تحلیل کاربردی هلالات
1400/07/21
09:53
#شپنا پالایشگاه اصفهان طی بهار 32میلیون بشکه نفت مصرف کرده و اندکی MTBE نیز مصرف نموده که احتمالا برای افزایش درجه آرام سوزی بنزین تولید شده است. ...

#شپنا



پالایشگاه اصفهان طی بهار ۳۲میلیون بشکه نفت مصرف کرده و اندکی MTBE نیز مصرف نموده که احتمالا برای افزایش درجه آرام سوزی بنزین تولید شده است. این پالایشگاه، نفت را با نرخ ۵۹.۲دلار در هر بشکه دریافت نموده است که ۲.۳۴ دلار بالاتر از نرخ نفت دریافتی شاوان است.



در مجموع ۳۱.۱میلیون بشکه محصول تولید، ۳۲میلیون بشکه خوراک مصرف و ۳۰.۲میلیون بشکه فرآورده به فروش رسیده است. متوسط فروش هربشکه محصول ۶۰.۳دلار بوده و همانطور که گفته شد خوراک دریافتی ۵۹.۲دلار دریافت شده است. نرخ فروش محصول شاوان و شپنا بسیار نزدیک اما نرخ خرید نفت توسط شپنا بسیار بالا است.



شپنا در ابتدای سال ۳.۳۵میلیون بشکه موجودی محصول با نرخ متوسط ۳۴.۵۵دلار هر بشکه داشته در حالی که پایان سه ماهه ۴.۳۱میلیون بشکه محصول با نرخ تمام شده ۵۵.۸دلار داشته است.



ازین زاویه کرک اسپرد محاسباتی در شاوان ۴دلار و در شپنا تنها ۱.۱دلار بوده است. شاوان روی موجودی، ۳.۹۲دلار به ازای هر بشکه بوده و این رقم برای شپنا ۴.۸ دلار بوده است. بر این اساس کرک اسپرد واقعی شاوان در بهار ۷.۹۲دلار و کرک اسپرد واقعی شپنا ۵.۹ بوده است.



با توجه به اینکه در پایان خرداد موجود محصول با بهای تمام شده ۵۵.۸دلاری به ارزش ۲۴۰میلیون دلار، با دلار زیر ۲۱هزار تومان وجود داشته و از طرف دیگر به دلیل افزایش با اهمیت قیمت نفت در پایان شهریور و عبور دلار از ۲۳هزار تومان، اثر این رویداد در گزارش تابستان بسیار با اهمیت خواهد بود.



برای تابستان، چون موجودی ابتدای دوره ۴.۳۱میلیون بشکه فرآورده با بهای تمام شده ۵۵.۸دلار دارد، مجددا این مساله کرک اسپرد را بالا میکشد اما نکته اساسی و ابهام اساسی این است که طبق فرمول نفت سنگین ۵-۶ دلار تخفیف داشته و عدد حاصل ازان به ماخذ ۹۵درصد محاسبه می گردد به عبارتی شپنا می گوید متوسط نفت عمان، برنت، دوبی ۶۸.۳ دلار بوده است!



حال به قیمت ها توجه کنید:



قیمت نفت برنت در ابتدای فروردین ۶۳دلار بوده است و سه ماه بعد ۷۲.۷دلار بوده که بالاترین قیمت آن دوره است. میانگین سه ماهه نفت برنا ۶۶.۳۳دلار بوده است. نفت دوبی ۶۶.۷دلار و نفت عمان ۶۶.۶دلار بوده است. به عبارتی ۱.۸دلار قیمت اعلامی شپنا با فرمول اعلامی انحراف نامساعد دارد.



علت اینکه شپنا سودی کمتر از انتظار بازار ارائه کرده این است که قیمت نفت را بالاتر از انتظارها ثبت کرده و در واقع میانگین نفت های برنت، عمان و دوبی کمتر از چیزی است که شپنا گزارش کرده است.

انتهای خبر

0
0