همفکران
1400/08/24
15:20
گزارش بازار / افت شاخص، جهش بورس!

شاخص کل بورس تهران دوشنبه ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۰ را با افت ۲۶ هزار واحدی معادل ۱.۸۱ درصد به پایان رساند و در ارتفاع یک میلیون و ۴۱۶ هزار واحد آرام گرفت. شاخص هم وزن نیز ۴۱۰۰ واحد معادل ۱.۰۶ درصد را از دست داد


به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران دوشنبه ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۰ را با افت ۲۶ هزار واحدی معادل ۱.۸۱ درصد به پایان رساند و در ارتفاع یک میلیون و ۴۱۶ هزار واحد آرام گرفت. شاخص هم وزن نیز ۴۱۰۰ واحد معادل ۱.۰۶ درصد را از دست داد. فولاد، فارس و فملی سه نماد با بیشترین نقش در کاهش شاخص بودند. هر سه نمادها به کف روزانه برخورد کردند اما فقط فارس صف فروش سنگین داشت. بورس، پاکشو و حکشتی نیز بیش از همه اثر مثبت داشتند. از این میان بورس با رشد بیش از ۵۰ درصدی در صف فروش بود و پاکشو نیمه دوم روز به صف خرید رفت.


در فرابورس هم اوضاع بد بود. شاخص کل فرابورس ۲۴۲ واحد معادل ۱.۲۳ درصد کاهش پیدا کرد و به ۲۰ هزار و ۲۸۷ واحد رسید. آریا، زاگرس و شگویا بیش از همه اثر منفی و غصینو، وهور و ارفع بیش از همه تاثیر مثبت باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز ۵۳۴ میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. ارزش معاملات خرد نیز ۴.۳ هزار میلیارد تومان ثبت شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۸ میلیون میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۱ میلیارد دلار شد.





خبرهای موثر

رئیسی در جلسه هیات دولت: نظارت بر همه قیمت‌گذاری‌های جدید در ستاد تنظیم بازار متمرکز شود. رویه دولت این است که با حضور در میدان، مشکلات را شناسایی و حل و فصل کند. همه دستگاه‌هایی که به نوعی اجازه تعیین قیمت دارند، باید این اختیار و اجازه خود را ذیل ستاد تنظیم بازار اعمال کنند و به گونه‌ای عمل کنند که تغییر قیمت در یک بازار بر بازارهای دیگر تاثیر منفی نگذارد و از ایجاد شوک در قیمت‌ها و بازارها جلوگیری شود.


جلسه ستاد اقتصادی دولت به ریاست رئیس جمهور برگزار شد. بر تقویت صندوق تثبیت بازار سرمایه از طریق منابع قانونی از جمله صندوق توسعه ملی تاکید شد. رئیس‌‌‌ کل بانک مرکزی گزارشی از اقدامات خود در تنظیم بازار ارز و چگونگی نظارت بر مبادلات ریالی فعالان حوزه بازار ارز ارائه کرد و مقرر شد اقدامات در این زمینه با قدرت ادامه یابد. پس از ارائه گزارش وزیر جهاد کشاورزی درباره تنظیم بازار مواد غذایی و خوراکی‌ها، مقرر شد تنظیم بازار در بخش مواد غذایی به گونه‌ای باشد که شاهد افزایش قیمت نباشیم و قیمت‌ها تثبیت شود.


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار عرضه اوراق دولتی را براساس کشش بازار سرمایه خواند. مجید عشقی: بازار بدهی و بازار سرمایه دو بازار مجزا هستند که در کل دنیا در کنار هم فعالیت می‌کنند. فردی که سهام خریداری می‌کند به ندرت اتفاق می‌افتد که سهام خود را بفروشد و اقدام به خرید اوراق مشارکت یا اوراق بدهی کند. ما قصد داریم بازار بدهی را بزرگ کنیم تا هم دولت و هم شرکت‌های خصوصی به راحتی از این بازار تامین مالی کنند.


قیمت گذاری دستوری کیفیت دارو‌ها را کاهش داد. ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو و عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران: واردات تجهیزات و ماشین آلات دارویی با ارز دولتی نیست و واردکننده باید با ارز آزاد دستگاه‌ها را وارد کند. دارو‌های تولیدی شرکت‌های دارویی نیز به دلیل این که ماده اولیه آن‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی خریداری می‌شود، توسط دولت قیمت گذاری می‌شود. ماشین آلات داروسازی یا فرسوده هستند یا در حال فرسودگی‌اند، اما امکان جایگزینی آن‌ها با این قیمت ارز وجود ندارد و این موضوع روی کیفیت تولید دارو‌ها اثر می‌گذارد. اگر قرار است روند قیمت گذاری دارو ادامه داشته باشد، پس باید واردات تجهیزات دارویی نیز، با همان ارز مواد دارویی محاسبه شود.


ترین های معاملات بورس

اداره بازارهای مالی، فراورده‌های نفتی و خودرو سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و خودرویی‌ها، بانک‌ها و سرمایه گذاری‌ها میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. نمادهای خبهمن، وبملت و بورس نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


خبهمن در غیاب دو غول خودروسازی برای دومین روز متوالی عنوان پرحجم‌ترین معاملات را با ۳۳۹ میلیون سهم به دست آورد. از این مقدار ۳۶ درصد را حقوقی‌ها خریداری کردند و ۹۳ درصد را حقیقی فروختند تا ۱۹ میلیارد تومان پول حقوقی وارد نماد شود. حقوقی‌ها کمی پایین‌تر از صفر تابلو سفارش خرید گذاشتند و اجازه نمی‌دادند نماد به سمت صف فروش برود.


ورود و خروج پول حقیقی



گروه مرتبط با اوراق بهادار یا همان فراکاب ها با اختلاف بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. ورود پول به صندوق‌های قابل معامله هم بعد از مدت‌ها مثبت شد و مورد توجه حقیقی‌ها قرار گرفت. گروه محصولات الکترونیک هم دیگر گروهی بود که ورود پول حقیقی داشت؛ اما امروز حقیقی‌ها از گروه‌های فلزات اساسی، فراورده های نفتی و بانک‌ها پول خود را خارج کردند. در بین نمادها بورس، کالا و حکشتی بیش از همه پول حقیقی جذب کردند و سمگا، شپنا و فولاد بیشترین حمایت حقوقی‌ها را داشتند.


کالا روز را با امید آغاز کرد و تلاش داشت خود را به بازه مثبت برساند اما قبل از ساعت ۱۰ به صف فروش رفت. دو کد حقوقی ۱۳ درصد از ۱۹ میلیون سهم معامله شده را عرضه کردند، حقیقی‌ها نیز با خرید ۹۵ درصد از این حجم بیش از ۵ میلیارد تومان پول وارد نماد کردند. کالا حمایت مهمی را از دست داده و احتمالا تا ۳۰ هزار ریال اصلاح داشته باشد.


سمگا روز را با رنگ سبز شروع کرد ولی کمی بعد عرضه‌ها قیمت را به بازه منفی برد. از ۶۸ میلیون سهم معامله شده ۵۸ درصد را حقوقی‌ها خریداری کردند و ۹۱ درصد را حقیقی فروختند و ۴۰ میلیارد تومان پول حقوقی وارد نماد شد.


ورود و خروج پول حقیقی به صنایع
ورود و خروج پول حقیقی به نمادها

نمادهای مشکوک

در بازه ۷ روزه چکاوه، بورس و وبرق مشکوک‌ترین نمادها بودند و بورس، شکف و چکاوه نیز بیشترین حجم مشکوک در بازه ۳۰ روزه را داشتند.


چکاوه در ابتدا تلاش کرد به بازه مثبت برسد ولی بعد به زیر صفر برگشت و در نزدیکی صفر تابلو باقی ماند. تقریبا تمام ۳۵ میلیون سهم معامله شده را حقیقی‌ها خریدند و عرضه کردند و فقط ۳۲ میلیون تومان پول حقوقی وارد نماد شد. p/e چکاوه ۲۰.۲ است که هم از میانگین بازار و هم از میانگین گروه محصولات کاغذی بالاتر است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی به بورس با ۵۰.۶۸ درصد و میهن، کساپا و غنوش با ۴.۹۹ درصد رشد رسید. بدترین عملکرد نیز به ثنظام با ۴.۹۴ درصد، بالاس با ۴.۸۷ درصد و زملارد با ۴.۸۶ درصد افت تعلق داشت.


بورس بعد از ۴ ماه بازگشایی شد و ۶۰ درصد رشد کرد. بعد از اینکه قیمت توسط ناظر تائید شد عرضه‌ها شدت گرفت و صف فروش شکل گرفت با این حال قیمت پایانی بز هم ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد. امروز ۲۶۸ میلیون سهم در این نماد معامله شد که با اختلاف بالاترین رکورد در تاریخ معاملات این نماد است. حقوقی‌ها ۳۰ درصد از این حجم را عرضه کردند و حقیقی‌ها با خرید ۹۶ درصد آن ۱۱۲ میلیارد تومان پول به نماد تزریق کردند. p/e بورس ۲۷.۵۲ ثبت شده که تقریبا سه باربر میانگین بازار است.


ثنظام در کنترل حقیقی‌ها بود، آن‌ها ۱۰۰ درصد ۱.۲ میلیون سهم معامله شده را عرضه کردند و خریدند. در دقایق اول بازار خریدارن توانستند صف ا جمع کرده و قیمت را بالا ببرند اما چند دقیقه بعد دوباره صف فروش تشکیل شد و تا پایان بازار پا برجا باقی ماند. p/e ثنظام ۷۷۵۳ است.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار نسبت به دیروز کاهش پیدا کرد و به ۲۸ هزار و ۱۹۰ تومان رسید.


سکه طرح جدید هنوز واکنش مناسبی به ریزش دلار نشان نداده است و فقط ۰.۵۶ درصد کاهش پیدا کرده و به ۱۲ میلیون و ۵۱۶ هزار تومان رسیده است.


انس طلا اولین ورز کاری خود را با افت ۰.۰۸ درصدی شروع کرد و به ۱۸۶۳ دلار رسید.


به نظر شما فردا کدام صنعت و نماد جذاب خواهد بود؟



منابع: پردازش اطلاعات کارگزاری آگاه وب‌سایت‌های rahavard۳۶۵ ، bourseview ، tradingview ، tsetmc

انتهای خبر

0
0