بورس پرس
1401/01/23
00:55
بررسی درآمدها و هزینه‌های "تپسی"، نحوه ثبت حسابداری، توسعه کسب و کار

گزارش ارزش گذاری تپسی و آماده عرضه اولیه ۲۵ درصدی سهام در بازار دوم فرابورس از جمله نحوه ثبت حسابداری هزینه ها، برنامه توسعه کسب و کار، پیش بینی درآمدهاو هزینه ها و ... بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، گزارش ارزش گذاری شرکت پیشگامان فن آوری و دانش آرامیس معروف به تپسی منتشر شد تا آماده عرضه اولیه ۲۵ درصدی در بازار دوم معاملات فرابورس شود.


طبق بررسی های بورس پرس، طبق بررسی های بورس پرس، شروع به کار تپسی به بهمن سال ۹۴ بازمی‌گردد زمانی که ۳ موسس با هدف راه اندازی یک کسب و کار جدید به ایران بازگشتند و به همراه یک گروه ۱۰ نفره از برنامه‌نویسان زبده، طراحی محصول را آغاز کردند. این کار حدود چهار ماه زمان برد و نسخه اولیه تپسی در خرداد سال ۹۵ به بازار عرضه شد. در طول این مدت سرمایه گذاری اولیه توسط موسسین انجام شد.


با توجه به جدید بودن این کسب و کار در ایران برای تعیین رشد مورد انتظار و سرمایه لازم برای رسیدن به آن تپسی با نگاه به عملکرد شرکت‌های خارجی پیشرو و مقایسه ساختار شهری تهران با شهرهای مثل بمبئی، دهلی، کراچی، قاهره، مسکو ریاض، اهداف اولیه را تعیین کرد و بر اساس آن نسبت به جذب سرمایه اقدام کرد.


بر اساس خروجی این تحلیل ها، موسسین تپسی به سرمایه‌گذاران تعهد دادند با تزریق ۷ میلیارد تومان سرمایه در طول ۱۲ ماه به ۱۰ هزار سفر روزانه برسند اما تپسی بسیار سریعتر از این مدت و تنها در عرض ۵ ماه به این هدف رسید و در دوره‌های بعدی جذب سرمایه نیز به همین ترتیب پیش از موعد به تعهدات سرمایه‌گذاران عمل کرد و به رشد فراتر از انتظار ادامه داد.


تپسی از شهر تهران آغاز به کار کرد و پس از تثبیت موقعیت در این استان به سرعت فعالیت را در ۱۳ استان ایران به همراه شهرهای تابعه گسترش داد. همچنین به منظور مدیریت بهینه شهرهای تحت پوشش در تمامی شهرها دفتر فیزیکی برپا کرد تا خدمات مطلوبی به کاربران ارائه دهد. رکورد سفر در روز تپسی به ۵۷۹ هزار سفر در مهر سال ۹۸ رسیده که معادل ۱۲ میلیون سفر در این ماه است.


تپسی دارای ۹۹۰ نیرو، ۱.۵ میلیون راننده تایید شده، ۱۸ میلیون مسافر ثبت نام شده، ۱۹۵ میلیارد تومان ارزش سفر ماهانه، ۱۳ استان تحت پوشش به همراه ۲۹.۲ میلیارد تومان درآمد ماهانه است.


درآمد کمیسیون تپسی در ۱۰ ماه سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد رشد داشت. همچنین رکورد سفر در روز طی سال گذشته به بیش از ۲۶۰ هزار سفر در روز رسید و پیش‌بینی می‌شود با پایان کرونا و اجرای برنامه‌های بازاریابی و عملیاتی بار دیگر به رکورد سفر در روز سال ۹۸ دست یابد و به ظرفیت عملیاتی نزدیک شود. درآمد تپسی از طریق اخذ ۱۵ درصد کمیسیون از ارزش هر سفر انجام شده تامین می شود.


سرمایه شرکت در بدو تاسیس یک میلیون تومان بوده که طی ۵ مرحله افزایش سرمایه از محل آورده نقدی به ۱۱۷ میلیارد تومان رسیده است. مالکیت ۲۳ درصد سهام تپسی شرکت خورشید سان، ۱۹ درصد به میلاد منشی پور کرمانی، ۹ درصد به هومن دمرچیلو، هفت درصد به حمید معینی و ... تعلق دارد.


درآمد عملیاتی تپسی در طول سال‌های ۹۶ تا ۹۸ با نرخ رشد مرکب سالانه ،۱۳۰ درصد افزایش داشت. از سال ۹۹ با شروع کرونا رشد درآمد شرکت بطور قابل ملاحظه‌ای تحت تاثیر قرار گرفت. با کاهش تدریجی اثر کرونا بر کسب و کار تپسی طی ۹ ماه سال ۱۴۰۰ درآمد عملیاتی به ۱۷۴.۱ یک میلیارد تومان رسید که دارای رشد بیش از ۵۲ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل بود.


تعداد نیروهای انسانی تپسی طبق عملکرد ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ معادل ۹۷۶ نفر است که از این تعداد ۵۳۲ نفر پرسنل جذب ناوگان و ۴۴۴ نفر پرسنل ستادی و عملیات هستند. علت افزایش قابل توجه تعداد منابع انسانی از سال ۹۸ استخدام رسمی نیروی بازاریابی میدانی بوده که پیش از این در قالب قرارداد کمیسیون محور با تپسی همکاری داشتند و با نام نیروی جذب ناوگان در صورت های مالی ثبت شدند.


نحوه ثبت حسابداری هزینه های تپسی


کسب و کارهای پلتفرمی بدون تملک دارایی‌های فیزیکی بستری فراهم می کند که گروهی از کاربران بتوانند دارایی های ارزشمند را با گروه دیگر از کاربران به اشتراک بگذارند.


دارایی اصلی یک تاکسی آنلاین، شبکه کاربران است که ساخت آن نیازمند صرف زمان بوده و از مرحله ایجاد تا بهره برداری نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. بنابراین این شبکه مسافران و رانندگان است که برای تاکسی اینترنتی درآمدزایی ایجاد خواهد کرد و بدون آن تاکسی اینترنتی به درآمدزایی نخواهد رسید. اجزای این دارایی شامل نرم‌افزار، شبکه رانندگان و مسافران است.


ثبت مالی سرمایه‌گذاری در دارایی غیر جاری


بدین علت که ثبت حسابداری دارایی های مثل شبکه کاربران تاکنون در ایران انجام نشده این موضوع به کمیته فنی سازمان حسابرسی ارجاع شده و این کمیته پس از بررسی تخصصی و همه جانبه موضوع، رهنمودهای در زمینه چگونگی ثبت حسابداری این گونه دارایی‌ها ارائه کرده و در آن مبنای تفکیک مخارج به دارایی و هزینه تشریح شده و بررسی انطباق مخارج تپسی برای ساخت شبکه با استاندارد بین المللی حسابداری IFRS۱۵ به حسابرس واگذار شد.


مخارج انجام شده به منظور ساخت شبکه رانندگان و مسافران تپسی باعث درآمدزایی در سال‌های آتی می شود. به عنوان مثال هزینه ای که بابت جذب و عقد قرارداد با یک راننده انجام می دهد، باعث می شود در طول عمر فعالیت راننده جذب شده در شبکه، کسب درآمد کند. بنابراین تپسی برای تطابق هزینه‌ها و درآمدها باید مخارج مربوط به ساخت شبکه را به سال های آتی و تحت عنوان دارایی منتقل کند. استاندارد IFRS۱۵ این مخارج را با نام مخارج انتقال شناخته است.


تپسی با استفاده از رهنمودهای کمیته فنی سازمان حسابرسی و با استناد به استاندارد IFRS۱۵ ، بخشی از مخارج نرم افزار و ساخت شبکه را تحت سرفصل دارایی نامشهود و سرفصل مخارج انتقالی در دارایی های غیر جاری ثبت کرده است. طبق محاسبات فنی انجام شده توسط تپسی، عملیات شرکت با دستیابی به ۸۰۰ هزار سفر روزانه به نقطه بهینگی صرفه مقیاس خواهد رسید. بدین ترتیب تا زمانی که تعداد سفرهای روزانه تپسی به ظرفیت ۸۰۰ در روز دست یابد، ادامه خواهد داشت و پس از آن این هزینه ها تحت عنوان هزینه جاری دوره ثبت می شوند. این ظرفیت در محاسبات گزارش ارزش گذاری حاضر بر اساس نظر کارشناسی مشاور با رویکرد محافظه کارانه معادل ۷۰۰ هزار سفر روزانه لحاظ شده است.


صورت سود و زیان چهار ساله



صورت وضعیت مالی



ظرفیت های رشد آتی تپسی



برنامه رشد تپسی برای توسعه کسب و کار تاکسی اینترنتی



پیش بینی تعداد سفرهای سالانه



پیش بینی ارزش سفرهای تپسی( درآمد ناخالص)



مفروضات حسابداری تپسی



پیش بینی درآمد عملیاتی


بیش از ۹۴ درصد درآمد عملیاتی تپسی ناشی از درآمد خالص کمیسیون است. نرخ کمیسیون دریافتی تپسی ۱۳.۷۶ درصد از ارزش سفر برای دوره پیش‌بینی، لحاظ شده است.



پیش بینی تعداد رانندگان تپسی



پیش بینی هزینه های جذب و نگهداشت رانندگان



پیش بینی تعداد مسافر مورد نیاز



پیش بینی هزینه های عملیاتی



پیش‌بینی تسهیلات مالی


طبق صورت‌های مالی ۶ ماهه سال ۱۴۰۰، مانده تسهیلات به مبلغ ۷۲ میلیارد تومان با نرخ ۱۸ درصد بوده که فرض شده بخشی در سال ۱۴۰۰ بازپرداخت شود و مبلغ ۴۹ میلیارد تومان با سررسید سال ۱۴۰۱ در سال جاری بازپرداخت شود. تسهیلات لحاظ شده برای سال ۱۴۰۰ معادل تامین مالی ۴۰ درصد از هزینه های بهای تمام شده و مخارج سرمایه ای سال ۱۴۰۰ با نرخ ۱۸ درصد فرض شده است.


بر اساس استراتژی شرکت، تسهیلات دریافتی با سررسید یکساله و دوره پرداخت ۶ ماهه محاسبه شده اند و نرخ هزینه تسهیلات بر اساس عملکرد تاریخی شرکت از سال ۱۴۰۱ معادل ۲۰ درصد لحاظ شده است.


با توجه به افزایش سرمایه در جریان در انتهای سال ۱۴۰۰ و فرض بر وقوع افزایش سرمایه در سال ۱۴۰۱ برای سال جاری اخذ تسهیلات جدید در نظر گرفته نشده است. از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۴ طبق متوسط عملکرد تاریخی ۱۱ درصد از مجموعه بهای تمام شده و مخارج سرمایه ای سالانه شرکت به عنوان اخذ تسهیلات جدید در آن سال لحاظ شده است. بدین ترتیب با توسعه عملیات شرکت و تامین منابع از محل درآمدهای عملیاتی نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام از ۳۱ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۱۳ درصد در سال ۱۴۰۴ کاهش خواهد یافت.


پیش بینی صورت سود و زیان از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴



ارزش گذاری در مدل جریانات نقدی آزاد سهام



نرخ تنزیل دوره پیش بینی برآوردی در این روش معادل ۴۰.۸ درصد نرخ تنزیل دوره نهای معادل ۲۶.۸ درصد لحاظ شده است. نرخ رشد دوره نهایی ۱۲۸ درصد فرض شده است. ارزش سهام شرکت تپسی در این مدل مبلغ ۱.۷ هزار میلیارد تومان و ارزش هر سهم ۱۴۸۹۵ ریال برآورد می‌شود.


ارزش گذاری در مدل ضرایب نسبی


برای محاسبه ارزش سهام تپسی در رویکرد نسبی از ضرایب قیمت به فروش با توجه به قرار داشتن در مرحله رشد سریع و زیانده بودن در سال های پیشین استفاده شده است. برای محاسبه ضریب ارزش از ۹ شرکت انتخابی در صنعت رایانه شامل داده‌پردازی ایران، ایران ارقام، خدمات انفورماتیک، همکاران سیستم، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، رایان هم افزا، سپیدار سیستم آسیا، توسعه سامانه نرم‌افزاری نگین و افرانت استفاده شده است.


بدین ترتیب بصورت محافظه کارانه، ارزش بر اساس ضریب قیمت به فروش ۱۲ ماه گذشته برای دوره بهمن ۹۹ تا دی ۱۴۰۰ در مدل P/S دوازده ماه گذشته مبلغ ۱.۵ هزار میلیارد تومان و ارزش هر سهم ۱۳۲۸۵ ریال برآورد می‌شود. وزن این مدل ارزش گذاری معادل ۱۰ درصد است.


در روش دوم ،ضریب قیمت به فروش پیش بینی بر اساس قیمت روز و بودجه ارائه شده توسط شرکت های انتخابی در سال ۱۴۰۰ برآورد شده که ارزش سهام مبلغ. ۱.۷ هزار میلیارد تومان و ارزش هر سهم ۱۴۵۵۱ ریال برآورد می‌شود. وزن این مدل ارزش گذاری معادل ۳۰ درصد است.


ارزش گذاری در مدل ضرایب نسبی شرکت های خارجی


با توجه به عدم وجود شرکت مشابه تپسی در بازار سرمایه در روش سوم از رویکرد مبتنی بر بازار ، ضرایب بازار دو شرکت اوبر و لیفت که در سال‌های پیش، عرضه عمومی شده اند به عنوان نمونه خارجی مشابه برای محاسبه ارزش سهام تپسی به عنوان روش سوم در مدل نسبی مورد استفاده قرار گرفته اند.


بدین ترتیب ارزش سهام تپسی در مدل p/s دوازده ماه گذشته شرکت‌های خارجی مبلغ ۱.۶ هزار میلیارد تومان و ارزش هر سهم ۱۴۴۲۷ ریال برآورد می‌شود. وزن این مدل در ارزش‌گذاری معادل ۱۰ درصد است.


جمع بندی ارزش‌گذاری سهام شرکت تپسی



تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام




انتهای خبر

0
0