همفکران
1401/01/14
15:10
گزارش بازار/ شروعی پرقدرت!

شاخص کل بورس تهران ۱۴ امین روز از فروردین ۱۴۰۱ را با جهش چشمگیر ۳۰ هزار واحدی به پایان رساند و تا ارتفاع ۱ میلیون و ۴۶۱ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی از همان ابتدا قدم در مسیر صعودی نهاد و تا انتها به حرکت در این مسیر سبز ادامه داد. بعد از مدت ها، با همت بزرگان، شاخص کل رشدی جانانه را رقم زد...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۱۴ امین روز از فروردین ۱۴۰۱ را با جهش چشمگیر ۳۰ هزار واحدی به پایان رساند و تا ارتفاع ۱ میلیون و ۴۶۱ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی از همان ابتدا قدم در مسیر صعودی نهاد و تا انتها به حرکت در این مسیر سبز ادامه داد. بعد از مدت ها، با همت بزرگان، شاخص کل رشدی جانانه را رقم زد.


اقبال خریداران، به عمده کوچک های معاملاتی هم سرایت کرده بود. بنابراین شاخص هموزن نیز حدود ۶۸۰۰ واحد افزایش یافت.


فولاد، فملی و تاپیکو بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. هرسه صف خرید را تجربه کردند و با رشد حداکثری قیمت روز را به پایان بردند. تیپیکو، ونوین و حفارس بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. تیپیکو با افت بالغ بر ۱ درصدی به خط پایان رسید. ونوین در مرز صفر معاملاتی متوقف شد و حفارس در کف قیمتی بست.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای آریا، هرمز و شگویا، ۳۱۵ واحد افزایش یافت و در عدد ۱۹ هزار و ۶۳۳ قرار گرفت. اتکای و قچار نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی امروز بیش از ۵۳۰ میلیارد تومان پول از سوی سهامداران حقیقی جذب بازار شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۱ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۹ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر


واشنگتن پست از قول منابع آگاه:فعلا پیشنهاد قابل قبولی برای ایران و آمریکا در جهت حل اختلافات بر سر سپاه ارائه نشده


پیشنهاد واشنگتن مبنی بر بیانیه تهران در ازای حذف سپاه از لیست سازمان های تروریستی دیگر روی میز نیست


شاهین وارد بورس شد


احمد رحیمی، مدیر عملیات عرضه بورس کالا: با توجه به مستنداتی که ارائه شده و انجام همه مراحل قانونی، طبق مصوبات شورای عالی بورس، پذیرش انجام و مقرر شده است که ۸۰ درصد از تولید سالانه این خودرو از طریق بورس عرضه شود.


عرضه کالا به صورت فیزیکی است واینکه چطور عرضه می شود، میزان پرداخت اولیه چقدر است، چه کسانی می‌توانند ثبت نام کنند و ... با اطلاعیه ای که از سوی بورس کالا منتشر می شود، مشخص خواهد شد. تاریخ دقیق عرضه مشخص نیست اما بعد از تعطیلات نوروز در اولین فرصت انجام می‌شود.


شاهین به صورت نمونه پذیرش شده است. زمانی که عرضه صورت گیرد و معاملات انجام شود، مزایا و معایب آن بررسی می‌شود و اگر این روند قابلیت ادامه دادن داشته باشد، برای پذیرش سایر خودروها در بورس اقدام می شود.


تغییر دامنه نوسان در انتظار تصویب هیات مدیره سازمان بورس


مدیر نظارت بر بورس‌ها سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تغییر فصلی و متقارن دامنه نوسان تا سقف ۱۰ درصد اشاره کرد و گفت: طرح پیشنهادی نیازمند مصوبه هیات مدیره سازمان بورس است و بعد از آن پیاده‌سازی خواهد شد.


امیرعبداللهیان و گوترش به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند


وزیر امور خارجه کشورمان:


ما در مذاکرات به توافق نزدیک هستیم و پیشنهادات مان را در مورد موضوعات باقیمانده از طریق مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا به طرف آمریکایی منتقل کرده ایم و اکنون توپ در زمین آمریکاست.


آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل مذاکرات مهم انجام شده در وین را حائز اهمیت خواند و ابراز امیدواری کرد که طرفین هر چه زودتر به توافق برسند.


ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، چند رشته ای و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای خودرو، شستا و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



طی امروز فلزات اساسی ها و خودرویی ها پذیرای بیشترین پول از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از صندوق های قابل معامله صورت گرفت. دو نماد خودرو و فولاد بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای کارا و وبملت بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



در نخستین روز معاملات، بعد از تعطیلات نوروزی ۱۴۰۱ ، شاهد آغازی مثبت در بازار بورس تهران بودیم. اگرچه این روند صعودی در ابتدا با سرعتی لا ک پشتی در حال سپری شدن بود اما هرچه گذشت این سرعت بیشتر شد و امواج مثبت بازار قوی تر شدند و به کوچک و بزرگ نفوذ کردند.


خودرویی ها لیدر بازار امروز بودند و از همان ابتدا پرقدرت به میدان آمدند. عمده نمادهای این صنعت با رشد قیمت همراه بودند. خگستر، ورنا، ایران خودرو، خساپا، خزامیا و خپارس از جمله نمادهایی بودند که با صف خرید بستند و رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند.


بانکی ها نیز همسو با کلیت بازار معاملاتی مثبت داشتند. سامان و وپارس همچنان در صف خرید می تازند و رشد حداکثری قیمت را رقم می زنند. وبصادر در انتها با رشد بیش از ۲ درصدی قیمت به کارش پایان داد. وتجارت ۱.۶+ خورد و ۲۱۷ تومان شد. وبملت در واپسین لحظات سرخپوش شد و در محدوده صفر تابلو بست.


فلزات اساسی ها امروز خوش درخشیدند و تقریبا تمام نمادهای این صنعت با رشد حداکثری قیمت همراه شدند. فولاد، کاوه، فسرب، فخوز، فاسمین و ذوب با صف خرید بستند. فملی در آستانه بالا معامله شد و به ۷۸۴ تومان رسید.


شیمیایی ها هم با برتری خریداران دنبال شدند و صفوف خرید زیادی در این گروه به چشم میخورد. شگویا ۴.۲+ خورد و ۱۲۰۰ تومان شد. شپدیس تا یک قدمی ۱۷ هزار تومان پیشروی کرد. نوری حدود ۳ درصد بالا آمد و به ۱۱ هزار و ۵۷۸ تومان رسید.


موج مثبت قوی حاکم بر بازار توانست پالایشی ها را هم با خود همراه کند و به مدار صعود بکشاند. شپنا با رشد ۳.۵ درصدی در قیمت ۷۱۴ تومان متوقف شد. شتران ۲.۶+ خورد و به محدوده ۵۵۵ تومان رسید. شبندر و شبریز بیش از ۱.۵ درصد رشد قیمتی را رقم زدند.


در حالی در چندرشته ای ها شاهد رشد حداکثری قیمت در وغدیر، وبانک، ونیکی و وامید بودیم که شستا به پیشروی حدود ۲ درصدی قیمت اکتفا کرد و در محدوده ۱۰۵ تومان بست.


در مجموع امروز همه چی بر وفق مراد بورس بازان بود ; رشد قیمت اکثر سهام، جهش چشمگیر شاخص، مثبت شدن تراز نقدینگی حقیقی ها و رشد قابل توجه ارزش معاملات خرد از جمله اتفاق های مثبت بازار امروز بود.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای سلار، فنرژی و وهنر و در بازه ۳۰ روزه نمادهای وهنر، پارسیان و گدنا بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۳۴ درصد، وامید با ۴.۲۸ درصد و دعبید با ۴.۱۳ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام انرژی۱ با ۵ درصد، ختور با ۳.۹۸ درصد و سکرد با ۲.۷۵ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۶ هزار و ۷۹۰تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید کاهش قیمت داشت و به ۱۲ میلیون و ۴۱۹ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز معامله نشده و در محدوده ۱۹۲۵ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0