بورس۲۴
1401/06/30
15:45
نقشه گنج فناوران نوآور در فرابورس

میثم فدایی همایش توسعه دانش بنیان ها از مسیر بازار سرمایه را تشریح کرد مدیرعامل فرابورس گفت: به منظور معرفی و تشریح چگونگی تامین مالی شرکت های دانش بینان و استارت آپ ها، همایشی ۲ روزه با عنوان توسعه دانش بنیان ها از مسیر بازار سرمایه برگزار خواهد شد که حضور در آن برای عموم آزاد است.

نقشه گنج فناوران نوآور در فرابورس

بورس۲۴ : مدیرعامل فرابورس گفت: به منظور معرفی و تشریح چگونگی تامین مالی شرکت های دانش بینان و استارت آپ ها، همایشی ۲ روزه با عنوان"توسعه دانش بنیان ها از مسیر بازار سرمایه " برگزار خواهد شد که حضور در آن برای عموم آزاد است.


چند سالی می شود که موضوعات پیرامون ورود استارت آپ ها و شرکت های فناورانه به بازار سرمایه داغ و بورس های بزرگ جهان از این بخش به خوبی استقبال می کنند.


ایران نیز خواهان بوده تا این حوزه را از طریق بورس تقویت کند اما روند به کندی پیش می رفت تا اینکه با ورود تپسی به بازار سرمایه، نگاه ها رقابتی شد و حتی حمایت ها شدت گرفت.


از آنجایی که هر اقدامی برای اولین مرتبه دارای آزمون و خطا است پس چه بهتر که این روند طی شود زیرا تجربه نشان داده، رخدادهای ناگهانی و سفارشی، به اشتباهاتی تبدیل شده اند که دیگر هیچ قانونی نمی تواند آن را اصلاح کند.


به عنوان مثال برای ورود علی بابا به بورس آمریکا، سال ها زمان طی و جوانب بررسی شد. زیرا این بخش هرچند به بلوغ رسیده اما عمر چندانی ندارد و تعجیل در ورود استارت آپ ها و فناوران نوآور ممکن است ضرر چند جانبه اعم از شرکت مربوطه، بازار سرمایه، سهامداران، قانونگذاران و .... را به همراه آورد.


بنابراین حمایت از این بخش در دستور کار دستگاه هایی قرار گرفت که هم حواشی و ریسک قانونگذاری را کاهش دهند و هم تقویت مالی از منظر بنیادی را رقم زند.


تامین مالی در همایش فرابورس


فرابورس نیز به عنوان یکی از این نهادها، خواهان بوده تا در همایش و نمایشگاهی ۲ روزه،"توسعه دانش بنیان ها از مسیر بازار سرمایه " به دغدغه شرکت های نوآور و دانش بنیان خاتمه دهد و با ارائه آموزش هایی در قالب نشست، کارگاه و سخنرانی این مسیر و روش ها را ترسیم و تبیین کند تا شرکت های این بخش به جای طی کردن پروسه های طولانی، رفع بورکراسی های ادارای برای دریافت تسهیلات و مشکلات ناشی از بازپرداخت، به سراغ سرمایه گذارانی از جنس خودشان آمده و شراکت در تامین مالی از بازار سرمایه را با طعمی شیرین تجربه کنند.


برهمین اساس است که میثم فدایی مدیرعامل فرابوس در گفت و گویی با بورس۲۴ به آخرین اقدامات حمایتی در قالب ورود منابع ۴۰ هزار میلیارد تومانی بانک ها به بخش دانش بنیان خبر داد و گفت: مجلس به تازگی این موضوع را در قانون جهش دانش بیان ها تصویب کرده است.


امتیاز ۷۵ میلیارد تومانی


فدایی با اشاره به ۲۱۰ میلیارد تومان تامین مالی فرابورس در سال گذشته ادامه داد: اکنون سقف تامین مالی ۲۵ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده شرکت‌ها متقاضیان می توانند سه طرح باز را بر روی سکوها بیاورند. یعنی از سوی فرابورس معادل ۷۵ میلیارد تومان امتیاز تامین مالی به سکوهای کراد فاندینگ ها اختصاص می یابد.


وی با تاکید بر اینکه تامین مالی اکثر طرح‌های حاضر بر سکوها با موفقیت انجام شده افزود: شرایط حمایتی فرابورس چارچوب دار نبوده و بر اساس طرح و ساختار میزان حمایت تغییر خواهد کرد.


مدیرعامل فرابورس با تاکید بر اینکه هم اکنون در صندوق‌های vc و pe معادل یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع وجود دارد گفت: تا به امروز تنها ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در این بخش انجام شد و کارشناسان معتقدند روند دستورالعمل مصرفی منجر به عدم استفاده این منابع بوده بنابراین نیاز است تا ساختار استراکچر صندوق‌ها اصلاح و مابقی آن یعنی یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان وارد اکوسیستم شود.


هدف مشترک در همایش


فدایی در ادامه و با اشاره بر یکی از اهداف همایش ۲ روزه فرابورس برای شرکت های دانش بنیان اظهار داشت: این همایش و نمایشگاه در ۱۰ و ۱۱ آبانماه سالجاری با همکاری بورس۲۴ در دانشگاه الزهرا برگزار شده و تمامی شرکت های دانش بنیان، تجارت الکترونیکی، پرداخت الکترونیکی، صندوق ها و سرمایه گذاری بورسی حضور داشته به طوری که اجتماع و جامعه ای برای ارائه اطلاعات و هم اندیشی توزیع منابع مالی به فناوران نوآور را تشکیل می دهند.


وی افزود: مهمترین ثمره این رویداد نوآورانه مالی، همفکری، همکاری و نزدیکی اعضای این زیست بوم برای بقا، از طریق رفع دغدغه مالی شرکت های نوآور است.


تغییر و اصلاح


مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه و با تاکید بر تشکیل بازار اس ام ای گفت: این بازار ایجاد شده که البته اسم و برخی قوانین آن تغییر می کند.


فدایی درباره اصلاح بازار اس ام ای توضیح داد: برخی استارتاپ‌ها خواهان ورود به این بازار و طی کردن مراحل پذیرش بوده اما ساختار مالی داشته که امکان پذیرش در تابلوی اصلی را ندارند.


وی تصریح کرد: عمده این شرکت ها زیان انباشته دارند و باید آنها را در بازاری برد که با شرایط آنها همسویی داشته باشد. بنابراین بازار اس ام ای ایجاد شد که نیازمند تغییرات و اصلاحاتی است.


مدیرعامل فرابورس ایران در خصوص این تغییر و اصلاحات افزود: قبلا میزان سرمایه‌گذاری نهادی با کف سفارش‌های ۵۰۰ میلیون تومان بود به طوری که حداقل سهمی که باید خریداری شود ۵۰۰ میلیون تومان باشد بنابراین کمتر کسی قدرت این خرید و سفارش را داشت.


مدیرعامل فرابورس به عدم اگاهی شرکت ها از نحوه تامین مالی و اخذ حمایت ها تاکید کرد . گفت: زیرساخت ها برای کرات فاندینگ ها، آماده و ۱۴ سکوها با تامین مالی ۲۵ میلیون وجود دارد .


وی ادامه داد: از سویی دیگر در صندوق های vc و pe نیز یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان منابع آماده است اما برای دریافت آن کسی مراجعه نمی کند و به نظر می رسد که باید اصلاحاتی در قوانین ایجاد تا شرایط جذاب شود.


ورود سرمایه گذاران حرفه ای


فدایی در ادامه به ایجاد زیر ساختی اجرایی در خصوص سرمایه گذاری حرفه ای اشاره کرد و گفت: از سویی دیگر اشخاصی که داری سرمایه یک میلیارد تومانی نیز هستند جمع آوری و برای حمایت آماده شده اند که تعداد آنها ۸۰۰ هزار نفر شخصیت حقیقی و حقوقی است .


وی با اشاره بر اینکه تعداد این سرمایه گذاران زیاد بوده و نیاز به مدیریت دارند گفت: از این رو در بازار اسمی پیشنهاد شده به جای سرمایه‌گذار نهادی، سرمایه‌گذار حرفه‌ای داشته و آن ۵۰۰ میلیون تومان کف سفارش نیز حذف شود .


مدیرعامل فرابورس تاکید کرد: هم اکنون این ۲ مورد در مرحله تدوین بوده و و می توان نتظار تغییرات دیگر را داشت.


حضوری راهگشا


فدایی حضور مدیران ارشد ارکان حاکمیتی بازارسرمایه در کنار معاونت های علمی و فناروی ریاست جمهوری را یکی از نقاط عطف این رویداد عنوان کرد و گفت: این جمع خواهان بوده تا حمایت مالی از صنایع را با چاشنی تکنولوژی ترکیب کرده و اقتصادی شکوفا و مترقی را ایجاد کند. اقتصادی که با تسهیل امور و تامین منابع مالی، میزان ماندگاری نخبگان را افزایش داده و آنان نیز زمان و انرژی خود را به ارائه و توسعه محصول اختصاص دهند.


وی حضور نمایندگان مجلس را به عنوان یکی دیگر از ارزش های افزوده این همایش دانشت و ادامه داد: هم اکنون قوه مقننه در حال تدوین و تصویب برخی قوانین تسهیل گر و حمایتی از این حوزه بوده که همایش مذکور می تواند دیدگاه تازه و ایده هایی با کمترین آزمون خطا را ارائه دهد و این نهاد قانونگذاری در سایه همفکری اقشار گوناگون از امتیاز آن بهره جوید.


مدیرعامل فرابروس عدم دسترسی فناروان نوآور به مجریان قانون را یکی از عوامل بطلان و منفعل بودن برخی قوانین دانست و تصریح کرد: در این همایش بستر گفتگو و تبادل نظر مهیا بوده به طوری که ارتباط مستقیم تمامی ارکان زیست بوم فناوری با حاکمیت فراهم است.


کاهش زمان پذیرش


فدایی با اشاره به انتقاداتی مبنی بر طولانی بودن پذیرش و ورود تپسی در بازار سرمایه اظهار داشت: حدود یک سال نیم از این بازه زمانی، صرف ایجاد زیرساخت ها شده و پذیرش این شرکت کمتر از یک سال زمان نبرده است .


وی یادآور شد: اگر شرکتی هم اکنون خواهان ورود به بازار سرمایه باشد و به طی کردن مراحل اقدام کند تا پذیرش، زمانی کمتر از یکسال صرف می شود.


عرضه استارت آپ ها در رویداد ۲ روزه


مدیرعامل فرابورس رفع این مساله را از بستر گفتگو، همکاری و هفکری اعضای زیست بوم نوآوری دانست و گفت: توسعه هدفمند این بستر در رویداد ۲ روزه ایجاد می شود به طوری انتظار عرضه چندین استارت آپ در این همایش وجود دارد.


وی به برنامه های تامین مالی جمعی، ارائه جوایز و سکو به طرح های ممتاز اشاره کرد و افزود: علاوه بر فرابورس، صندوق های سرمایه گذاری حاضر در این همایش خواهان بوده تا طرح هایی ارائه شده در رویداد را مورد ارزیابی قرار داده و امتیازات، تسهیلات و منابع مالی ارزنده ای را به این بخش اعطا کنند.


جشنواره رسانه های نوآور


فدایی با اشاره بر گستردگی طیف و تنوع دربرگیرندگی محتوی و اهداف همایش "توسعه دانش بنیان ها از مسیر بازار سرمایه " و مشارکت بورس۲۴ در این رویداد اظهار داشت: اصحاب رسانه نیز به عنوان یکی از ارکان این اتاق فکر و زیست بوم می توانند در قالب محتوی، ایده و نظرات، دغدغه و راهکارهای خود را به منظور بررسی مسیر تامین منابع مالی برای شرکت های فناورانه نوآور ارائه داده و به عنوان منتخبان این رخداد همگانی حضور داشته و از جوایز ویژه ای بهره مند شوند.

انتهای خبر

0
0