فارس نیوز
1401/02/18
18:53
رشد مازاد تقاضا در بازار سرمایه/ بازار سرمایه وارد فاز اصلاح می‌شود؟

بازار سرمایه در روزی که حقیقی‌ها سرمایه خود را از بورس خارج کردند، بازدهی مثبتی را به جای گذاشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه این روزها بر مدار صعودی در حال حرکت است. شاخص‌های عملکردی بورس نشان می‌دهد، رونق به بورس بازگشته است و همین مساله را می‌توان در جریان ورود پول توسط حقیقی‌ها نیز مشاهده کرد.


شاخص کل بورس تهران برای پنجمین روز متوالی رشد کرد و روند صعودی شاخص کل هموزن برای شانزدهمین روز کاری متوالی تداوم یافت.


برخی از تحلیلگران معتقدند صعود یا نزول شاخص در ۵ روز پیاپی گویای شکل گیری یک روند است. دیروز شاخص چهارمین روز صعودی را ثبت کرد تا یک روند صعودی جدید شکل بگیرد و نشان از تمایل بازار به رشد بیشتر باشد.


*بازار سرمایه وارد فاز اصلاح خواهد شد؟


البته نشانه‌هایی از یک اصلاح جزیی در بازار سهام نیز دیده می‌شود. شاخص نزدیک سطح یک میلیون و ۵۶۰ هزار واحد شده است و در صورتی که نتواند این مقاومت را به صورت قوی رد کند، می‌توان گفت، درگیر یک کاهش و ریزش خواهد شد.


کارشناسان جدی‌ترین مقاومت پیش روی شاخص کل را عدد یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی می‌دانند. به نظر اغلب کارشناسان، با توجه به روند معاملات اگر شاخص کل از محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد عبور کند، کمی اصلاح در این محدوده داشته باشد و احتمالا تا محدوده یک میلیون و ۴۹۰هزار واحد بازگشت داشته باشد. از طرفی دیگر ممکن است این بازگشت در محدوده فعلی اتفاق بیفتد و پس از آن شاخص برای شکست محدوده یک میلیون و ۶۰۰هزار واحد حرکت کند.


با توجه به روند قیمتی دلار در روزهای گذشته به نظر می‌رسد، هیجان انتظار تورمی در حال شکل گیری در بازار است و مسیر معاملات تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است. به طور کلی با گسترش انتظارات تورمی بازار هم واکنش بهتری به مسائل و روند معاملات نشان می‌دهد. در حال حاضر بازار در شرایطی قرار دارد که با توجه به انتظارارت تورمی موجود قدرت در دست خریداران است و رشد نرخ جهانی فلزات اساسی و نفت نیز نوید ادامه رشد صنایع متاثر را می‌دهند.


* بازدهی مثبت شاخص‌های بورس


شاخص کل بورس برای پنجمین روز متوالی صعود کرد و با افزایش ۹ هزار و ۱۵۰ واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و ۵۵۲ هزار و ۹۹۷ واحدی رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۰.۵۹ درصد بوده است.


شاخص کل هم‌وزن بورس نیز برای شانزدهمین روز کاری متوالی صعود کرد و با رشد دو هزار و ۶۹۲ واحدی در سطح ۴۲۹ هزار و ۱۱ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۰.۶۳ درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس ۱۳۱ واحد بالا آمد و در سطح ۲۱ هزار و ۲۰۴ واحد قرار گرفت.


* خروج پول حقیقی از بازار سهام


امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۳۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. طی معاملات امروز، بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه بیمه و صندوق ‌بازنشستگی، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی و فرآورده‌های نفتی رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه ‌های زراعت و خدمات وابسته و فلزات اساسی به نفع حقیقی‌‌ها تمام شد.


در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شتران (شرکت پالایش نفت تهران)، البرز (شرکت بیمه البرز) و شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) اختصاص داشت و نمادهای خساپا (سایپا)، زگلدشت (کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان) و فخوز (فولاد خوزستان) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.


* افت ارزش کل معاملات و معاملات خرد


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۸ هزار و ۶۴۴ میلیارد تومان کاهش یافت که نسبت به روز گذشته افت ۱۴ درصدی را نشان می‌دهد. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲۰۱ میلیارد تومان بود که ۲ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌‌دهد.


ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۵ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۶ هزار و ۱۲۵ میلیارد تومان رسید. سهم معاملات خرد از کل معاملات حدود ۷۰ درصد بوده است.


* کاهش ارزش صف‌های پایانی بازار


در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، ۳۴۹ نماد رشد قیمت داشتند و تعداد ۷۱ نماد در صف خرید قرار گرفتند. به عبارت دیگر، ۵۷ درصد بازار رشد قیمت داشتند.


در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۲ درصد افت کرد و در رقم ۹۷۰ میلیارد تومان ایستاد.


امروز نمادهای شبریز (شرکت پالایش نفت تبریز)، آسیاتک (شرکت انتقال داده‌های آسیاتک) و بفجر (شرکت فجر انرژی خلیج فارس) بیشترین صف خرید را داشتند.


در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، ۲۶۴ نماد کاهش قیمت داشتند و تنها یک نماد در صف فروش باقی ماند. به عبارت دیگر، ۴۲ درصد بازار افت قیمت داشتند.


در جریان معاملات امروز، ارزش صف ‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۸۵ درصد کاهش یافت و یک میلیارد تومان شد.


در پایان معاملات امروز اغلب صف‌های فروش جمع شد و تنها نماد ثباغ (شرکت شهرسازی و خانه سازی باغمیشه) صف فروش داشت.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0