مبین تحلیل
1399/11/29
14:01
#فولاد #سنگ_آهن 🔸فضای مه آلود تامین مواد اولیه بخش دوم 🔸پیش از اینکه شرکت های حوزه معدن و صنایع خصوصی شوند، #ایمیدرو دارای زنجیره کامل ارزش از م...

#فولاد


#سنگ_آهن



🔸فضای مه آلود تامین مواد اولیه



بخش دوم



🔸پیش از اینکه شرکت های حوزه معدن و صنایع خصوصی شوند، #ایمیدرو دارای زنجیره کامل ارزش از معادن تا فولاد را در اختیار داشت،اگرچه این وضعیت نیز خود مطلوب نیست اما خصوصی سازی اشتباه و پی در پی دولت ها باعث چندپاره شدن این زنجیره شد.سیستمی که یک زمان،دارای برنامه ریزی های حداقلی برای تولید و توسعه بود، حال وضعیت مشخصی دیگر نداشت و بدتر اینکه دولت نیز در تمام این زنجیره چند پاره شده نیز سهامدار است! مجموعه هایی که باید به صورت ادغام شده به فروش می رسیدند، چند تکه شده و تک تک این واحد ها به دنبال توسعه زنجیره ارزش خود بودند.فولادسازان به دنبال توسعه بخش گندله سازی و معدنی ها به دنبال توسعه بخش های تولید فولاد خود.



🔸حال در این فضای ملتهب، راهکار دولت برای حل این موضوع، وابسته کردن قیمت مواد معدنی و بالادستی، به محصول نهایی شمش خوزستان است در حالی که قیمت های سنگ آهن و فولاد در دنیا به صورت مستقل قیمت گذاری می شود.حال با یک واقعه،مثلا طوفان در برزیل که باعث رشد سنگ آهن می شود، قیمت سنگ آهن در داخل ثبات مانده و سود به درستی در زنجیره توزیع نمی شود و بیشتر سود به فولادسازان می رسد.اینجاست که فولادسازان برای سود بهتر به توسعه بالادستی و معدنی ها برای مقابله با این بی عدالتی به توسعه صنایع پایین دست روی می آورند. در سمت دیگر، راهکار دیگر معدنی ها برای رشد سود که صادرات مواد خود است نیز به دلیل ممنوعیت ممکن نیست. این یعنی عدم ارز آوری برای این محصولات و عدم نوسازی تجهیزات معدنی ها.



🔸عدم ارز آوری مانع تجهیز معدنی ها می شود و همچنین وزارت صمت نیز خود زیر بار این هزینه ها نمی رود. این یعنی فرسودگی بیشتر تجهیزات معدنی ها، کاهش ظرفیت عملی شرکت ها، عدم توانایی در توسعه بیشتر و کاهش تولید که در نهایت کمبود مواد معدنی را تسریع خواهد کرد.همچنین که این حجم از دستوری و پایین نگاه داشتن قیمت ها باعث می شود که معادن کوچک در مناطق دور، به دلیل هزینه های راه اندازی و حمل و نقل، امکان توسعه نداشته باشند و عملا برنامه های توسعه در کشور خاموش بماند.



🔸ذخایر سنگ آهن کشور بین ۱۳ تا ۱۵ سال دوام خواهد داشت و با ادامه دادن این اوصاف نمی توان آینده روشن برای این صنعت مهم کشور را شاهد بود. آزاد سازی تمامی قیمت ها و محدودیت ها، نه تنها ارزآوری برای بخش معادن را ایجاد می کند بلکه باعث می شود واردات مواد معدنی برای فولاد سازی ها نیز صرفه اقتصادی داشته باشد.این مرحله همان نقطه ایست که توسعه اقتصادی، به توسعه سیاسی گره می خورد. دم توسعه اقتصادی در نهایت به روابط بهینه بین المللی و توسعه سیاسی پیوند می خورد،اگرچه ما هنوز در مرحله سیاست گذاری بهینه داخلی،درمانده ایم.



به نقل از تجارت فردا



➖➖➖➖➖




انتهای خبر

0
0