بتاسهم
1400/03/08
15:15
آیا جهش سودآوری #کطبس در سال 1400 نیز تداوم خواهد داشت؟ از بحث آزادسازی قیمت ها چه خبر؟ سهام شرکت کطبس در حالی از ابتدای سال جاری تا کنون در صف فر...

آیا جهش سودآوری #کطبس در سال ۱۴۰۰ نیز تداوم خواهد داشت؟ از بحث آزادسازی قیمت ها چه خبر؟



سهام شرکت کطبس در حالی از ابتدای سال جاری تا کنون در صف فروش قفل شده که این شرکت در دوره ۱۲ ماهه سال ۹۹ موفق به جهش ۳۱۲ درصدی سود شده است. علاوه بر این که حاشیه سود ناخالص آن از ۳۵ درصد در سال ۹۸ به ۵۷،۵ درصد در سال ۹۹ رسیده است.


فرهاد درخشنده مدیر مالی شرکت ذغال سنگ نگین طبس در گفت و گو با همفکران درباره سودآوری این شرکت در سال ۹۹ نسبت به سال قبل ابراز داشت: بر مبنای گزارش های حسابرسی نشده سود خالص کطبس در سال ۹۹ در قیاس با سال ۹۸ بیش از ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.


او با اشاره به مهم ترین دلیل جهش سودآوری این شرکت گفت: مهمترین دلیل رشد قابل توجه سود شرکت در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ افزایش نرخ محصولاتمان است که بر مبنای قیمت شمش فولاد خوزستان تعیین می شود.


وی افزود: با توجه به رشد قیمت شمش فولاد خوزستان بهای محصولات کطبس نیز افزایش زیادی را تجربه کرد و اگر بهای شمش فولاد خوزستان در سال جاری نیز افزایشی باشد قطعا تاثیر مستقیمی بر سودآوری کطبس خواهد داشت و می توان گفت که روند صعودی سودآوری این شرکت ادامه خواهد یافت.


مدیر مالی کطبس در پاسخ به این پرسش که با توجه به این که نرخ فروش محصولات ذغالسنگ ضریبی از شمش فولاد خوزستان است اما چرا نرخ های فروش محصولات این شرکت نسبت به سایر ذغالی ها پایینتر است، بیان داشت: کطبس تنها شرکتی است که ذغال خام می فروشد اما سایر شرکت های ذغالی که در بازار سرمایه هستند محصولشان کنسانتره ذغالسنگ است. به همین دلیل نرخ های فروش کطبس با سایر شرکت ها متفاوت است.


وی در خصوص بحث آزادسازی قیمت ها و عرضه محصول در بورس کالا گفت: هنوز هیچ خبری از این موضوع نیست. فعلا برای آزادسازی نرخ سنگ آهن قدم هایی برداشته شده اما این که انتظار داشته باشیم اتفاقی که برای زنجیره فولاد در بحث آزادسازی قیمت ها افتاد، در خصوص ذغالسنگی ها نیز رخ دهد، خیر. هنوز اتفاقی در این زمینه رخ نداده است.


از او در پایان پرسیدیم که با توجه به انباشته بالای کطبس انتظار می رفت که این شرکت از این محل افزایش سرمایه بدهد. اما چرا شرکت برای افزایش سرمایه از محل آورده نقدی اقدام به افزایش سرمایه کرده؟ او پاسخ داد: این سیاست هیات مدیره شرکت کطبس بود که افزایش سرمایه از محل مطالبات حال نشده و آورده نقدی باشد. بر اساس این تصمیم هیات مدیره به نحوی از خروج نقدینگی جلوگیری شده و اصلاح ساختار مالی صورت گرفته است.


گفتنی است شرکت ذغالسنگ نگین طبس در دوره ۱۲ ماهه سال مالی ۹۹ بیش از ۱،۸۵۲ میلیارد ریال درآمد عملیاتی شناسایی کرده و بالغ بر ۱،۰۸۲ میلیارد ریال سود خالص حاصل نموده و برای هر سهم ۵،۸۵۱ ریال سود (به صورت حسابرسی نشده) کنار گذاشته که نسبت به سال گذشته رشد ۳۱۲ درصدی را نشان می دهد. همفکران

انتهای خبر

0
0