اقتصاد آنلاین
1400/02/11
18:54
رویکردهای جریان ساز در آینده صنعت خودرو در ایران

روند فروش خودروهای برقی با باتری BEV روندی رو به افزایش را طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ میلادی نشان می‌دهد اما در دیگر سو، موازنه فروش به تولید در میان کشورهای پیشگام در این بخش، نشان می‌دهد که سهم متوسط فروش از تولید تقریبا چیزی کمتر از نصف بوده که این موضوع نشانگر آن است که اگرچه استقبال از این نوع وسیله نقلیه رو به رشد بوده اما هنوز به دلیل موانعی همچون نبود زیرساخت‌های کافی و قیمت این نوع وسیله نقلیه در مقایسه با وسایل نقلیه همسان از انواع فناوری‌های دیگر نتوانسته جایگاه واقعی خود را در بازار وسایل نقلیه به دست بیاورد.

خودروی برقی کوچک برای طی مسافت ۱۰۰ کیلومتر کمتر از نصف خودروی احتراق داخلی بنزنی هزینه سوخت پرداخت می‌کند همچنین خودروهای برقی متوسط و بزرگ کاهش حدودا ۴۰ درصدی در هزینه مصرف سوخت نسبت به خودروهای احتراق داخلی بنزنی را نشان می‌دهد. نتایج کار تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۵ در مجله سیاست انرژی منتشر شده نشان داده است که خودروهای معمول (موتور احتراق داخلی) در مسافت‌های کوتاه بهترین بازدهی را متناسب با هزینه دارند. خودروی برقی می‌تواند به ‌عنوان بهترین گزینه بازدهی متناسب با هزینه در کلاس خودروهای کوچک در مسافت‌های متوسط و همچنین در همه کلاس‌های خودرویی در مسافت‌های بلند در نظر گرفته شود که مستلزم سه سیاست اصلی اول، تعیین ترجیح مشتری‌ها بر اساس کلاس خودرو و یا مسافت طی شده، دوم، توسعه زیرساخت‌های شارژ کننده بین‌شهری و سوم، حمایت‌های مالی بیشتر در بخش تحقیق و توسعه به‌منظور کاهش قیمت باتری است. کشورهای پیشگام در این عرصه با لحاظ مشوق‌هایی نظیر پرداخت یارانه به مصرف‌کننده‌ها برای خرید این وسایل نقلیه، ایجاد زیرساخت‌های مناسب در سطح شهرها برای شارژ باتری‌های وسایل نقلیه برقی به‌منظور راحتی دسترسی مشتریان و از طرفی پرداخت کمک‌هزینه‌های تحقیق و توسعه به شرکت‌های ذی‌ربط برای طراحی و تولید مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی این نوع وسایل نقلیه، مشتریان را ترغیب به استفاده از این وسایل نقلیه می‌کنند.


چهار رویکرد جریان ساز در آینده صنعت خودرو در ایران قابل تصور است:


۱- برقی سازی خودرو: با توجه به کاهش هزینه باتری و افزایش ایستگاه های شارژ و الزامات کاهش مصرف سوخت و گازهای گلخانه ای برقی سازی خودرو مورد توجه قرار گرفته است.


۲- اتصال‌پذیری خودرو: تغییر سبک زندگی، الزامات ایمنی، رشد شبکه های ارتباطی و تکمیل و رشد سایر حلقه های اتصال پذیری در این رویکرد مورد توجه قرار گرفته است.


۳- خودروهای خودران: رشد هوش مصنوعی در زندگی انسان و ایجاد زیرساخت های مرتبط از علل توجه به این فناوری نوین است.


صورت های نوین حمل‌ونقل نظیر حمل‌ونقل اشتراکی: ترجیح مشتریان به دسترسی تا مالکیت، پررنگ شدن نقش تلفن های هوشمند و مساله ترافیک در شهرهای بزرگ در این رویکرد مطرح است.


این یادداشت تحلیلی منبعث از نشست ؛ روندها و سناریوهای محصول در صنعت خودرو برقی و خودران در کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری است


انتهای خبر

0
0