بورس پرس
1400/11/04
00:00
احتمال گرانی ۲۵ درصدی خودرو با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی و اثر ناچیز برجام

کارشناس صنعت خودرو ضمن پیش بینی گرانی ۲۵ درصدی خودرو در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تاثیر ناچیز برجام اعلام کرد: سرمایه گذاران نرخ بازار را تعیین می کنند !

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، امیرحسین کاکایی با اشاره به اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب افزایش ۲۵ درصدی قیمت تمام شده خودرو می شود به قرن نو اعلام کرد: هر چند دلار در بازار به ظاهر کنترل شده اما در واقعیت قیمت مجموع دلاری که جا به جا می شود و صنعت را می چرخاند ، افزایش داشته و در حال پیشروی است.


از طرفی ارز ۴۲۰۰ تومانی در حال حذف شدن و قیمت ارز سنا در حال افزایش است . درحالی که ظاهرا" دلار از ۳۰ به ۲۶ هزار تومان رسیده است. بی تردید با رشد نرخ دلار قیمت خودرو افزایش می یابد.


وعده وزیر صنعت عملی نشد


جریان کالا در خودروسازی وجود دارد و به عنوان مثال برای استفاده از فولاد باید سه تا چهار ماه قبل آن را سفارش داد. با توقف یا کاهش تولید، جریان کالا کاهش پیدا می کند و راه اندازی دوباره حتی با وجود نقدینگی کافی ، زمان بر است.


صنعت خودروسازی در ایران، سیاسی بوده و تغییر مدیرعامل که به تازگی اتفاق افتاده، مسئله ای را حل نخواهد کرد. سیاست گذاران برخی واقعیات اقتصادی را کتمان می کنند و نتیجه این می شود که بعد از گذشت بیش از یک ماه نه تنها آمار تولید افزایش نداشته ، بلکه آمار خودروهای ناقص بیشتر شده است.


تا وقتی واقعیت های اقتصادی کتمان شود ، وضعیت وخیم تر خواهد شد. بیش از ۳ سال است که کارشناسان هشدار می دهند ، قیمت گذاری دستوری صنعت خودرو را نابود کرده اما گویا سیاست گذاران لجبازی می کنند . با این بهانه قرار بود قیمت گذاری دستوری اتفاق بیافتد که قیمت ها در بازار تنظیم شود که نتیجه ای نداشته و مشکل از جای دیگری است. بالا بردن قیمت ها به صورت پله ای هم نابسامانی بازار را تشدید خواهد کرد.


تاثیر برجام بر بازار خودرو


در صورت حصول توافق در مذاکرات ، آزادسازی دلارهای بانک مرکزی و از سرگیری واردات خودرو ، قیمت‌ها کاهش می یابد اما نمی توان چندان امیدوار بود. ضمن اینکه قیمت ها را سرمایه گذاران تعیین می کنند که به صورت انبوه خودرو خریداری می کنند و از وقایع بازار آگاه هستند. در نتیجه قیمت ها به صورت آهسته به پیشروی ادامه خواهد داد .


در آستانه سال جدید هم با گرم شدن بازار ، رشد قیمت ها شدت بیشتری خواهد گرفت و اگر مذاکرات به نتیجه ای نرسد ، سرمایه گذاران از پیش بینی ها مطمئن تر خواهند شد و رشد قیمت ها شتاب بیشتری می گیرد.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0