بااقتصاد
1400/03/29
14:37
استقبال سبز بورس از رییس جمهوری سیزدهم با ۱۴ هزار واحد صعود/ بازار سرمایه چشم‌انتظار تحقق وعده‌های دولت جدید

گزارش بازار/ شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ بازار سرمایه در واپسین روزهای بهار ۱۴۰۰ و با پشت سر گذاشتن رویدادها و اتفاق‌های سیاسی و اقتصادی مختلف که تاثیر مشخصی بر معاملات و روند افت و خیزهای اخیر داشته‌اند، امروز وارد مرحله جدیدی شد و به انتخاب سیزدهمین رییس جمهوری، شاخص کل واکنش سبز و مثبت نشان داد و بیش از ۱۴ هزار واحد صعود کرد. شاخص کل هم‌وزن نیز به‌رغم تداوم خروج حقیقی‌ها ۲۰۶ واحد سبز شد و شاخص کل فرابورس هم صعود کم‌رمق ۱۹ واحدی را ثبت کرد.

حمایت سبز بزرگان بورس از پیروزی رییسی در انتخابات ریاست جمهوری


به گزارش بااقتصاد، روند معاملات بازارهای سهام تهران صبح امروز، شنبه ۲۹ خردادماه با اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری به نفع ابراهیم رییسی که هفته گذشته در بورس تهران حاضر شد و قول مساعدت برای جبران زیان سهامداران خرد داده بود، واکنش مثبت نشان داد. در معاملات امروز نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بیش‌ترین نقش را در سبزپوشی ۱۴ هزار واحدی شاخص ایفا کردند و در صورت تداوم این روند، بازار سرمایه چشم‌انتظار تحقق وعده‌های رییس جمهوری جدید خواهد ماند.


شاخص‌سازان بورس و فرابورس


در بورس تهران امروز نمادهای بزرگ فارس، شستا، فولاد، تاپیکو، کگل، نوری و جم در صدر مثبت‌سازان قرار گرفتند و بالاترین تاثیر را بر جریان سبز بازار گذاشتند. سهم‌های غکورش، ولکار، شپنا، خودرو، فملی، خگستر و فولاد نیز جزو پرتراکنش‌ترین معاملات بورس تهران بودند.


در بازار فرابورس هم با حمایت سبز نمادهای مارون، ذوب، کوثر و میدکو که در مقابل معاملات منفی غصینو، کگهر و فرابورس مقاومت کردند، این شاخص نیز با صعود همراه شد. سهم‌های فتوسا، فگستر، فرابورس، کرمان، چخزر، رافزا و شاروم نیز در جایگاه پرتراکنش‌ها ایستادند.


دادوستد بیش از ۷۰۰ هزار سهم در بازارهای سهام تهران


تعداد دادوستدهای سهام در تابلو بورس تهران امروز به بیش از ۴۸۲ هزار و در فرابورس به رقم ۲۵۲ هزار رسید. ارزش بازار بورس بیش از ۴۶۴۰ میلیارد تومان و ارزش بازار اول و دوم فرابورس نیز بیش از ۱۱۴۹ میلیارد تومان براورد شد.


رشد بیش از ۳ درصدی برای ۹۸ نماد


همچنین در معاملات امروز بازارهای سهام تهران، ۹۸ نماد رشد بیش از ۳ درصدی را نسبت به معاملات جهارشنبه گذشته، ثبت کردند و برای ۲۱۶ سهم نیز افت بیش از ۳ درصدی رقم خورد. به‌این‌ترتیب، در جریان دادوستدهای امروز نقل و انتقال بیش از ۸ میلیارد و ۱۸۳ میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش بیش از ۴۹۳۲ میلیارد تومان، طی ۴۸۲ هزار نوبت ثبت شد.


افزایش ۴۳ درصدی ارزش صف‌های خرید


ارزش صف‌های خرید نیز در پایان معاملات امروز نسبت به پایان روز چهارشنبه گذشته افزایش ۴۳ درصدی نشان داد و به رقم ۴۷۳ میلیارد تومان رسید. در مقابل، ارزش صف‌های فروش با ۱۷ درصد کاهش، روی رقم ۱۳۶۴ میلیارد تومان، ایستاد. رقم مازاد عرضه بازارهای سهام تهران نیز به ۸۹۱ میلیارد تومان رسید که در ۸۰ روز معاملاتی گذشته و از ۲۶ بهمن ۹۹ تاکنون، کمترین میزان بوده است.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰


باوجود معاملات متعادل و مثبت در نمادهای بزرگ بورسی، ارزش معاملات در این بازار چشم‌گیر نبود و به رقم حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان با حجم معاملاتی ۸۱۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، رقم خورد. ارزش معاملات بازارهای اول و دوم فرابورس اما کمی بهتر بود و حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان با جابجایی ۱۲۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ثبت رسید.


ارزش معاملات خرد در دو بازار بورس و فرابورس، بیش از ۳۶۶۵ میلیارد تومان با خالص تغییر مالکیت سهام از حقیقی‌ها با سهامداران عمده بیش از ۲۵ میلیارد تومان رقم خورد. میزان تغییر مالکیت و فروش سهام خرد به حقوقی‌ها نسبت به روزهای گذشته کاهش نشان داد و به‌نظر می‌رسد حقیقی‌های بازار سرمایه هنوز امیدوار به بهبود اوضاع بازار هستند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۶۱,۹۸۵.۱۳ (۱۴۳۱۰.۳۶افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۷۰.۵۸۵.۶۰ (۲۰۹.۴۲افزایش)


ارزش معاملات: ۴.۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۸.۱ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: فارس، شستا و فولاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۳۱۳.۴۷ (۱۹.۲۵افزایش)


ارزش معاملات: ۹.۹۶۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۲ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: مارون، ذوب و کوثر


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: غصینو، کگهر و فرابورس


گزارش: مولود غلامی






انتهای خبر

0
0