همفکران
1401/05/19
15:16
وقایع نگاری همفکران از بازار طی هفته سوم مرداد؛ شروع مثبت اما پایانی سرخ

هفته سوم مرداد ماه تنها ۳ روز کاری را شاهد بودیم. در نخستین روز از هفته، بازار تحت تاثیر اخبار امیدوارکننده برجام و توافق هسته ای سبزپوش شد. در این روز حتی بعد از ۳۵ روز کاری شاهد جان گرفتن دوباره بازار و تزریق نقدینگی خرد نو به سهم ها بودیم. اما در روزهای پایانی ...

وقایع نگاری همفکران از بازار طی هفته سوم مرداد؛ شروع مثبت اما پایانی سرخ، بهبود نسبی ارزش معاملات خرد و رفتار شاخص ها نسبت به هفته قبل، بیش از ۷۰ درصد از صنایع و شرکتها بازده مثبت دادند


هفته سوم مرداد ماه تنها ۳ روز کاری را شاهد بودیم. در نخستین روز از هفته، بازار تحت تاثیر اخبار امیدوارکننده برجام و توافق هسته ای سبزپوش شد. در این روز حتی بعد از ۳۵ روز کاری شاهد جان گرفتن دوباره بازار و تزریق نقدینگی خرد نو به سهم ها بودیم. اما در روزهای پایانی خبر اتمام مذاکرات منتشر شد و نتایج واضحی از آن بیرون نیامد، بازار مجددا در لاک احتیاط فرو رفت.


میانگین ارزش معاملات خرد روزانه این هفته بیش از ۲،۳ همت بود که نسبت به هفته قبل ۱۳ درصد افزایش داشت. در هفته جاری شاخص ها نیز نسبتا شرایط بهتری را تجربه کردند. شاخص کل که هفته قبل حدود نیم درصد افت داشت این هفته نزدیک به یک درصد افزایش ارتفاع را تجربه کرد. شاخص هموزن هم در حالی ۱،۴ درصد رشد را ثبت کرد که در هفته قبل به همین میزان افت کرده بود.


این هفته بیش از ۷۰ درصد از صنایع و شرکتها بازدهی مثبت داشتند. صنایع بیمه و بازنشستگی و استخراج سایر معادن با کسب بازدهی بیش از ۷ درصد صدرنشین صنایع بازار بودند. محصولات چوبی هم با بیش از ۴ درصد بازدهی مثبت در رتبه سوم جای گرفت. اما صنایع سایر حمل و نقل و فرآورد های نفتی به ترتیب با بیش از ۴ و ۳ درصد بازدهی منفی بیشترین افت ارزش بازار را در این هفته شاهد بودند.



از میان شرکتها خچرخش، ثباغ، کایزد، سهرمز و مفاخر با حصول بیش از ۱۹ تا حدود ۲۳ درصد بازدهی مثبت بیشترین رشد قیمت را طی هفته سوم مرداد ثبت کردند. اما سلار، شفن، کمنگنز، بهیر و ثقزوی بیشترین زیان را عاید سهامداران خود کردند. بازدهی این سهم ها از ۱۱ تا ۱۷ درصد منفی بود.



شنبه؛ شکسته شدن طلسم ورود پول خرد نو به بازار پس از ۳۵ روز کاری


بازار سرمایه تحت تاثیر اخبار مثبت شروع مذاکرات برجامی با برتری خریداران آغاز به کار کرد. عمده نمادها سبزپوش بوده و رو به بالا معامله شدند اما در این بین پالایشی ها ساز مخالف زدند. در انتها، شاخص کل ۱۱،۵۶۳ واحد و شاخص هموزن ۶،۰۸۸ واحد افزایش یافتند. ارزش معاملات خرد به ۲،۶ همت رسید. تراز پول خرد نیز پس از ۳۵ روز کاری تغییر رنگ داد و به مثبت ۲۰۰ میلیارد تومان تغییر یافت. برای دومین هفته متوالی نرخ سود بین بانکی کاهش یافت و به ۲۰،۶۴ درصد رسید.


آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد تقاضا برای زغال سنگ در جهان در سال ۲۰۲۲ به ۸ میلیارد تن رسید که با رکورد مصرف تاریخی در سال ۲۰۱۳ برابر است و در سال ۲۰۲۳ بیشتر هم خواهد شد. گرانی در ترکیه همچنان در حال فتح قله‌های جدید است و به رقم‌های بی‌سابقه‌ای طی ۲۴ سال گذشته رسیده است. سخنگوی وزارت برق عراق گفت عراق به دنبال افزایش واردات گاز از ایران است.


خبرگزاری فرانسه اعلام کرد ایران از محتوای پیش‌نویس تهیه شده راضی است. اتحادیه اروپا درباره به ثمر رسیدن سریع مذاکرات وین ابراز امیدواری کرد.


بازار رمز ارزها نیز شاهد رشد قیمت بود. بیت کوین مجددا به کانال ۲۳ هزار دلاری دست یافت. قیمت نفت به کمترین مقدار خود طی ۶ ماه اخیر رسید؛ نفت برنت ۹۴,۹۲ دلار و نفت خام امریکا ۸۹،۰۱ دلار.


دلار آزاد در محدوده ۳۱،۶۰۰ تا ۳۱،۶۵۰ دست به دست شد.


سه شنبه؛ شاید شاخص جدیدی جایگزین شاخص کل شود


شروع بازار منفی بود اما پس از حدود یک ساعت خریداران وارد میدان شدند. خودرویی ها و بانکی ها بیشترین تقاضا را داشتند.


در انتها شاخص کل به مدد نماد فولاد حدود سه هزار واحد رشد کرد. شاخص هموزن نیز ۸۰۱ واحد به ارتفاع خود افزود. ارزش معاملات خرد حدود ۲،۵ همت و تراز پول خرد منفی ۲۵۰ میلیارد تومان شد.


مجید عشقی از احتمال جایگزینی یک شاخص جدید به جای شاخص کل خبر داد. بخشنامه معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی بالاخره ابلاغ شد. ‌فروش محصولات ایران خودرو در بورس کالا با عرضه هایما کلید می‌خورد.


با وجود این که مذاکرات وین به پایان رسیده و طرفین هم به کشورهای خود بازگشتند اما هنوز خبر دقیقی از نتایج آن منتشر نشده است. ساعت ها و روزهای آتی مشخص کننده پاسخ ایران خواهد بود.


در بازار کریپتو عمده کوین ها شاهد رشد قیمت بودند. بیت کوین اما به کانال ۲۳ هزار دلاری برگشت. اونس طلا با کاهش به ۱۷۸۶دلار رسید. قیمت نفت همچنان نوسانی است. بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۲۸ سنت معادل ۰.۲۹ درصد افزایش به ۹۶ دلار و ۳۷ سنت رسید.


دلار آزاد از محدوده بالای ۳۲ هزار تومان استارت زد و در ادامه روز به محدوده ۳۱،۸۰۰ تومان رسید.


چهارشنبه؛ حقیقی ها گارد احتیاطی گرفتند


بازار بسیار کم حجم و البته منفی شروع به کار کرد. طی یک ساعت ابتدایی رنج کشی های مثبت در گروه فلزی و بخصوص فولاد مبارکه شاخص در مدار صعود قرار گرفت اما کم کم فروشندگان پیشروی کردند و قدرت را به دست گرفتند. در این بین صنایع کوچکتر بازار از جمله سیمانی ها و بیمه ای ها با تحرکات مثبتی همراه بودند. در انتها، شاخص کل ۳،۴۷۸ واحد و شاخص هموزن ۱،۳۴۲ واحد افت داشتند. ارزش معاملات خرد به حدود ۲ همت و تراز پول خرد بازار بالغ بر منفی ۲۰۰ میلیارد تومان شد.


مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: تا زمانی که متن حاصل از مذاکرات مورد بررسی دقیق در تهران قرار نگیرد نمی‌توان در مورد آن هیچ گونه اظهاری داشت.


قیمت گندم و ذرت پس از انتشار اخباری مبنی بر اینکه اولین کشتی غلات اوکراین به مقصد خود رسید و انتظارات برای کاهش محدودیت‌ها بر صادرات محصولات کشاورزی روسیه، کاهش یافت. بهای نفت برای نخستین بار طی یک هفته افرایش یافت و به ۹۸ دلار در هر بشکه رسید. نفت خام برنت با ۱.۶ درصد افزایش به بشکه ای ۹۸.۱۵ دلار رسید. بهای جهانی نفت پس از آن افزایش یافت که گزارش مبنی بر توقف عبور صادرت نفت روسیه از راه اراضی اوکراین به برخی کشورهای اروپایی منتشر شد.


رمز ارزها همچنان با افت نسبی قیمت مواجه اند. بیت کوین نیز با ۴ درصد افت به ۲۲ هزار و ۹۷۱ دلار رسید. قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۲۳ درصد کاهش به ۱۷۹۰ دلار ۱۵ سنت رسید.


دلار در محدوده ۳۱،۲۰۰ تومان داد و ستد شد.



انتهای خبر

0
0