بااقتصاد
1400/09/02
14:27
فضای مه‌آلود مذاکرات هفته‌آینده وین و تاثیر منفی آن بر بورس و بازارهای مالی/ عقب‌نشینی ۲۵۰۰ واحدی شاخص کل در کف کانال ۱.۴ میلیونی

گزارش بازار/ سه‌شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰ دور دوم مذاکرات برجامی در وین، از هفته آینده آغاز می‌شود و باتوجه به موضع‌گیری‌های انفعالی و اظهارات مبهم طرفین برجام، به‌نظر می‌رسد فضای مه‌آلود و غیر شفافی بر این نشست‌ها حاکم شود که سرمایه‌گذاران بازارهای مالی و سرمایه‌ای، به‌ویژه بورس تهران را به تردید وامی‌دارد. بر همین اساس، روند صعودی معاملات روز گذشته، امروز به سمت نزولی تغییر مسیر داد و تمامی شاخص‌های بورس‌های تهران ریزش کردند. شاخص کل با عقب‌نشینی ۲۵۲۱ واحدی، در کف کانال ۱.۴ میلیونی متوقف شد و شاخص کل هم‌وزن نیز حدود ۱۸۹۰ واحد سقوط کرد و روی رقم ۳۸۵ هزار واحد ایستاد. برای شاخص کل فرابورس هم منفی ۳۷ واحدی رقم خورد تا در نقطه ۲۰ هزار و ۱۴۹ واحدی عقب‌نشینی کند.

تاثیر مثبت ۱۵۰۰ واحدی شستا و ممانعت از ریزش بیش‌تر شاخص کل


به گزارش بااقتصاد، امروز سه‌شنبه دوم آذرماه، معاملات بازارهای سهام تهران، گرچه در مدار منفی به پایان رسید اما از دقایق نخست و آغاز معاملات، اندکی مثبت بود و شاخص نیز رشد ناچیزی را رقم زد و سپس در یک روند نسبتا متعادل عرضه و تقاضا قرار گرفت. نماد شاخص‌ساز شستا که خبر از بزرگ‌ترین افزایش سرمایه شرکت‌ها در بورس تهران داده است، امروز هم پیشتاز مثبت‌سازان شاخص بود و با بیش از ۱۵۰۰ واحد سبزرنگ، مانع از ریزش بیش‌تر شاخص کل شد. پارس و شفن هم در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در نقطه مقابل شستا، فولاد شاخص‌ساز نیز حضور داشت که با معاملات منفی، حدود ۱۶۰۰ واحد منفی به شاخص کل تحمیل کرد. تاپیکو، شبندر و وغدیر نیز دیگر منفی‌سازان شاخص کل بودند.


در بازارهای اول و دوم فرابورس، شگویا و سمگا، صدرنشین سبزپوشان شاخص آیفکس بودند و نمادهای فرابورس، صبا، آریا، غصینو و اتکای، بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل اعمال کردند.


شستا، پرتراکنش‌ترین نماد بورس تهران


در بورس تهران، شستا نه‌تنها سبزترین دادوستدها را به نام خود رقم زد، بلکه بیش‌ترین میزان تراکنش معاملاتی مثبت را هم به خود اختصاص داد. فسبزوار و شپنا هم در رده‌های بعدی پرتراکنش‌های بورس و البته در سمت منفی ایستادند. نمادهای فجهان، توسن و مدیریت نیز بالاترین میزان تراکنش مثبت را در فرابورس به نام خود کردند و فرابورس، تنها نماد پرتراکنش منفی در جمع این بزرگان بود.


رویکرد سازمان بورس مبتنی بر رفع انحصار و توسعه بازار


رییس سازمان بورس، امروز هم برای اهالی بازار سرمایه خبرهای خوبی داشت. مجید عشقی، موافقت اصولی سازمان بورس با تاسیس یک کارگزاری دیگر را هم اعلام و اظهار کرد که سیاست سازمان بورس اوراق بهادار در اعطای مجوز نهادهای مالی، رفع انحصار و توسعه بخشی بازار است تا افرادی که تمایل دارند در نهادهای مالی سرمایه‌گذاری کنند، مجوزهای مربوط را دریافت کنند.


درهمین‌حال، عضو هیات‌مدیره سازمان بورس نیز بر تسهیل فرایندها و ارتقای الزامات صدور مجوز نهادهای مالی، مبتنی بر رویکرد جدید سازمان بورس تاکید کرد و گفت: سازمان بورس اوراق بهادار در راستای حمایت از منافع سرمایه‌گذاران، تسهیل فرایند در صدور مجوز تاسیس و فعالیت نهادهای مالی و ارتقای الزامات اولیه و مستمر آنها را در دستور کار قرار داده است.


عضو هیات‌مدیره بورس و مدیرعامل صندوق بازنشستگی بانک‌ها برکنار شد


در بورس تهران هم امروز اتفاقات به‌ظاهر مطلوبی برای برخی از سهامداران معترض به عملکرد این شرکت، رخ داد و مهدی سدیدی، عضو هیات‌مدیره شرکت بورس تهران و مدیرعامل صندوق بازنشستگی بانک‌ها برکنار شد. گرچه هنوز دلیل یا دلایل این برکناری از سوی مدیران بورس اعلام نشده اما انتشار این خبر بازتاب مثبتی در فضای مجازی و رسانه‌های تخصصی بازار سرمایه داشت.


شنیده‌ها حاکی از آن است که برکناری سدیدی در امتداد استفعای علی صحرایی، مدیرعامل پیشین شرکت بورس تهران و در راستای کشف ۸۲ دستگاه ماینر ارز دیجیتال در زیرزمین بورس تهران انجام شد.


ادامه تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی به دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی


درحالی که دولت و مجلس برای حذف یا ادامه تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی روبروی هم قرار گرفته‌اند و ابهاماتی در این زمینه وجود دارد، رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت امروز اعلام کرد که ارز دولتی داروها فعلا حذف نمی‌شود. به گفته فرامرز خداییان، سیاست دولت و وزارت بهداشت، ادامه پرداخت ارز ترجیحی به دارو و تجهیزات پزشکی است.


وی افزود: برای آزاد کردن ارز دارو و تجهیزات پزشکی، دولت باید منابعی را درنظر بگیرد و خروجی منابع را به بیمه‌ها بدهد تا بیمه ها این داروها را پوشش دهند.


در همین‌راستا، سرپرست بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی نیز اعلام کرد که اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده‌های دامی، روغن و گندم همچنان ادامه دارد. به گفته عباس عسکرزاده، فعلا تصمیم جدیدی درباره حذف این ارز در هیات دولت گرفته نشده است.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز سه‌‌‌‌شنبه‌‌ دوم آذر ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات در بازارهای سهام تهران امروز با جابجایی بیش از ۷۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، حدود ۸۳۰۰ میلیارد تومان رقم خورد. به تفکیک بازارها، ارزش معاملات بورس تهران، با نقل و انتقال ۴۳۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۴ هزار میلیارد تومان ثبت شد و برای فرابورس نیز پس از جابجایی۳۳۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، بیش از ۲۲۰۰ میلیارد تومان ارزش معاملات، روی تابلو نقش بست.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس نیز امروز بیش از ۴۲۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که ۷۳ درصد از کل ارزش معاملات بازار را شامل می‌شود. طی این دادوستدها، ۶۸ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از افراد حقیقی به حقوقی‌ها اتفاق افتاد و حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خریدشان را روی نمادهای پارس، شفن و غبهنوش متمرکز کردند. درمقابل، حقوقی‌ها نیز سهام نمادهای فجهان، خبهمن و تاپیکو را در سبدهای‌های‌شان افزایش دادند.


گروه‌های محصولات شیمیایی، چندرشته‌ای و خودرو به ترتیب با ۴۱۲ ، ۳۵۲ و ۱۹۴ میلیارد تومان از نظر ارزش و حجم دادوستدها، در صدر معاملات امروز بازار ایستادند و برترین صنایع لقب گرفتند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۴۰۴,۶۱۱.۷۳ (۲۵۲۱.۵۸-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۸۵.۰۴۴.۲۱ (۱۸۸۹.۴۰-)


ارزش معاملات: ۴.۰۳۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۲ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فولاد، تاپیکو و شبندر


سه نماد با بالاترین اثر مثبت: شستا، پارس و شفن


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۱۴۹.۵۳ (۳۷.۶۹-)


ارزش معاملات: ۲,۲۷۱میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۳ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فرابورس، صبا و آریا


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: شگویا، سمگا و شجم


گزارش: مولود غلامی







انتهای خبر

0
0