همفکران
1400/04/01
15:04
گزارش بازار / شاخص از مقاومت مهم عبور کرد؟

شاخص کل بورس تهران برای چهارمین روز پی در پی سبز بود. شاخص کل توانست با رشد ۱۸ هزار واحد معادل ۱.۵۶ درصد خود را به یک میلیون و ۱۸۶ هزار واحد برساند. با اینکه شاخص از مقاومت بلند مدت خود عبور کرده است ولی هنوز زود است که این اتفاق را تاییدی بر شروع روند صعودی بنامیم. با توجه به رشد امروز بازار بازدهی یک ساله شاخص منفی ۸.۵ درصد براورد می شود. شاخص هم وزن نیز با رشد ۳ هزار واحد معادل ۰.۸۵ درصد توانست بهترین عملکرد در سال ۱۴۰۰ را ثبت کند.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران برای چهارمین روز پی در پی سبز بود. شاخص کل توانست با رشد ۱۸ هزار واحد معادل ۱.۵۶ درصد خود را به یک میلیون و ۱۸۶ هزار واحد برساند. با اینکه شاخص از مقاومت بلند مدت خود عبور کرده است ولی هنوز زود است که این اتفاق را تاییدی بر شروع روند صعودی بنامیم. با توجه به رشد امروز بازار بازدهی یک ساله شاخص منفی ۸.۵ درصد براورد می شود. شاخص هم وزن نیز با رشد ۳ هزار واحد معادل ۰.۸۵ درصد توانست بهترین عملکرد در سال ۱۴۰۰ را ثبت کند. فارس، فملی و فولاد بیشترین تاثیر مثبت و شپارس، وامید و وسکرمان بشترین تاثیر منفی را داشتند.


در فرابورس اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس توانست ۱۰۹ واحد معادل ۰.۶ درصد رشد کند و به ۱۷ هزار ۴۲۸ واحد برسد.


امروز ۲۳۶ میلیارد تومان ورود پول حقیقی از بازار داشتیم و ارزش معاملات خرد با رشد ۱۱ درصدی نسبت به دیروز به ۴۵۵۰ میلیارد تومان رسید.



صندوق های دولتی


دارایکم سعی در رسیدن به ارزش ذاتی خود دارد. NAV این صندوق ۱۸۱۴۸۴ ریال شده است و دارایکم با ۲.۲۳ درصد رشد سعی در رسیدن به ارزش واقعی خود دارد.


پالایش چند روزی است یک گام به جلو بر می دارد و بعد یک گام به عقب بر می گردد. امروز پالایش سبز بود و توانست ۱.۵۵ درصد رشد کند و به ۷۲۲۲۰ ریال برسد. این در حالی است که ارزش ذاتی صندوق ۷۰۳۵۷ ریال براورد شده است.


پر حجم ترین معاملات


خودرویی ها ، سرمایه گذاری ها و فلزات اساسی بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند. به نظر می رسد سکه بانکی ها از چشم بازار افتاده است. در بین نمادها خودرو، امین یکم و خساپا بیش از دیگر نمادها معامله شدند


بیشترین ورود و خروج پول



فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و فراورده های نفتی بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. جالب اینکه حقیقی ها چند روزی با هیجان زیاد این گروه ها را می فروختند و امروز به یکباره به سمت آنها برگشتند. غذایی ها، انبوه سازان و نرم افزار صنایع مورد توجه حقوقی ها بودند.حقیقی ها برای فملی، وبملت و نوری خوب دست به جیب شدند اما از وآیند، دارا یکم و غصینو پول خود را خارج می کردند.


فملی روز را در محدوده صفر تابلو آغاز کرد. یکبار برای صعود تلاش کرد که شکست خورد اما حدود ساعت ۱۱ افزایش تقاضا قیمت را بالا برد و نماد با رنگ سبز بازار را تمام کرد. از ۱۷۰ میلیون سهم معامله شده سهم حقیقی ها ۹۰ درصد از خرید و ۴۴ درصد از فروش ها بود. این نماد با ورود ۹۲۶ میلیارد ریال مورد توجه ترین نماد بین حقیقی ها نام گرفت.


وآیند را دو کد حقوقی خریدند. بعد از بیش از سه ماه قفل بودن در صف فروش چند روزی است مورد توجه حقوقی هایش قرار گرفته است. آنها امروز ۸۳ درصد از ۱۲۵ میلیون سهم معامله شده را خریداری کردند. در سمت فروش ۲۰ کد حقوقی با فروش ۳۷ درصدی از صف فروش خارج شدند. با این حساب وآیند ۷۵۰ میلیارد ریال ورود پول حقوقی داشته است.به نظر می رسد بخشی از این خریدها توسط صندوق بازارگردانی امید لوتوس پارسیان انجام شده باشد.




نمادهای مشکوک


مشکوک ترین نمادها در بازه ۷ روزه غگلستا، تکمبا و فاذر و در بازه ۳۰ روزه تکمبا، فاذر و غگلستا بودند


تکمبا مشمول رفع گره معاملاتی شد و حقوقی ها خروج زدند. از ۳۶ میلیون سهم معامله شده ۵ درصد را حقوقی ها فروختند و فقط ۱ درصد را خریدند. در نتیجه ۹۸ میلیارد ریال ورود نقدینگی حقیقی داشت.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی روزانه برای فتوسا، خساپا، شبریز و فرابورس با ۵ درصد ثبت شد. در مقابل شپارس با ۳۲.۸۵ درصد، دتوزیع با ۲۹.۸۱ درصد و دیران با ۲۶.۲۱ درصد بیش از دیگران افت کردند.


فتوسا یک روز دیگر را در صف خرید پشت سر گذاشت. از زمان عرضه اولیه این نماد اغلب در صف خرید بوده است. امروز ۱۱ میلیون سهم معامله شد که سهم حقیقی ها ۹۵ درصد از خرید و ۱۱ درصد از فروش بود. بدین ترتیب ۱۶۰ میلیارد ریال پول حقیقی به نماد تزریق شد.


شپارس دیروز در افشا اطلاعات خود خبر از افزایش ۲۵ درصدی نرخ فروش پودرهای شوینده داد و به همین دلیل معاملات آن متوقف شد. بعد از بازگشایی فروشندگانی که از ۲۱ فروردین منتظر فرصت خروج بودند قیمت را تا ۳۵ درصد پایین آوردند. کمی بعد خریداران دست به کار شدند و با خرید عرضه ها و رشد چند درصدی صف خرید تشکیل دادند. از ۲ میلیون سهم معامله شده یک کد حقوقی ۱۴ درصد را خرید و هیچ فرد حقوقی حتی یک برگ سهم هم نفروخت.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار سعی در تثبیت خود در کانال ۲۴ هزار تومان دارد. امروز ۲۰۰ تومان معادل ۰.۸۳ درصد دیگر رشد کرد و به ۲۴ هزار ۳۱۱ تومان رسید.


سکه طرح جدید برای سومین روز متوالی مثبت بود و توانست با ۰.۹ درصد به ۱۰ میلیون ۴۱۶ هزار تومان برسد.


انس طلا نسبت به دیروز تغییر چندانی ندارد و اکنون با افت ۰.۱۳ درصدی به ۱۷۸۰ دلار رسیده است.



انتهای خبر

0
0