سینا سلیمانی
1401/03/08
23:06
🎯 #دلار ✍🏽فعالان قدیمی تر بازار سرمایه ، خوب به خاطر دارند که حد فاصل سالهای 92 تا 95 ، مارجین شرکت ها به دلیل رشد عواملی مانند نرخ خوراک ، بهره م...

🎯 #دلار



✍🏽فعالان قدیمی تر بازار سرمایه ، خوب به خاطر دارند که حد فاصل سالهای ۹۲ تا ۹۵ ، مارجین شرکت ها به دلیل رشد عواملی مانند نرخ خوراک ، بهره مالکانه و سرکوب نرخ ارز و ثبات دستوری دلار و ... کاهش شدیدی داشت. حتی شدید تر از یکسال گذشته ، تا حدی که بسیاری از صنایع یا زیانده شدند و یا سود خالص خود را بطور کامل از دست دادند !



✍🏽از سال ۹۴-۹۵ روند نرخ تورم و سپس نرخ ارز افزایشی شد در حالی که بازار سرمایه در محدوده شاخص ۶۰۰۰۰ واحدی الی ۹۰۰۰۰ واحدی در نوسان بود !


دو سال تورم تجمیع و انباشته شد و نرخ ارز از حدود ۳۳۰۰ تومان طی یک مرحله به ۳۸۰۰ تومان و پس از کمی درجا زدن ، به سمت ۴۲۰۰ تومان و سپس اعداد بالاتر حرکت کرد. این تورم انباشته و نرخ رشد ارز در کنار رشد تولید برخی شرکتها و بهبود نرخ های جهانی موجب شد تا مارجین شرکتها مجددا بهبود یابد و تورم انباشته نیز به رونق بازار سرمایه کمک کرد. به بیان ساده ، فنر تورم و نرخ ارز آزاد شد و بازار سرمایه نیز بصورت اهرمی به آن واکنش نشان داد.



✍🏽اتفاقی که طی دو سال اخیر افتاد ، شرایطی مشابه برای فعالان قدیمی تر بازار ایجاد کرد. این بار دولت با سرکوب نرخ نیمایی ، تغییر فرمول خوراک ، تغییر در نرخ بهره و ... شرایط مشابهی برای بازار ایجاد کرد.


طی دوسال اخیر تورم تجمعی حدود ۸۰٪ بوده ( با نرخ تورم رسمی بانک مرکزی ! ) نرخ ارز سامانه نیما نیز بجای اینکه حداقل به میزان تفاضل تورم کشور مبدا و منشا رشد نماید ، کاملا سرکوب شده و نرخ رشد صفر درصد داشته.


علاوه بر این متوسط نرخ کامادیتی ها نیز نسبت به اوج بازار سرمایه ، در برخی موارد بیش از ۱۰۰٪ رشد داشته است که منجر به تحمیل تورم خارجی به کشور و طبیعتا صنایع شده است.



✍🏽علاوه بر این ، طی دو سال اخیر حجم نقدینگی از حدود ۳.۴ میلیون میلیارد تومان به ۶.۸ میلیون میلیارد تومان ( در سال جاری ) افزایش یافته. رشد حدود ۱۰۰٪ ای حجم نقدینگی طی دوسال اخیر همراه با رشد ضریب فزاینده تا سطح ۸ واحد که به زبان ساده یعنی رشد سرعت گردش پول و افزایش شتاب تورم !! درحالی که هیچ یک از این عوامل به دلیل سرکوب نرخ ارز و سیاست کنترل نقدینگی از طریق افزایش نرخ بهره و فروش اوراق ( افزایش بدهی های دولت ) ارزش پول ملی منعکس نشده !!


با همه موارد فوق ، بازار سرمایه نه تنها بازده متناسب نداشته است ، بلکه ارزش بازار با افت همراه بوده. لذا طی دوسال اخیر ، واگرایی مشهودی بین ارزش بازار سرمایه و سایر شاخص های تاثیر گذار بر بازار سرمایه ایجاد شده.


تقعر بین این عوامل و ارزش بازار ، همواره محرک اصلی برای شروع روند های اصلی بازار سهام بوده.



✍🏽امروز شاهد عبور نرخ طلا در صندوق های طلا از سقف تاریخی خود بودیم. سایر کالاهای اساسی مانند شمش فولاد ، اقلام کالایی اساسی و مسکن نیز از سقف های قبلی عبور کرده اند. لذا میتوان انتظار داشت که درصورت عدم توافق ، به دلیل محدود شدن مجدد درآمد های ارزی دولت از ناحیه صادرات نفتی و غیر نفتی ، ارزشیابی دلار نیز دستخوش تغییرات شود و در پی آن با افزایش انتظارات تورمی ، نرخ دلار نیز از سقف ۳۲۰۰۰ تومان عبور نماید.


زیرا همه بازارها مشخصا عبور نرخ ارز از ۳۲۰۰۰ تومان را پذیرفته اند و نرخ ارز موثر همه این بازارها درحال حاضر بیش از ۳۲۰۰۰ تومان است ! لذا :



۱-اول باید هشدار داد که در صورتی که دولت بر مواضع خود پافشاری نماید و توافقی حاصل نشود که منجر به فروش نفت و محصولات غیر نفتی شود و ارز حاصله وارد شود ، نرخ ارز در کوتاه مدت "حداقل" به میزان تفاضل تجمعی تورم کشور مبدا و مقصد که حدود ۷۰٪ است رشد خواهد کرد. به عبارتی ، نرخ ارز در کوتاه مدت نسبت به نرخ مبنا که ۲۵۰۰۰ تومان بوده ( از اواسط سال ۹۹ ) ، حدود ۷۰٪ رشد خواهد کرد. بنابراین میتوان انتظار سطح ۴۰۰۰۰ تومان را برای دلار داشت.


در ادامه انتظارات تورمی و تورم ماه های آینده است که مشخص می نماید نرخ دلار فراتر از ۴۰۰۰۰ تومان برود یا خیر و به چه میزان فراتر رود.


۲-عبور نرخ ارز از ۳۲۰۰۰ تومان ، به معنی آزاد شدن فنر دلار و ایجاد موج تورمی جدید در اقتصاد کشور است.


۳-عبور نرخ ارز از ۳۲۰۰۰ تومان موجب میشود تا بازار سرمایه بطور جدی شروع به پر کردن عقب ماندگی خود نسبت به تورم دوسال اخیر کند که چنین اتفاقی شرایطی مشابه شروع روند های سابق بازار سرمایه خواهد بود. لذا بازار سرمایه با شتاب بیشتری نسبت به سایر بازارها افزایش خواهد یافت.

انتهای خبر

0
0