سنا
1400/11/04
12:16
برنده معاملات ماهانه «سکه طلا»

مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران طی دو اطلاعیه از تغییر نام نمادهای گواهی سپرده کالایی سکه طلا و نیز گشایش نماد جدید گواهی سپرده سکه خزانه بانک ملت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالا طی اطلاعیه‌ای خطاب به تمامی کارگزاران و فعالان بازار سرمایه اعلام کرد که نام نمادهای گواهی سپرده کالایی سکه طلا به شرح جدول زیر تغییر می کند.


برنده معاملات ماهانه «سکه طلا»

گشایش نماد جدید گواهی سپرده سکه خزانه بانک ملت


براساس این گزارش، مدیریت توسعه بازار فیزیکی همچنین طی اطلاعیه‌ای دیگر از انقضای اعتبار گواهی سپرده کالایی سکه طلا «سکه۰۰۱۱پ۰۲» و گشایش نماد معاملاتی جدید «سکه۰۲۱۱پ۰۲» خزانه بانک ملت خبر داد.


بنابر این اطلاعیه، تاریخ انقضای اعتبار گواهی سپرده کالایی و آخرین روز معاملاتی نماد سپرده کالایی سکه طلای خزانه بانک ملت با نماد «سکه۰۰۱۱پ۰۲» روز شنبه ۳۰ بهمن ماه سال جاری بوده و پس از آن گواهی مزبور قابلیت معامله در بورس را ندارد.


در بخشی دیگر از این اطلاعیه آمده است: معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلای خزانه بانک ملت در نماد جدید «سکه۰۲۱۱پ۰۲» از روز شنبه ۱۶ بهمن آغاز خواهد شد.


در اطلاعیه مذکور اشاره شده که خزانه بانک ملت تا پایان ماه جاری، پذیرش جدید سکه در نماد قبلی نخواهد داشت و سکه های تحویلی صرفا در نماد جدید سپرده می شوند.


همچنین سپرده گذارانی که در نماد «سکه۰۰۱۱پ۰۲» مالک گواهی سپرده سکه طلا بوده و مایل به انتقال دارایی به نماد جدید «سکه۰۲۱۱پ۰۲» هستند، باید جهت طی مراحل انتقال با شرکت کارگزار ناظر خود تماس گرفته و در خصوص نحوه انتقال، اطلاعات کسب کنند.


فرآیند نحوه انتقال دارایی به کلیه شرکت های کارگزاری دارای مجوز معاملات گواهی سپرده کالایی ابلاغ شده است؛ علاوه بر این، مشتریانی که مایل به انتقال دارایی به نماد جدید نیستند، می‌توانند جهت فرآیند تحویل به انبار مراجعه و دارایی خود را تحویل بگیرند.


رتبه سوم حجم معاملات گواهی سپرده به «سکه طلا» تعلق گرفت


شایان ذکر است، در جریان معاملات دی ماه ۱۴۰۰ در بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالای ایران، سکه طلا با دادوستد ۵ میلیون و ۲۰۱ هزار و ۷۰۰ گواهی سپرده کالایی دست به دست شد که رتبه سوم حجم معاملات با کسب سهم ۱۳ درصدی، به این دارایی پایه رسید؛ این در حالی است که دارایی مذکور با ثبت ارزشی حدود ۶۴۴۰ میلیارد و ۹۰۶ میلیون ریال برنده معاملات ماهانه از نظر بیشترین ارزش معاملات بود و به تنهایی ۵۴ درصد از ارزش کل معاملات را به ثبت رساند.


ابزاری به نام گواهی سپرده


شایان ذکر است؛ گواهی سپرده، ابزاری مالی است که شخص دارنده این گواهی روی دارایی سپرده‌گذاری شده مالکیت دارد. این ابزار از سال ۹۴ با هدف افزایش امنیت و آرامش خاطر سرمایه‌گذاران، کشف قیمت رسمی سکه و شفافیت قیمتی آن به وجود آمد.


همانطور که اشاره شد، گواهی سپرده اوراقی است که دارنده آن نسبت به دارایی ذکر شده در آن مالکیت دارد؛ بنابراین گواهی سپرده سکه طلا یک گواهی است که بیانگر مالکیت صاحب آن به سکه‌های طلایی است که در انبار یعنی خزانه بانک های مورد تایید بورس کالا شامل بانک‌های رفاه کارگران، صادرات، ملت، سامان و به تازگی آینده سپرده‌گذاری شده است.


پشتوانه این مالکیت هم رسیدی است که پس از تحویل توسط انباردار به سرمایه‌گذار داده می‌شود؛ به همین دلیل مقدار سکه خریداری شده و مکان انبار در گواهی سپرده سکه طلا باید آورده شود.



برنده معاملات ماهانه «سکه طلا»

لیلی شهیر

انتهای خبر

0
0