بورس پرس
1400/07/03
11:04
افت ۲۵ درصدی تقاضای محصولات صنعت بورسی و سود۱۰۰ درصدی پتروشیمی‌ها

رییس انجمن صنفی مواد شوینده از کاهش ۲۵ درصدی تقاضای محصولات این صنعت بورسی و سود۱۰۰ درصدی پتروشیمی‌ها خبر داد و خواستار اصلاح پایه قیمت‌گذاری مواد اولیه شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، بختیار علم بیگی درباره افزایش قیمت مواد شوینده به ایلنا گفت: پایه قیمت‌گذاری مواد اولیه باید اصلاح شود.در شرایط کنونی، مواد اولیه به قیمت جهانی خریداری می شود که بر اساس آن پودر ماشین نیم کیلویی به نرخ یورو به ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان می‌رسد.


وی افزود: پتروشیمی‌ها بیش از ۱۰۰ درصد سود دارند ولی تولیدکنندگان در وضعیتی قرار گرفته‌اند که با افزایش قیمت ارز یا مواد اولیه در شرایط بسیار بدی قرار می‌گیرند. برای پتروشیمی و کالا های بورسی مبنای قیمت گذاری صبح جهانی منهای ۵ ضرب در ارز نیمایی است. زمان این قیمت گذاری تعیین شد که ارز نیمایی ۴۲۰۰ تومان بود اما با افزایش قیمت آن اثر منفی روی کالاها گذاشت. سود پتروشیمی و کالاهای بورسی افزایش و سود تولیدکننده‌ها کاهش چشمگیری داشت و با ادامه روند تولیدکنندگان مجبور می‌شوند، فعالیت را متوقف کنند.


علم بیگی در پاسخ به سوالی در مورد میزان تقاضا توضیح داد: با افزایش قیمت مسلما با کاهش و مصرف هم مواجه می‌شویم وقتی در حوزه مواد شوینده کاهش مصرف رخ دهد به معنای این است که بیماری بیشتر خواهد شد و بهداشت در خطر قرار خواهد گرفت میزان تقاضای مواد شوینده نسبت به ابتدای سال حدود ۲۵ درصد کاهش داشته است.


وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمتی در مورد مواد شوینده در چند وقت اخیر رخ نداده است گفت: در تیر و بعد از ۹ ماه ، ۲۵ درصد افزایش قیمت قیمت و مواد شوینده اعمال شد در حالی که هیچ علاقه‌ای به افزایش قیمت نیست .چرا که به معنای فشار بیشتر بر مردم و کاهش بازار و مصرف است که منجر به خطر افتادن بهداشت عمومی می‌شود. امید است سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار در این مورد کارشناسی‌های لازم را انجام دهند.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0