و برای فرابورس هم آریا، میدکو، زاگرس، ذوب، شگویا، صبا و هرمز شاخص‌سازی کردند. رتبه‌های برتر پرتراکنش‌های بورس تهران هم به نمادهای خساپا، فملی، خودور، خگستر، برکت، شستا و فولاد رسید و در فرابورس هم کزغال، کرمان، آریا، بپیوند، بگیلان، ذوب و دماوند معاملات پرتراکنشی را پشت سر گذاشتند.


تزریق ۱۴۰ میلیارد تومانی پول حقیقی به بازار سهام


در معاملات دیروز هرچند شاخص کل مثبت بود اما شاخص هم‌وزن زیر تاثیر عرضه بیش‌تر از سوی حقیقی‌ها، قرمز بود و نشان داد که سهامداران خرد برای بازگشت دوباره به بازار سهام کمی تردید دارند اما امروز با تزریق ۱۴۰ میلیارد تومان نقدینگی به بازار، نشان دادند که اگر از بازار کمی حمایت شود، مورد استقبال دوباره حقیقی‌ها قرار خواهد گرفت و روزهای اوج تکرار خواهد شد.


بازار منتظر منابع صندوق توسعه ملی


با افزایش ارزش و حجم معاملات، قدرت نقدشوندگی بازار که به تحلیل رفته بود، کمی ترمیم یافت و حالا بازار سهام پس از حذف دامنه نامتقارن و تغییر حجم مبنا، منتظر خبر تزریق منابع از صندوق توسعه ملی است که ماه‌ها پیش دولت قول آن را داده بود اما هنوز به اجرا نرسیده است.


عواملی که صعود بازار را در روزهای آینده تثبیت می‌کنند


ناگفته نماند که بازار سرمایه در ماه‌های گذشته تجربه چندان خوبی از واکنش موثر به خبرهای حمایتی و سیاسی مثبت ندارد و در بهترین حالت، واکنش به تصمیم‌ها و دستورالعمل‌های جدید و سبزپوشی بازار، یکی دو روز بیش‌تر دوام نداشت اما یکی دو تفاوت مهم در تغییرات اخیر و قبلی وجود دارد. نخست این‌که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و توافق احتمالی برجام قرار داریم و وعده‌وعیدها از مرز شعار فراتر خواهد رفت. مورد دیگر این‌که بیش‌تر سهم‌ها به کف قیمت رسیده‌اند و جذابیت خرید در آنها به‌ویژه کامودیتی‌ها که در بازارهای جهانی با جهش قیمت مواجه شده‌اند، افزایش یافته است. بر این موارد، واکنش مثبت ۲۲ هزار واحدی شاخص کل که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون بی‌سابقه بوده است را هم باید بیفزاییم. بنابراین و با توجه به این دلایل می‌توان صعود امروز شاخص را استارت بازار سهام برای بازگشت به سیر صعودی و البته متعادل تلقی کرد و امید بیش‌تری به روزهای آینده و مثبت بازار بست.


انتقال پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت به سمت خرید سهام


در بازار متعادل امروز، حدود ۷۰ درصد از نمادها به رنگ سبز درآمدند و صف فروش بسیاری از سهم‌ها نیز کاملا جمع شد. پس از حدود سه هفته، بازار امروز شاهد بازگشت بخشی از حقیقی‌ها در سمت تقاضا بود و ارزش معاملات ۱۴۰ میلیاردی خرد، نشانگر همین موضوع است. در همین حال صندوق‌های درآمد ثابت برخلاف روند هفته‌های گذشته، امروز با خروج ۲۱۰ میلیارد تومان پول حقیقی مواجه شدند.


برترین صنایع امروز بازار کدام گروه‌ها بودند؟


بیش‌ترین اقبال معامله‌گران امروز بازار سهام از گروه‌های فلزات اساسی، خودرو و فراورده‌های نفتی به ترتیب با ارزش معاملات ۴۷۲ ، ۳۵۴ و ۲۱۵ میلیارد تومان در نمادهای شبندر، فولاد و ذوب از سوی حقیقی‌ها و واعتبار، برکت و دماوند از سوی حقوقی‌ها بود.


به‌این‌ترتیب ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس، بیش از ۳۲۷۰ میلیارد تومان ثبت شد و ۱۲۰میلیارد تومان هم تغییر خالص مالکیت افراد حقوقی به حقیقی رقم خورد.


صادرات شمش فولادی آزاد شد


صادرات محصولات فولادی (مقاطع طویل) واحد‌های مجاز با تایید وزارت صنعت از روز شنبه ۲۵ اردیبهشت، به مدت سه ماه آزاد اعلام شد.


بر اساس این گزارش و طبق این تاییدیه، دفتر معاونت معدنی وزارت صنعت، به مدت سه ماه، صادرات شمش فولادی توسط شرکت‌هایی که فهرست آن‌ها به گمرک اعلام می‌شود را آزاد کرد. صادرات محصولات فولادی از این پس، نیازمند تیک صادراتی وزارت صنعت و تایید دفتر صنایع معدنی نیست.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰


مجموع ارزش معاملات امروز در بازارهای سهام تهران به بیش از ۸ هزار میلیارد تومان با حجم ۷۱۰۰ میلیارد برگ سهم رسید که ارزش معاملات بورس تهران از این میزان، ۴ هزار و ۷۴۲ میلیارد تومان با جابجایی حدود ۶ میلیارد برگ سهم بود. سهم فرابورس کل ارزش معاملات بازار، ۳ هزار و ۳۷۵ میلیارد تومان با نقل و انتقال ۱۱۰۰ میلیارد برگ سهم، رقم خورد.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۷۹,۶۱۷.۸۳ (۲۱۹۳۴.۶۲افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۱۹.۲۵۱.۱۸ (۱۸۶.۹۰افزایش)


ارزش معاملات: ۴.۷۴۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۹ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: فولاد، فملی و فارس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۴۲۷.۴۸ (۱۵۳.۳۹افزایش)


ارزش معاملات: ۳,۳۷۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۱ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: آریا، میدکو و زاگرس


گزارش: مولود غلامی





انتهای خبر

0
0