بااقتصاد
1400/06/16
08:56
هموارسازی جاده صادراتی تایرسازان، نخستین اقدام دولت سیزدهم در مسیر رفع موانع تولید

ممنوعیت صادرات تایر توسط دولت دوازدهم، طی ۳ سال اخیر، لاستیک‌سازان به‌ویژه ۶ تایرساز بورسی را با مشکلاتی مانند از دست دادن بازارهای محدود خارجی، تامین ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه، مازاد تولید و غیره مواجه کرد. حدود یک‌سال پس از این دستورالعمل دولت وقت، بازارهای داخلی تایر، به چالش جدیدی به‌نام کرونا برخورد کردند و زیر تاثیر اپیدمی کرونا، کاهش ترددها و سفرهای بین شهری و پایین آمدن قدرت خرید همراه با رشد تورم در کشور، بازار تایرسازان بازهم کوچک‌تر شد و در سایه این تصمیم یک‌شبه و خلق‌الساعه، تولیدکنندگان و صادرکنندگان لاستیک متضرر شدند.

با پیگیری تایرسازان که از همان زمان، درخواست لغو ممنوعیت صادراتی را ارایه داده بودند، این طرح پس از تصویب در ستاد تنظیم بازار و سازمان توسعه تجارت، در کارگروه توسعه صادرات دولت سیزدهم نهایی شد. حالا با صدور مجوز نهایی دولت، شرکت‌های تولیدکننده تایر می‌توانند ۱۰ درصد رادیال سواری، ۳۰ درصد محصولات بایاس و ۲۰ درصد از سایر محصولات‌شان را به کشورهای دیگر صادر کنند و گشایشی در کار صادرکنندگان لاستیک ایجاد شده است، هرچند چینی‌ها بخشی از بازارهای صادراتی تایرسازان ایرانی را در اختیار گرفته‌اند!


به گفته عبدالله شهریوری، دبیر انجمن زنجیره ارزش صنعت لاستیک کشور، با آزادسازی صادرات تایر، لاستیک‌سازان ایرانی باید تلاش کنند تا با اخذ استانداردهای بین‌المللی مانند ای‌مارک، دوباره به بازارهای جهانی راه‌یابند. وی ممنوعیت صادرات تایر ایرانی، را تصمیم نادرست معاونت بازرگانی وزارت صنعت در دومین سال از تصدی دولت دوازدهم می‌داند و می‌گوید که تایرسازان ایرانی ۳ سال پرهزینه را پشت سر گذاشته‌اند.


نگاهی به عملکرد شرکت‌های ایران ‌تایر، ایران‌یاسا تایر، گروه صنعتی بارز، کویر تایر، مجتمع صنعت لاستیک یزد و آرتاویل تایر -که از صنایع لاستیک‌ساز بورسی هستند- همچنین برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت‌ها، ظرفیت تولید و صادرات انواع تایر، با توجه به رفع ممنوعیت صادراتی، نیمه دوم سال ۱۴۰۰ می‌تواند رونق را به این صنایع بازگرداند. بنابراین افزایش قیمت سهام در سایه افزایش تولید و صادرات و رشد فروش و سودآوری در گزارش عملکردهای این شرکت‌ها دور از دسترس نیست.


برای نمونه شرکت کویر تایر، یک طرح توسعه‌ای با تولید ۱۴ هزار حلقه لاستیک رادیال سواری را در دست اجرا دارد که تا سال ۱۴۰۱ حدود ۸۵ درصد از این ظرفیت، تولید خواهد شد. شرکت یزد تایر نیز اواخر سال گذشته، پروژه افزایش ظرفیت تولید ۳ هزار حلقه انواع لاستیک رادیال سیمی را فعلا با ظرفیت تولید ۱۰۰۰ حلقه لاستیک اجرا کرده است.


شرکت ایران تایر هم از این قافله توسعه‌ای عقب نمانده است و طرح توسعه و انتقال کارخانه (به مهدی‌شهر سمنان) را با ۳ فاز اجرا می‌کند. در فاز نخست این طرح، افزایش ظرفیت تولید تایر رادیال سبک به میزان ۲۵ هزار تن در دستور کار قرار دارد و تولید ۱۵ هزار تن رادیال سواری نیز در فاز دوم گنجانده شده است. فاز سوم این طرح به ظرفیت ۲۰ هزار تنی در تولید انواع تایرهای رادیال سنگین اختصاص دارد.


شرکت آرتاویل‌تایر هم، در سال گذشته خط تولید واحد لاستیک‌های سنگین TBR با ظرفیت ۲۵ هزار تن را ایجاد و بهره‌برداری کرده است. در میان تایرسازان بورسی، تنها شرکت ایران‌یاسا تایر شامل ممنوعیت صادراتی نشده بودو یاسا تایر در سال گذشته حدود ۲۵ درصد از تولید محصولات تایر دوچرخه و موتور را صادر کرد.


به‌این‌ترتیب و با حذف ممنوعیت صادرات لاستیک در نخستین ماه از استقرار کابینه دولت سیزدهم، به‌نظر می‌رسد رییسی و وزرایش، قدم‌های اول را در راستای رفع موانع تولید، با هموارسازی جاده تایرسازان کشور برداشته‌اند. جاده‌ای که به راه‌های ترنزیتی ختم می‌شود!


مولود غلامی- روزنامه‌نگار بازار سرمایه



انتهای خبر

0
0