کارگزاری سهام بارز
1401/06/05
08:29
#نگاه_بارز این روزها جو سیاسی ناشی از امضاء برجام اکثر فعالان اقتصادی را در حالت صبر و انتظار نگه داشته است. کاهش حباب سکه و همچنین کاهش چشمگیر تق...

#نگاه_بارز



این روزها جو سیاسی ناشی از امضاء برجام اکثر فعالان اقتصادی را در حالت صبر و انتظار نگه داشته است. کاهش حباب سکه و همچنین کاهش چشمگیر تقاضا در معاملات شمش کالایی در هفته جاری علاوه بر کاهش انتظارات تورمی نشان می دهد بازار در انتظار کاهش قیمت هاست. در ادامه به مهمترین عوامل تاثیرگذار به بازار سرمایه مورد بررسی قرار می گیرد.



📍ریسک برجام: •اگرچه جو عمومی انتظار دارد با تصویب برجام قیمت ارز کاهش شدیدی را تجربه کند، اما این مهم به دلایل متعدد اقتصادی امکان پذیر نیست.



•با امضا برجام و کاهش ریسک های سیستماتیک پی بر ای بازار افزایش خواهد یافت.



•امضاء برجام در کنار کاهش ریسک های سیستماتیک به برگشت مطالبات ایران از کشورهای خارجی منتج خواهد شد. این موضوع علاوه بر کاهش نسبی کسری بودجه، دست دولت را باز خواهد کرد تا بدهی های خود را به سیستم بانکی تسویه کند و در این صورت چرخه تولید جامعه فعال تر خواهد شد.



📍ریسک قوانین: در مرداد ماه علاوه بر موضوع برجام، بازار شاهد مداخلات دولت در بورس کالا از طریق تغییر فرمول نرخ های پایه سیمان و فولاد بود. خلق الساعه بودن تصمیمات دولت و نداشتن ثبات رویه در بازارها بیش از پیش به چشم میخورد که می تواند منجر به کاهش فعالیت های اقتصادی شود.



📍ریسک صندوق توسعه و تثبیت بازار: بنظر میرسد با افزایش قدرت صندوق توسعه بازار بیش از پیش دولتی شده است. بنا بر گفته اکثر کارشناسان حضور صندوق تثبیت بازار تاحدی بازار را از ریتم خود خارج کرده است، به طوری که پس از پالس های منفی به گروه یا نمادهای مهم بازار اجازه اصلاح و جذاب شدن قیمت را نمی دهد و پس از پالس های مثبت با فروش خود اجازه روند گرفتن به قیمت را نمی دهد.




اگرچه بازار سهام در دو هفته اخیر با خوشبینی به احیای برجام از طراوات بهتری برخوردار است، در شرایط فعلی سیاست دست به عصا بودن همچنان ادامه خواهد یافت چرا که تا امروز سیاست طرفین در مذاکرات نشان داده است سناریوی وقت کشی و خریدن زمان دور از ذهن نیست. اما با فرض نهایی شدن احیای برجام، بسته به نوع صنعت اتفاقات متفاوتی به وقوع خواهد پیوست. مثلا در صنعت پتروشیمی هزینه های فروش کاهش خواهد یافت یا در صنعت حمل و نقل به افزایش حجم عملیات منجر خواهد شد. لذا به نظر می رسد به احتمال قوی صنعت بانک، حمل و نقل و شاید خودرو با تحولات مثبت تری نسبت به سایر صنایع روبرو باشد.

انتهای خبر

0
0