ایبنا
1399/11/22
11:22
آشنایی با سرویس پرداخت موبایلی مبتنی بر استاندارد EMV

در پرداخت موبایلی، پس از نصب برنامک دارای مجوز بانک مرکزی و انجام فرایند احراز هویت و ثبت اطلاعات کارت، انجام تراکنش بر روی پایانه فروش با نزدیک کردن تلفن همراه به پایانه به سهولت میسر می‌شود.

به گزارش ایبنا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، با استقرار استاندارد EMV انطباق هرچه بیشتر شبکه پرداخت ایران با سایر شبکه‌های بین‌المللی پرداخت کشورهای دیگر تحقق می‌یابد.



این امر علاوه بر رفع دغدغه‌های امنیتی، امکان اتصال به سایر شبکه‌های کارتی و نیز ایجاد کسب‌وکارهای نوین را در آینده به همراه خواهد داشت. به منظور پیاده‌سازی این استاندارد می‌بایست کارت‌های هوشمند جدید جایگزین کارت‌های مغناطیسی فعلی شود.



اما هزینه‌های بالای ورود کارت های هوشمند به کشور و شخصی‌سازی آنها برای مشتریان بانکی و نیز محدودیت‌های کشور در شرایط تحریمی، بانک مرکزی را بر آن داشت تا ضمن تاکید بر استقرار استاندارد EMV، کارت هوشمند فیزیکی صادر نشود.



برای اجرای این سیاست، استفاده از تلفن همراه به جای کارت هوشمند و نیز ذخیره‌سازی اطلاعات کارت‌های بانکی مغناطیسی به روشی امن در تلفن همراه هر شخص در دستور کار قرار گرفت.



شرکت خدمات انفورماتیک به عنوان بازوی فنی بانک مرکزی، استاندارد EMV را در قالب طرحی ملی به کشور وارد و اقدام به بومی سازی آن کرد. در نتیجه تغییرات زیرساختی در سامانه‌های حاکمیتی پرداخت کشور همانند «شتاب»، «شاپرک»، «سهند» و «مانا» اعمال شد. همچنین به منظور اجرای آزمایشی این طرح، تغییرات لازمه برای یک بانک و یک psp نمونه انجام شد و بدین ترتیب امکان ذخیره‌سازی امن کارت‌های بانکی و پرداخت غیرتماسی با تلفن همراه مبتنی با استاندارد EMV در شبکه پرداخت کشور با عنوان «راهکار کهربا» فراهم شد.



برای فراگیر شدن این طرح، لازم است سایر بانک‌ها و شرکت‌های psp پیاده‌سازی‌ها و تغییرات لازم را در سامانه های خود انجام دهند.



برای استفاده از پرداخت موبایلی مبتنی بر استاندارد EMV پس از نصب برنامک دارای مجوز بانک مرکزی و انجام فرایند احراز هویت و ثبت اطلاعات کارت مشتری، تلفن همراه آماده بهره‌برداری خواهد بود و انجام تراکنش بر روی پایانه فروش با نزدیک کردن تلفن همراه به پایانه به سهولت میسر می‌شود.



به دلیل تنوع کسب‌وکار و امنیت بالای این روش امکان پرداخت تراکنش‌های ریزمقدار بدون وارد کردن رمز کارت میسر خواهد شد و این به معنای انجام تراکنش امن و سریع بدون تماس با ابزار پرداخت و انتقال هر نوع آلودگی خواهد بود.

انتهای خبر

0
0