اقتصاد آنلاین
1400/05/22
11:39
نگاهی به وضعیت بورس تهران در هفته سوم مرداد

در این هفته، بازار در هر پنج روز سبزپوش شد و شاخص کل بورس تهران ۷۸هزار واحد (۵.۵درصد) رشد کرد. بیشترین و کمترین بازدهی هفته به ترتیب متعلق به نمادهای«پشاهن» و «تپولا» و بیشترین بازدهی متعلق به گروه «استخراج نفت و خدمات جانبی» بود. همچنین متوسط ارزش معاملات نیز با رشد ۱۸درصدی رو به رو شد.

اقتصاد آنلاینسیده زینب رزم گیر ؛ در هفته‌ای که گذشت بازار سهام شاهد پنج روز سبز بود. در روز شنبه، شاخص کل کار خود را با رشد هزار و ۷۱۸ واحدی آغاز کرد. در روز یکشنبه، با ۱۰هزار واحد به رشد خود ادامه داد و در روز دوشنبه رشد ۱۵هزار واحدی را تجربه کرد. در روز سه شنبه و چهارشنبه نیز رشدهای ۲۰هزار واحد و ۳۰هزار واحدی بازار را به شاخص یک میلیون و ۵۰۰ نزدیک‌تر کرد. با این حال این هفته در بازار سهام خالص فروش افراد حقیقی، ۴۸۵میلیارد تومان از خرید آن‌ها بیشتر بود.


وضعیت شاخص‌ها

شاخص کل بورس تهران در مجموع ۷۸هزار واحد رشد کرد و از ارتفاع یک میلیون و ۴۰۶هزار واحد به یک میلیون و ۴۸۴هزار واحد صعود کرد. همچنین شاخص کل هم وزن با رشد ۴.۷درصدی رو به رو شد. شاخص کل فرابورس نیز پنج روز سبز را تجربه کرد و در مجموع هزار و ۱۹واحد، معادل پنج درصد رشد کرد.


پربازده‌ترین نمادهای هفته

نمادهای «پشاهن» با ۳۳درصد، نماد «کمینا» با ۳۱.۹درصد و نماد «آپ» با ۲۷.۳درصد بیشترین بازدهی را طی این هفته ثبت کردند. در سمت دیگر، «تپولا» با منفی ۲۶.۶درصد، «وحافظ» با منفی ۱۸.۱درصد و «ثرود» با منفی ۱۷درصد سهامداران خود را نقره داغ کردند.


ارزش معاملات

ارزش معاملات بازار سهام از روز دوشنبه روندی صعودی در پیش گرفت. در آخرین روز هفته، رکورد ارزش معاملات سال ۱۴۰۰را شکسته شد و به حدود ۹هزار و ۲۱۵میلیارد تومان رسید. متوسط ارزش معاملات این هفته هفت هزار و ۴۱۰میلیارد تومان ثبت شد که نسبت به هفته گذشته حدود ۱۸درصد افزایش یافته است. همچنین کمترین ارزش معاملات با پنج هزار و ۸۷۸میلیارد تومان متعلق به روز یکشنبه بود.


وضعیت صنایع مختلف

بیشترین معاملات بورس و فرابورس در هفته‌ای که گذشت به گروه «محصولات شیمیایی» تعلق داشت به طوری که پنج هزار و ۶۲۴میلیارد تومان فقط در این بخش جا به جا شد، گروه «فلزات اساسی» با معاملات پنج هزار و ۳۳۵میلیارد تومانی دوم شد و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با دو هزار و ۶۴۲میلیارد تومان در جایگاه سوم قرار گرفت.


در این هفته تنها دو گروه با افت قیمت مواجه شدند. گروه «استخراج نفت و خدمات جانبی» با ۱۱.۸درصد، گروه «فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی» با ۹.۵درصد و گروه «محصولات چوبی» با ۹.۴درصد رشد پر بازده‌ترین گروه‌های این هفته بودند. در طرف دیگر کم بازده‌ترین گروه‌ها به ترتیب «خدمات فنی و مهندسی» با منفی ۳.۵درصد و «مخابرات» با منفی ۰.۸درصد به ثبت رسیدند.


تغییر مالکیت حقیقی و حقوقی

این هفته بازار سهام کار خود را با خروج پول قابل توجهی آغاز کرد. علی رغم رشد پیاپی شاخص کل، خروج پول در تمام روزهای هفته ادامه یافت و فقط از شدت آن کاسته شد. در مجموع این هفته خالص فروش حقیقی‌ها حدود ۴۸۵میلیارد تومان از خریدشان بیشتر بود. گفتنی است این هفته گروه «اطلاعات و ارتباطات» با ۶۳میلیارد تومان و گروه «فلزات اساسی» با ۵۰میلیارد تومان و گروه «زراعت و خدمات وابسته» با ۴۷میلیارد تومان طعم ورود پول را چشیدند. در طرف دیگر گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با ۱۷۷میلیارد تومان و «استخراج کانه‌های فلزی» با ۱۳۸میلیارد تومان و «خودرو و ساخت قطعات» با ۹۳میلیارد تومان به ترتیب بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را ثبت کردند.


بیشترین ورود و خروج پول به کدام نمادها بود؟

گفتنی است بیشترین خروج پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «شپنا»، «وغدیر» و «وتجارت» بود. به طوری که مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری پالایش نفت اصفهان ۱۲۷میلیارد تومان و سرمایه‌گذاری غدیر ۱۰۰میلیارد تومان افزایش یافت. از طرف دیگر بیشترین ورود پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «کاوه»، «شستا» و «فخوز» بود. به طوری که مالکیت حقیقی در ترکیب سهامداری فولاد کاوه جنوب کیش ۱۳۵میلیارد تومان و سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی ۷۴میلیارد تومان افزایش یافت.


انتهای خبر

0
0