همفکران
1401/01/17
15:12
وقایع نگاری همفکران از هفته دوم فروردین: ادامه صعود شاخص ها

این هفته بازار شروع قوی و مثبتی داشت. سهامداران حقیقی در نخستین روز از هفته جاری حجم قابل توجهی از نقدینگی جدید را وارد بازار کردند که طی ۶ ماه گذشته بی سابقه بود. ارزش معاملات خرد نیز به بالاترین میزان در ۶ ماه اخیر رسید. اما اواسط هفته ...

این هفته بازار شروع قوی و مثبتی داشت. سهامداران حقیقی در نخستین روز از هفته جاری حجم قابل توجهی از نقدینگی جدید را وارد بازار کردند که طی ۶ ماه گذشته بی سابقه بود. ارزش معاملات خرد نیز به بالاترین میزان در ۶ ماه اخیر رسید. اما اواسط هفته تمایل به فروش کمی افزایش یافت و بازار متعادل تر دنبال شد. قیمت دلار تا میانه کانال ۲۷ هزار تومان افزایش یافت. دلار نیمایی نیز تا ۲۴ هزار و ۶۴۶ تومان پیش رفت.


در هفته معاملاتی که گذشت ۸۹ درصد از صنایع (۴۱ صنعت از مجموع ۴۶ صنعت بازار) بازدهی مثبت داشتند. بیشترین بازدهی مثبت مربوط به صنعت مخابرات با ۸،۳ درصد بود. صنایع فعالیتهای هنری، سرگرمی و خلاقانه با ۸ درصد و وسایل ارتباطی با ۷،۵ درصد دومین و سومین صنعت پربازده بازار معرفی شدند.


بازدهی صنایع پیمانکاری صنعتی، استخراج سایر معادن، فعالیتهای مهندسی، تجزیه، تحلیل و آزمایش فنی، استخراج نفت گاز جز اکتشاف و قند و شکر این هفته منفی بود که صنعت پیمانکاری صنعتی با ۱،۳ درصد بیشترین بازدهی منفی را کسب کرد.



از مجموع ۶۵۷ شرکتی که این هفته داد و ستد شدند بازدهی ۵۰۲ شرکت مثبت و ۱۴۹ شرکت منفی بود و ۶ شرکت بدون بازدهی ماندند. بیشترین رشد قیمت در سهم های بنو، سیلام، غشصفا، سخاش، فپنتا، کمنگنز، ومهان و تنوین صورت گرفت. عمده ترین بازدهی های منفی نیز در بالاس، خفولا، پلاسک، حآفرین، سلار، ختراک، خزر و سصفها به ثبت رسید.




شاخص کل با ۲ درصد رشد از محدوده یک میلیون و ۴۳۲ هزار واحد تا ارتفاع یک میلیون و ۴۶۳ هزار واحد پیش رفت. حال آن که در هفته اول فروردین شاخص کل ۵ درصد صعود کرده بود. شاخص هموزن هم که در هفته قبل ۵ درصد رشد کرده بود این هفته به رشد ۳ درصدی رضایت داد و از ارتفاع ۳۶۵ هزار واحد به ۳۷۷ هزار واحد رسید. اما مهمترین اتفاق هفته جاری رشد ۵۶ درصدی ارزش معاملات خرد بود. میانگین روزانه ارزش معاملات خرد که در هفته اول فروردین کمتر از ۴ هزار میلیارد تومان بود طی هفته دوم به ۶،۲ هزار میلیارد تومان رسید.



یکشنبه؛ بازار در انتظار طرح افزایش دامنه نوسان


شروع هفته دوم کاری فروردین بازاری سبز را به همراه داشت. اقبال در گروه خودرو همچنان ادامه دارد. به نحوی که می توان این گروه را به عنوان لیدر امروز بازار تشخصی داد. البته در سایر گروه ها نیز خریداران نسبت به فروشندگان برتری محسوسی دارند. موج تقاضا به گروه فلزات اساسی نیز تسری یافت و برخی از نمادهای این گروه را به صف خرید رساند. اواسط بازار بود که پالایشی ها نیز رو به بالا حرکت کردند. در پایان، شاخص کل ۳۰ هزار واحد پیشروی کرد. بالغ بر ۵۳۰ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی جذب بازار شد و ارزش معاملات خرد از مرز ۵،۳ همت فراتر رفت.


واشنگتن پست اعلام کرد که پیشنهاد حذف سپاه از سازمان های تروریستی دیگر روی میز نیست و فعلا پیشنهاد قابل قبولی برای ایران و امریکا در جهت حل اختلاف بر سر سپاه ارائه نشده است. دبیر کل سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که طرفین هر چه زودتر به توافق برسند.


مدیر نظارت بر بورس ها سازمان بورس اعلام کرد که طرح پیشنهادی افزایش دامنه نوسان در انتظار تصویب هیات مدیره است و بعد از آن پیاده سازی خواهد شد.


نخستین معاملات دلار در محدوده ۲۶،۸۵۰ تومان بود و نوسان کمی را تا محدوده ۲۶،۷۶۰ تومان تجربه کرد.


دوشنبه؛ رکوردشکنی ارزش معاملات خرد


امروز هم بازار شروعی مثبت و البته پرتقاضا داشت. خودوریی ها، پالایشی ها و بانکی ها با بیشترین تقاضا همراه شدند. اما هنوز یکساعت از آغاز معاملات نگذشته بود که خریداران کمی عقب نشینی کردند. نیمه ابتدایی بازار با منفی شدن عمده سهم ها به اتمام رسید اما کمی بعد پالایشی ها که در مقابل عرضه ها مقاومت کرده بودند، مجددا به سمت صف خرید خیز برداشتند.


در پایان شاخص کل حدود ۹ هزار واحد از مجموع ۱۵ هزار واحد رشدی که تجربه کرده بود را عقب نشینی کرد و به محدوده ۱،۴۶۸،۸۷۱ واحد رسید. ارزش معاملات خرد از مرز ۷،۳ همت عبور کرد.


خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که مذاکرات وین به دلیل رویکردهای امریکا متوقف شده است. ما آماده ادامه گفت و گو با عربستان هستیم.


دلار در محدوده ۲۶،۸۸۰ تومان تا ۲۷،۱۸۰ تومان نوسان کرد.


سه شنبه؛ رفت و برگشت شاخص از محدوده منفی به مثبت


بازار متعادل اما منفی شروع شد. اما از همان ابتدا شپنا در ادامه وضعیت دیروز، پرتقاضا ظاهر شد. حدود نیم ساعت از شروع بازار گذشته بود که در نماد خساپا رنج مثبت کشیده شد و این امر موجب شد تا برخی دیگر از نمادهای بزرگ بازار نیز رو به بالا حرکت کنند. انتظار افزایش کرک اسپرد در نتیجه رشد قابل توجه قیمت نفت موجب افزایش تقاضا در نمادهای پالایشی شد. نمادهای مخابراتی نیز به صف نشستند. طی نیم ساعت ابتدایی شاخص کل ۳ هزار واحد افت کرد. اما با رشد تقاضا در بسیاری از نمادها شاخص کل لباس سبز پوشید.


تقاضا در اکثر نمادهای غذایی نیز افزایش یافت.


در پایان شاخص کل با ۲،۶۳۳ واحد رشد به محدوده ۱،۴۷۱،۴۵۳ واحد رسید. شاخص هموزن ۲،۵۶۲ واحد افزایش یافت و به محدوده ۳۷۶ هزار واحد نزدیک شد.


بیت کوین باز هم روند صعودی در پیش گرفت و یکبار دیگر خود را به محدوده ۴۷ هزار دلار نزدیکتر کرد. سایر رمز ارزها نیز عمدتا در محدوده سبز قیمتی قرار گرفتند.


نخستین معاملات دلار از محدوده ۲۷،۱۸۰ تومان بود اما در ادامه تا محدوده ۲۷،۵۹۰ تومان پیش رفت.


چهارشنبه؛ دنده معکوس شاخص کل


معاملات متعادل و نوسانی آغاز شد. سهم های کوچک بیشترین اقبال را داشتند. با گذشت حدود یک ساعت از معاملات فشار عرضه ها در نمادهای بزرگ بازار به ویژه در خودرویی ها، پالایشی ها و بانکی ها زیاد شد. انبوه سازی ها متعادل و عمدتا مثبت هستند. نمادهای فلزی نیز متعادل و عمدتا منفی دنبال شدند. در انتها شاخص کل ۷،۶۷۵ واحد منفی خورد و به ارتفاع ۱ میلیون و ۴۶۳ هزار واحد برگشت. شاخص های هموزن و فرابورس اما مثبت بودند.


توئیتی از سوی علی قلهکی یکی از روزنامه نگاران منتشر شد که از آزادسازی بخش قابل توجهی از منابع مسدود شده ایران خبر داد. او اعلام کرد که این مبلغ چندین برابر ۴۷۰ میلیون یورویی است که اخیرا پس از توافق ایران و انگلیس وصول شده است.


قیمت نفت در بازارهای جهانی با کمی افزایش همراه شد. بهای نفت خام سبک برنت دریای شمال با ۲۲ صدم درصد رشد به محدوده ۱۰۷ دلار نزدیک شد. بهای سبد نفت اوپک نیز با ۱،۲۷ درصد افزایش به بالای ۱۰۶ دلار رسید. رمز ارزها با کاهش قیمت مواجه شدند. بیت کوین به محدوده ۴۵ هزار و ۵۰۰ دلار رسید.


شروع معاملات دلار از ۲۷،۳۵۰ تومان بود و در ادامه تا ۲۷،۱۸۰ تومان نوسان منفی داشت.


انتهای خبر

0
0