اقتصاد آنلاین
1400/06/27
18:23
مروری بر جزییات معاملات گواهی سپرده برنج در بورس کالا

معاملات گواهی سپرده برنج طارم مازندران، از ۱۴ فروردین ماه سال جاری آغاز شد که براساس آن، کشاورزان می‌توانند محصول خود را بدون واسطه در بورس کالا عرضه کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ موضوع راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی برنج ، دی ماه ۱۳۹۸ مطرح و درنهایت از ۱۴ فررودین ماه امسال، این معاملات راه‌اندازی شد. در این گزارش، به مشروحی از جزییات این گواهی مانند نحوه خرید و فروش، نحوه تبدیل محصول به گواهی، خرید خرد و کیلویی و... پرداخته می‌شود.


نحوه خرید و فروش گواهی سپرده کالایی برنج

معاملات گواهی سپرده کالایی برنج نیز مانند سایر گواهی‌های سپرده کالایی (زعفران، زیره، سیمان، پسته و...) است و اشخاصی که کد بورسی دارند، می‌توانند مانند خرید و فروش سهام، اقدام به خرید و فروش گواهی سپرده کالایی برنج کنند و امکان معامله آن برای همه اشخاص حقیقی و حقوقی فراهم است.


هر گواهی سپرده کالایی، معادل یک کیلوگرم برنج است و خریدار برای تحویل محصول از انبار، باید حداقل ۱۰۰ گواهی سپرده برنج معادل ۱۰۰ کیلوگرم برنج خریداری کند.


روند معاملات برنج مانند سایر معاملات در بورس کالا، به شیوه حراج پیوسته صورت می‌گیرد که در تمام روزهای کاری، سهامداران می‌توانند این محصول را از ساعت ۹ صبح تا ۱۵ معامله کنند. همچنین مهلت تسویه معاملات نیز یک روز کاری پس از انجام معامله بوده و روند کشف نرخ براساس مکانیزم عرضه و تقاضا است.


خرید خرد و یک کیلویی برنج در بورس کالا

برنج عرضه‌شده در بورس کالا، محصولی است که از خروجی شالی‌کوبی به دست آمده و هنوز بوجار (بوجار، عملی است که طی آن دانه‌های انواع غلات شامل گندم، جو یا برنج از پوست و ساق آن جدا می‌شوند) نشده و در کیسه‌های هفتاد تا هشتاد کیلوگرمی مورد معامله قرار می‌گیرد. اما چنانچه خریدار قصد تحویل محصول از انبار را دارد، باید حداقل صد کیلوگرم گواهی سپرده کالایی برنج خریداری کند. مسئولان انبار می‌توانند متناسب با درخواست خریدار، محصول را با اخذ هزینه‌های مربوط پس از انجام فرآیند بوجاری و حذف نیم دانه‌های برنج از آن، در بسته‌بندی‌های ۱۰ کیلوگرمی تحویل دهند. از آنجایی که حداقل میزان تحویل ۱۰۰ کیلوگرم است، مصرف‌کننده‌ها و حتی خانواده هم می‌توانند برای مصارف شخصی خود از این بازار برنج مورد نیاز خود را دریافت کنند.


نحوه تبدیل برنج به گواهی سپرده کالایی

برنج‌کاران پس از شالی‌کوبی محصول، می‌توانند محصول خود را به انبارهای پذیرش‌شده در مراکز تولید برنج تحویل دهند. مسئولان انبار پس از بررسی برنج از لحاظ کمی و کیفی و تطبیق آن با استانداردهای از پیش اعلام‌شده و در ازای تحویل محصول، برای کشاورزان، قبض انبار صادر می‌کنند که این قبض در روز کاری بعد، تبدیل به گواهی سپرده کالایی می‌شود، در کد سهامداری افراد، قابل فروش خواهد بود و به عنوان یک ورقه بهادار در بازار سرمایه قابلیت معامله پیدا می‌کند. به محض فروش محصول، یک روز کاری بعد وجه به حساب کشاورزان از طریق کارگزار واریز می‌شود.


مزیت‌های ورود برنج به بورس کالا

یکی از مزیت‌های بورس کالا، کشف قیمت براساس مکانیزم عرضه و تقاضا است و کشاورزان می‌توانند با استفاده از گواهی سپرده کالایی برنج، محصول خود را بدون هیچ واسطه‌ای و به صورت مستقیم در بورس کالا عرضه کنند. درواقع، کشاورز درآمد بیشتری نسبت به گذشته دریافت خواهد کرد و نوسانات کاذب از میان خواهند رفت. علاوه بر این موضوع، واریز سریع وجه حاصل از فروش محصول به حساب کشاورزان، واسطه‌گری را از میان خواهد برد در نتیجه آن، کشاورزان تمایل بیشتری برای عرضه محصولات خود در بورس کالا نشان خواهند داد. همچنین در سازوکار گواهی سپرده کالایی، هم فروشندگان و هم خریداران امکان بررسی مستقیم وضعیت بازار و خرید و فروش با قیمت مناسب را دارند.


انتهای خبر

0
0