بورس پرس
1400/07/18
00:00
بی‌نیازی "ذوب" از آب خام تا دو سال آینده/ مذاکره برای صادرات ریل و برنامه نیمه دوم

مدیرعامل ذوب آهن با لزوم اقدام وزارت صنعت برای تامین مواد اولیه صنایع فولادی از حداقل وابستگی به آب خام تا ۲ سال آینده، مذاکره برای صادرات ریل با چند شرکت خارجی و مهم‌ترین برنامه در نیمه دوم سال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، منصور یزدی‌زاده درباره معضل تامین مواد اولیه در ذوب‌آهن گفت: این معضل، مختص ذوب آهن نیست و همه تولید کنندگان فولاد به نوعی با این مشکل مواجه هستند. در زمان تاسیس ذوب‌آهن، حجم تولیدات به اندازه زمان فعلی نبود و شرکت‌های بالادستی این صنعت هم درگیر ساخت فولاد نشده بودند و به راحتی نیاز مواد اولیه شرکت‌های فولادی تامین می‌شد.


وی افزود: در مقاطعی تولیدکنندگان سنگ‌آهن به دلیل سود مناسب حاصل از فروش سنگ‌آهن، سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در تولید فولاد انجام دادند. اگر چه سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد ارزشمند است اما نباید به تهدیدی برای شرکت‌های موجود تبدیل شود. ورود شرکت‌های تولید سنگ‌آهن به حوزه تولید و صادرات فولاد نیز در ظاهر ارزشمند است اما در باطن به قیمت آسیب زدن به سایر شرکت‌ها تمام می‌شود.


این مقام مسئول ادامه داد: تامین مواد اولیه برای صنایع فولادی در حال تبدیل شدن به یک معضل حاد است و اگر وزارت صنعت هرچه زودتر برای این موضوع گره‌گشایی نکند، حتما در آینده معضلات بیشتری را شاهد خواهیم بود. یکی از این معضلات که ممکن است فولادسازان در آینده با آن مواجه شوند، افزایش هزینه تولید است که با سیاست کاهش قیمت دولت تضاد دارد. بنابراین اگر دولت می‌خواهد قیمت‌ها منطقی و معقول باشند، باید تا حد ممکن برای تامین مواد اولیه از شرکت های فولادی بزرگ حمایت کند تا این شرکت ها نیز بتوانند تولیدات را افزایش دهند. هزینه سربار در این شرکت‌ها بالا است. بنابراین با این اتفاق به دلیل افزایش تولید، می‌توان قیمت‌ها را نسبت به شرایط کنونی کاهش داد.


انرژی مورد نیاز ذوب‌آهن توسط این شرکت تامین می‌شود


یزدی‌زاده با بیان اینکه علی‌رغم شرایط موجود، ذوب‌آهن دست روی دست نمی‌گذارد، تصریح کرد: به ناچار در شرایط عدم وجود سنگ‌آهن دانه‌بندی کیفی از گندله و کنسانتره بیشتری استفاده می‌شود. این مسئله اگرچه شرایط ادامه تولید را فراهم می‌کند اما باعث افزایش قیمت تمام‌شده محصولات خواهد شد که با روح کاهش قیمت تمام‌شده در تضاد است.


وی اضافه کرد: دولت باید بصورت تکلیفی شرکت‌های تولید سنگ‌آهن را ملزم به سرمایه‌گذاری در اکتشافات، استخراج و عمیق‌تر شدن کند. برای این مسئله دولت می‌تواند از شرط جلوگیری ابطال پروانه استفاده و شرکت‌های سنگ آهنی را ملزم به افزایش تولید کند که البته این ظرفیت در داخل وجود دارد. انرژی مورد نیاز ذوب‌آهن توسط این شرکت تامین می‌شود. بخشی از زغال و کک مورد نیاز با قیمت جهانی وارد و برق مورد نیاز هم توسط نیروگاه داخلی و با استفاده از گازهای فرایندی و کم‌ترین استفاده از گاز طبیعی تامین می‌شود.


بی‌نیازی ذوب‌آهن از آب خام تا دو سال آینده


مدیرعامل ذوب آهن با بیان اینکه بزرگترین درد در استان اصفهان، معضل آب است که باید مدیریت شود، ادامه داد: استان اصفهان بسیار ارزش‌آفرین است و نباید تولیدات آن به دلیل نبود آب آسیب ببیند. ذوب‌آهن با وجود اینکه توان تولید ۲۲۰ مگاواتی برق را دارد و همواره برق مازاد را به شبکه می‌فروخت، سال جاری ناچار به خرید برق از شبکه شد که اگر این روند ادامه داشته و قرار باشد علاوه بر سایر حامل‌های انرژی نظیر زغال سنگ، برق مورد نیاز را هم که توان تولید آن را دارد از شبکه برق تامین کند با دو مشکل افزایش قیمت تمام‌شده محصولات و ایجاد تقاضای بار جدید از شبکه برق مواجه خواهد شد. این شرکت برای تامین آب مورد نیاز، پروژه استفاده از پساب شهرهای اطراف را در دست اجرا دارد که تا ۲ سال آینده، وابستگی به آب خام به حداقل خواهد رسید.


مذاکره برای صادرات ریل با چند شرکت خارجی


یزدی‌زاده درباره وضعیت صادرات ریل جدید تولید شده نیز توضیح داد: پس از تولید این ریل و تایید وزارت راه، برنامه‌ریزی برای صادرات محصول انجام شد و با چندین شرکت خارجی مذاکره شد. از آن‌جایی که این محصول ارزش افزوده بالایی دارد (تفاوت حداقل ۳۰۰ دلاری ریل به ازای هر تن در مقایسه با شمش) استفاده حداکثری از این ظرفیت دنبال می شود.


وی درباره مهم‌ترین برنامه شرکت برای ۶ ماه دوم سال گفت: مهم‌ترین هدف برای نیمه دوم سال، عملیاتی کردن برنامه بودجه از نظر کمّی و کیفی است. به گونه‌ای که روند ایجاد تنوع بیشتر در تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر ادامه یابد. ذوب‌آهن همواره به دنبال تعامل با فولاد مبارکه بوده و از مدیرعامل جدید نیز که دارای سابقه فعالیت در ذوب‌آهن است، انتظار تعاملات بیشتری می رود. شناخت دو مجموعه از ظرفیت یکدیگر می‌تواند به ایجاد شرایط بهتر برای آینده‌ای درخشان‌تر کمک قابل توجهی کند.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0