بااقتصاد
1401/02/24
14:46
مقاومت شاخص برای دستیابی دوباره به ابرکانال ۱.۶ میلیون واحدی شکسته می‌شود؟/ رشد ۱۴ هزار واحدی شاخص کل بورس تهران در نخستین روز معاملاتی هفته

گزارش بازار/ ‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ با حاکم شدن اکثر مولفه‌های مثبت برای رشد بازارهای سهام تهران در آخرین هفته معاملاتی اردیبهشت‌ماه، روند صعودی شاخص کل بورس امروز هم تداوم یافت و تمامی شاخص‌ها رشد کردند. حدود ۱۴ هزار واحد بر ارتفاع شاخص کل افزوده شد و به نظر می‌رسد، طی یکی دو روز آینده آخرین مقاومت‌ها برای دستیابی به ابرکانال ۱.۶ میلیون واحدی شکسته شود. ارزش معاملات خرد سهام نیز امروز رکوردشکنی کرد و با استقبال خوب حقیقی‌ها و افزایش تقاضا به حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان رسید که جایگاه ارزشی دوم را از ابتدای امسال تاکنون ثبیت کرد.


فاصله ۲۲ هزار واحدی شاخص کل بورس با کانال مقاومتی ۱.۶ میلیونی


به گزارش بااقتصاد، در ادامه جریان صعودی قیمت سهام در بورس و فرابورس، امروز شنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه، شاخص کل بورس تهران با ۱۳۹۶۱ واحد رشد، حدود ۲۲ هزار واحد تا رسیدن به ابرکانال ۱.۶ میلیونی و به اصطلاح مقاومت واعظی، فاصله دارد. برای شاخص کل هم‌وزن نیز ۶۲۳۸ واحد مثبت در جایگاه ۴۴۴ هزار و ۶۴۷ واحدی رقم خورد و شاخص کل آیفکس نیز با ۱۸۱ واحد مثبت، از میانه کانال ۲۱ هزار واحدی عبور کرد.


خودرو، وارد لاین قرمز شد


جدول شاخص‌سازان بورس تهران، امروز شاهد صدرنشینی نمادهای تاپیکو، وغدیر، شبندر، پارسان، شبریز و اخابر روی نوار سبزرنگ بود و خودرو، تک نماد منفی در میان این شاخص‌سازان مثبت لقب گرفت و بالاترین حجم تراکنش منفی بورس تهران را نیز به خود اختصاص داد. آسیاتک، شستا و شپنا در نقطه مقابل، رتبه بالاترین حجم تراکنش مثبت بورس را از آن خود کردند.


مثبت و منفی‌های فرابورس


در جدول شاخص‌سازان آیفکس، بازهم نمادهای بزرگ پتروشیمیایی با پیشتازی زاگرس بالاترین تاثیر مثبت را اعمال کردند و شگویا، هرمز و شرانل در کنار غصینو و سمگا صدرنشین شدند، هرچند آریا با کاهش قیمت، بیش‌ترین تاثیر منفی را روی شاخص این بازار گذاشت و مانع از رشد بیش‌تر آیفکس شد. فزر، سمگا و شگویا بالاترین حجم تراکنش معاملاتی مثبت را رقم زدند و آریا، فرابورس و کرمان در سمت منفی ایستادند.


دادوستد مثبت و منفی روی ۶۲۲ نماد شرکتی توسط معامله‌گران سهام


در پایان معاملات نخستین روز از هفته آخر اردیبهشت‌ماه، معامله‌گران سهام امروز ۶۲۲ نماد شرکتی را برای دادوستد و جابجایی سهم انتخاب کردند و ۱۲ نماد هم بدون معامله، به استقبال بازار فردا رفتند. در این دادوستدها، برای ۱۸۴نماد، صف خرید ۱۳۳۶ میلیارد تومانی و برای ۲۵ نماد، صف فروش ۴۱۳ میلیارد تومانی تشکیل شد.


رشد صادرات و بهبود وضعیت ارزی کشور


علی صالح‌آبادی، رییس‌کل بانک‌مرکزی، از رشد منابع ارزی کشور درپی افزایش صادرات خبر داد و گفت: در حوزه صادرات غیرنفتی وضعیت خوب شده است و امسال از سال گذشته تامین ارز بیش‌تر می‌شود. همچنین در بخش نفت و صادرات نفتی، هم قیمت نفت و هم ظرفیت تولید افزایش یافته و ظرفیت تولید نفت به قبل از تحریم‌ها برگشته است. روابط بانکی ما با کشورهای دوست و همسایه نیز بهبود یافته و درحال توسعه است. به گفته وی، با کشورهایی که رابطه همکاری مشخصی داریم، FATF مانع تجارت و تعامل نیست.


جبران افزایش قیمت کالاها در قالب یارانه


صالح‌آبادی همچنین اعلام کرد: وقتی واردکننده براساس نرخ نیما واردات خود را انجام می‌دهد، یک اصلاح قیمتی اتفاق می‌افتد که جبران آن به مردم پرداخت خواهد شد. دو ماه اول پرداخت شده و پس از آماده شدن کالابرگ الکترونیک از این طریق حمایت صورت می‌گیرد و چنانچه این اتفاق روی ندهد، به شکل نقدی جبران خواهد شد.


وی افزود: واردات مثل روال قبل است تفاوت آن در این است که در گذشته بانک مرکزی از محل دلار ۴۲۰۰ تومانی، ارز را تامین می‌کرد اما حالا با نرخ نیما، هم دولت و بانک مرکزی تامین‌کننده خواهند بود و هم از سامانه نیما از صادرات غیرنفتی خریداری و تامین خواهد شد، بنابراین کانال تامین ارز نسبت به گذشته متنوع‌تر می‌شود.


رییس کل بانک مرکزی، اظهار کرد: این طرح در حال حاضر برای نان به صورت آزمایشی در یکی از استان‌ها در حال اجرای آزمایشی است و در صورت موفقیت، به کالاهای دیگر هم تسری پیدا می‌کند.


ابلاغ اصلاحیه افزایش نرخ خرید چغندر قند


جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی، که ریاست شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی را نیز بر عهده دارد در نامه‌ای به وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه مصوبه قیمت تضمینی محصول چغندر قند برای سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ را ابلاغ کرد.


در متن این نامه آمده است که شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی، قیمت خرید تضمینی چغندر را برای هر کیلوگرم چغندرقند بهاره با عیار ۱۶ درصد ۱۷۰۰۰ ریال و برای چغندرقند پاییزه با عیار ۱۵درصد ۱۶۴۱۰ ریال را تعیین و تصویب کرد.


شفافیت اقتصادی با اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه


کاظم موسوی، عضو هیات‌رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس، اعلام کرد: دریافت مالیات از عایدی سرمایه یکی از انواع پیشرفته در اخذ مالیات‌های حوزه مالیاتی است که می‌تواند در ساماندهی بازار کمک شایانی کند. طرح مالیات بر عایدی سرمایه تلاش می‌کند با سوداگرایی‌های بازارهای مختلف مانند ملک، خودرو، ارز، طلا و غیرهمبارزه کند، بنابراین باید آن را نوعی مالیات بر سوداگری دانست.


به کفته وی، اگر زیرساخت مالیاتی اصلاح شود، وضعیت اقتصادی کشور بهتر خواهد شد و اجرای این قانون ضمن شفافیت اقتصادی کشور، تحولی عظیم در نظام مالیاتی کشور ایجاد می‌کند و دست سوداگران بازار را کوتاه و کنترل قیمت‌ها را به همراه دارد.


تثبیت نرخ بنزین تا پایان سال ۱۴۰۱


فریدون عباسی دوانی، نماینده کازرون و عضو کمیسیون انرژی مجلس، گفت: برای حامل‌های دیگر انرژی در لایحه بودجه، افزایش قیمت پیش‌بینی نشده است. دولت نیز چنین مساله‌ای را اعلام نکرده است. دولت در حال پرداخت یارانه بر روی سوخت است اما قیمت واقعی بسیار گران‌تر از چیزی است که اکنون در جایگاه عرضه می‌شود.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱


مجموع ارزش معاملات امروز در بازارهای سهام تهران، با حجم ۱۶۵۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، رقم ۱۱۴۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. از این میزان، ۷۴۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و نزدیک به ۴۰۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس همچنان رو به افزایش است و امروز این شاخص به حدود ۷۸۶۰ میلیارد تومان رسید. از این میزان، ۵۵۵۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات خرد در بورس تهران اختصتص یافت. همچنین ۱۳۱ میلیارد تومان به تغییر خالص مالکیت در بازارهای سهام از حقوقی‌ها به حقیقی‌ها انجام شد. حقیقی‌ها امروز، بیش‌ترین میزان خرید سهام را به نمادهای فزر، تاپیکو و ملت تخصیص دادند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های وبملت، بپاس و میدکو متمرکز شدند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، محصولات شیمیایی و فراورده‌های نفتی به ترتیب با ۸۰۵ ، ۴۷۶ و ۴۴۲ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت و صعودی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۷۸.۴۱۰.۹۹ (۱۳۹۶۱.۱۵افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۴۴.۶۴۷.۸۵ (۶۲۳۸.۱۳افزایش)


ارزش معاملات: ۷.۴۹۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱۲.۷ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: تاپیکو، وغدیر و شبندر


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۱.۵۷۶.۸۲ (۱۸۱.۰۵افزایش)


ارزش معاملات: ۳.۹۹۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۷ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: زاگرس، شگویا و هرمز


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0