همفکران
1401/04/05
16:39
گزارش بازار/ خریداران نیمکت نشین

شاخص کل بورس تهران پنجمین روز از تیر ماه ۱۴۰۱ را با افت ۱۹ هزار واحدی به پایان رساند و تا یک قدمی مرز ۱.۵ میلیون واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی همانند روز گذشته تماما منفی بود و بدون لحظه ای توقف، از ابتدا تا پایان در مسیر نزولی حرکت کرد. شاخص هموزن تنها نیم ساعت ابتدایی توانست در مدار مثبت حرکت کند...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران پنجمین روز از تیر ماه ۱۴۰۱ را با افت ۱۹ هزار واحدی به پایان رساند و تا یک قدمی مرز ۱.۵ میلیون واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی همانند روز گذشته تماما منفی بود و بدون لحظه ای توقف، از ابتدا تا پایان در مسیر نزولی حرکت کرد.


شاخص هموزن تنها نیم ساعت ابتدایی توانست در مدار مثبت حرکت کند و پس از آن به موجب غلبه فروشندگان بر کلیت بازار، تا انتها در مسیری نزولی گام برداشت و با افت بالغ بر ۱ درصدی به کارش پایان داد.


وساپا، شیران و شاراک بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. هیچ کدام به صف خرید نرسیدند و در مدار ۱ درصدی متوقف شدند. در این میان شاراک با تقاضای بیشتری همراه بود و توانست حدود ۲ درصد رشد قیمتی را رقم بزند. فملی، فولاد و وبملت بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. فملی و فولاد امروز هم نزولی بودند و با افت بالغ بر ۳ درصدی قیمت مواجه شدند. وبملت پس از یکهفته به گردونه معاملات بازگشت و با افت حدود ۷ درصدی به کارش پایان داد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افت قیمت نمادهای زاگرس و بپاس و کگهر، ۲۳۷ واحد کاهش یافت و در سطح ۲۰ هزار و ۳۴۷ واحد متوقف شد. ساروج و تلیسه نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۵۰۵ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۴ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۹ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر


بورل: بن‌بست مذاکرات وین را بازگشایی کردیم


«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد یکشنبه اعلام کرد: «نتیجه مهم سفر من به ایران این بود که ما بن‌بست اخیر را بازگشایی کرده و مذاکرات متوقف‌شده بر سر برجام از سر گرفته می‌شود».


امیرعبداللهیان: بدون عقب‌نشینی به مذاکرات ادامه خواهیم داد


سعی می‌کنیم بر نقاط اختلاف فائق آییم.


ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ و فلزات اساسی به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خگستر و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز صندوق های قابل معامله با اختلاف بیشترین پول را از سوی سهامداران خرد جذب کردند. در مقابل، بیشترین خروج نقدینگی های خرد از دو صنعت شیمیایی ها و فلزات اساسی ها صورت گرفت. نمادهای تایرا و وساپا بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای شپنا و فولاد بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



طی روز جاری شاهد روندی منفی و کم حجم در بازار بورس تهران بودیم . خریداران امروز تماشاگری بیش نبودند، تا جایی که حتی از گروه های برجامی رو برگرداندند و تنها در برخی از تک نمادها تحرکاتی داشتند.


خودرویی ها برخلاف روز قبل، امروز با افت قیمتی مواجه شدند. خشرق و ورنا با صف فروش به خط پایان رسیدند. ایران خودرو و خگستر در مدار منفی ۱ درصدی متوقف شدند. خساپا در یک قدمی کف قیمتی بست و ۱۹۱ تومان شد. برخلاف روند گروه خزامیا با رشد قیمتی همراه شد و خاور در سقف قیمتی خریدارانش را صف نشین کرد.


بانکی ها نیز روزی منفی داشتند. وبملت با افت ۴ درصدی در قیمت ۳۰۰ تومان بازگشایی شد و در نهایت تا محدوده ۲۹۰ تومان عقب نشینی کرد. بانک دی پرحاشیه امروز به صف فروش هم رفت اما در نهایت به افت ۴ درصدی قیمت اکتفا کرد. وتجارت نزولی بود و در قیمت ۱۷۴ تومان بست. وبصادر ۲- خورد و ۱۷۹ تومان شد.


فلزات اساسی ها همچنان در مدار منفی در حرکتند. فولاد و فملی ۳ درصد دیگر کاهش قیمتی داشتند و به ترتیب به ۱۰۷۹ تومان و ۶۷۱ تومان رسیدند. ذوب، فخوز و فاسمین در مرز صفر معاملاتی سنگر گرفتند و افت قیمتی قابل توجهی نداشتند.


در میان دارویی های سرخ پوش، دجابر، دشیمی و دعبید با رشد قیمتی همراه شدند. خبر عرضه شدن شرکت پخش رازی موجب شده تا دوباره توجه خریداران به دجابر جلب شود.


در صنعت سیمان، سکرد و سقاین از آن تک نمادهایی بودند که در مرکز توجه خریداران قرار گرفتند، چرا که دیگر نمادهای این صنعت با افت قیمتی مواجه بودند. در روند خرید این دو نماد حقیقی ها نقش اصلی را برعهده داشتند.


پالایشی ها منفی اما متعادل تر از دیگر بزرگان بودند. شپنا در یکساعت پایانی با رنج کشی های مثبت توانست تا ۱+ بالا بیاید و به ۶۸۰ تومان برسد. شتران و شبندر روز را به نوسانات منفی در محدوده صفر تابلو سپری کردند. شبریز ۱.۵- خورد و ۲۱۰۳ تومان شد.


مجددا توجهات به خبر های برجامی جلب شده و به نظر می رسد در این روز ها تنها اخبار برجامی و یا اخبار مربوط به بلوک خودرویی هاست که می تواند به بازار جانی دوباره ببخشد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نمادهای خعمرا، تفیرو و تایرا بیشترین حجم مشکوک را داشت.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را دشیمی با ۴.۴۸ درصد، تکنو با ۴.۲۷ درصد و غدشت با ۳.۱۵ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام اکالا با ۴.۹۸ درصد، ثفارس با ۴.۶۸ درصد و واعتبار با ۴.۰۴ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذاشته ۳۰۰ تومان کاهش قیمت داشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۳.۷۴ درصد افت داشت و به ۱۴ میلیون و ۶۹۹ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز معامله نشده و در محدوده ۱۸۲۷ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0