بورس نیوز
1402/02/23
12:26
کاهش درآمدزایی بی سابقه از "ثشاهد" / شناسایی زیان ۲۰ ریالی شرکت شاهد در ازای هر سهم

درآمد‌های اصلی شرکت از هزینه‌ها کمتر است و باعث به وجود آمد زیان عملیاتی شده که این اتفاق در ۷ سال اخیر ببی سابقه بوده و باید دید که ثشاهد برای مهار هزینه‌های خود دست به چه اقداماتی خواهد زد؟

کاهش درآمدزایی بی سابقه از سوی ثشاهد+بورس نیوز

بورس نیوز:


شرکت شاهد در تاریخ ۴ اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ صورت مالی میان‌دوره‌ای ۹ ماهه منتهی به پایان اسفندماه ۱۴۰۱ (حسابرسی نشده) خود را در سامانه کدال به ثبت رساند.


موضوع فعالیت این شرکت مربوط به تاسیس و ایجاد کارخانه و واحد‌های تولیدی، صنعتی، کشاورزی، ساختمانی و اداره آنان و مشارکت در سایر شرکت‌ها و تاسیس شعبه نمایندگی در داخل و خارج از کشور، خریدوفروش و نگهداری و کارگزاری سهام است.


همچنین، می توان به آماده کردن سهام شرکت، شرکت‌های تولیدی و خدماتی، اوراق بهاداری که طبق قوانین و مقررات کشور قابل‌خرید و فروش باشد. اخذ نمایندگی، ایجاد شعبه و اعطا نمایندگی در داخل و خارج از کشور و اخذ مجوز‌های لازم به‌منظور اجرای طرح‌های تولیدی جدید و یا توسعه و تکمیل کارخانه تولیدی اشاره کرد.


پرکشیدن درآمدهای شرکت شاهد

حال بر اساس صورت مالی میاندوره‌ای ۹ ماهه منتهی به اسفندماه ۱۴۰۱، "ثشاهد" در پایان این دوره به درآمد ۸ میلیارد تومانی دست پیدا کرد که این درآمد حاصل از سود سهام، سود فروش سرمایه‌گذاری و سایر درآمد‌های عملیاتی بود. مجموع این درآمدزایی صورت گرفته توسط "ثشاهد" نسبت به دوره مشابه سال گذشته با ریزش ۹۳ درصدی (معادل ۱۱۶ میلیارد تومان) مواجه بود.


"ثشاهد" بیشترین تغییر در درآمدزایی را از بخش سود فروش سرمایه‌گذاری به همراه داشت که از مبلغ ۱۲۲ میلیارد تومان در پایان اسفندماه ۱۴۰۰ به مبلغی نزدیک به ۶ میلیارد تومان ریزش پیدا کرد، این کاهش ۹۵ درصدی درآمد در کارنامه مالی ۷ سال گذشته "ثشاهد" بی‌سابقه بود. همچنین میزان درآمد در بخش سود سهام این شرکت نیز با کاهش ۴۳ درصدی روبه‌رو شد.


کاهش درآمدزایی بی سابقه از سوی ثشاهد+بورس نیوز

شرکت شاهد در ادوار گذشته (۹ ماهه منتهی به اسفندماه ۹۵ تاکنون) با روند متلاطم درآمدزایی همراه شده و روند ثابتی را از خود بر جای نگذاشته و نتوانسته است روند صعودی خود را ادامه دهد. اکنون برای دومین دوره مشابه با تنزل در کسب درآمدزایی مواجه شد و در ۷ سال اخیر نیز یکی از کمترین درآمدزایی‌ها را از خود بر جای گذاشت.


"ثشاهد" در پایان این دوره ۹ ماه با وجود ریزش درآمدی و هزینه‌های عملیاتی ۱۶ میلیارد تومانی که به ثبت رساند به زیان عملیاتی ۸ میلیارد تومانی رسید. این شرکت در دوره مشابه سال گذشته سود عملیاتی ۶۲ میلیارد تومانی را از خود بر جای گذاشت و در این دوره به یک‌باره سقوط را تجربه کرد.


کاهش درآمدزایی بی سابقه از سوی ثشاهد+بورس نیوز

در حال حاضر درآمد‌های اصلی شرکت از هزینه‌ها کمتر بوده و باعث به وجود آمد زیان عملیاتی شده که این اتفاق در ۷ سال اخیر برای نخستین بار رخ‌داده است. باید دید که "ثشاهد" برای مهار هزینه‌های خود دست به چه اقداماتی خواهد زد؟


سودسازی "ثشاهد" معکوس کشید

هما‌ن‌طور که گفته شد، شرکت شاهد به زیان عملیاتی دست پیدا کرد و به تبع آن، سایر درآمدهای عملیاتی نیز نتوانست به این شرکت کمک کند تا به سودسازی برسد که در این دوره زیان دهی حاصل کار "ثشاهد" بود. میزان زیان خالص به ثبت رسیده توسط این شرکت در این دوره حدود ۸ میلیارد تومان بود. "ثشاهد" در دوره مشابه سال گذشته به سودآوری ۶۳ میلیارد تومان رسید.


در دوره ۹ ماهه "ثشاهد" برخلاف دوره مشابه در سال گذشته در ازای هر سهم ۲۰ ریال زیان شناسایی کرد. لازم به ذکر است که این شرکت در پایان اسفندماه سال ۱۴۰۰ به سودآوری ۱۵۷ ریالی در ازای هر سهم دست‌یافته بود.


کاهش درآمدزایی بی سابقه از سوی ثشاهد+بورس نیوز

حال نگاهی خواهیم داشت به سهامداران شرکت شاهد که ۶۸ درصد سهامداران عمده و ۳۲ درصد از آن را سهام شناور تشکیل می‌دهد.


تعداد سهامداران عمده "ثشاهد" شامل موسسه اندوخته شاهد (۶۲.۲۲ درصد)، بانک دی (۳.۶۳ درصد)، صندوق بازارگردانی معیار (۱.۳۰ درصد) و بازرگانی مبارکه (۱.۰۸) می‌شود.


عملکرد جالب از سهامدار عمده شرکت شاهد

دراین‌بین نگاهی به روند فروش سهام "ثشاهد" توسط "ودی" خواهیم داشت. این بانک در بالاترین میزان سهامداری خود میزان ۱۸۴.۱۲۳.۶۳۰ سهم را به ثبت رسانده بود. بانک دی فروش سهام خود را از تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ آغاز کرد که ۳۳.۷۲۳ و ۶۳۰ سهم را با قیمت ۳ هزار و ۳۶۲ تومان به فروش رساند و پس‌ازآن نیز در تاریخ ۱۶ اردیبهشت‌ماه دومین فروش سنگین خود را در این بازه زمانی ثبت کرد.


کاهش درآمدزایی بی سابقه از سوی ثشاهد+بورس نیوز

فروش سهام "ثشاهد" توسط بانک دی برابر با ۴.۹۰۰ هزار سهم بود که در انتها میزان سهامداری خود را به ۱۴۵.۴۰۰.۰۰۰ رساند. حال باید دید این روند ادامه‌دار خواهد بود و یا اینکه متوقف‌شده است. اکنون روند سهامداری بانک دی در شرکت شاهد را نظاره می‌کنیم.


کاهش درآمدزایی بی سابقه از سوی ثشاهد+بورس نیوز

پایان مطلب


انتهای خبر

0
0