اخبار فوری بورس
1400/07/11
18:32
پیش‌بینی بورس فردا ۱۲ مهر ۱۴۰۰ 🔻بورس برخلاف رشد پرقدرتی که در روز گذشته تجربه کرد، امروز دوباره با فشار فروش مواجه شد. به طوری که در پایان بازار ش...

پیش‌بینی بورس فردا ۱۲ مهر ۱۴۰۰



🔻بورس برخلاف رشد پرقدرتی که در روز گذشته تجربه کرد، امروز دوباره با فشار فروش مواجه شد. به طوری که در پایان بازار شاخص کل با رشد خفیف ۳۲۰۰ واحدی (معادل ۰.۲ درصد) همراه شد و شاخص هم‌وزن هم منفی شد و افت ۰.۵ درصدی را ثبت کرد.



🔻از دیگر نکات بازار امروز افت حدود ۱۰۰ میلیارد تومانی ارزش معاملات بود که به ۷۹۰۰ میلیارد تومان رسید. همچنین حقیقی‌ها دوباره در سمت فروش فعال شدند و خروج پول حدود ۵۷۰ میلیارد تومانی را رقم زدند. به نظر می‌رسد علت اصلی فشار فروشی که در بورس امروز ایجاد شد، افت قیمت دلار بعد از بسته شدن بورس دیروز بود. حال در چنین شرایطی بورس فردا به چه سمتی خواهد رفت؟



۵ عامل اثرگذار بر بورس فردا



دلار در محدوده حساس: افت قیمت دلار در بازار امروز هم ادامه یافت. به طوری که حتی برای دقایقی قیمت دلار تا کمتر از ۲۸ هزار تومان هم افت کرد. البته این افت پایدار نبود و دلار دوباره به بالاتر از ۲۸ هزار تومان برگشت و فعلا در محدوده ۲۸۱۰۰ تومانی تثبیت شده است. باید دید در ادامه معاملات امروز دلار قیمت آن رشدی خواهد کرد یا نه. همچنین قیمت بازگشایی دلار در ابتدای بازار ارز فردا هم می‌تواند بسیار مهم باشد و مسیر بورس در نیمه دوم معاملات را تغییر دهد.



بازگشایی بازار جهانی: دیگر اتفاقی که می‌تواند بر بازار فردا اثرگذار باشد بازگشایی بازار جهانی در بامداد روز آینده است. دیروز قیمت دلار و جهش قیمت کالاها به ویژه کالاهای کربن پایه عامل اصلی صعود بورس بودند. حال باید دید فردا بازار جهانی دوباره می‌تواند محرک بورس تهران شود یا نه.



انتشار قیمت خوراک پالایشگاه‌ها: امروز پالایش و پخش بالاخره قیمت نفت خوراک پالایشگاه‌ها را منتشر کرد. البته بازار واکنش مثبتی به آن نداد و پالایشی‌ها عموما منفی شدند. اما به نظر می‌رسد علت اصلی این اتفاق نه عدم جذابیت نرخ‌های اعلام شده بلکه پیچیدگی بالای فرمول‌ها و متن آن بود که باعث شد بازار در طول معاملات نتواند به سرعت به جمع‌بندی برسد. حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ‌های جدید اعلام شده برای پالایشی‌ها می‌تواند بسیار جذاب باشد و منجر به افزایش حاشیه سود آن‌ها در قیاس با فرمول جدید شود. حال باید دید فردا بازار به استقبال پالایی‌ها خواهد رفت یا این ابهام بررسی فرمول‌های جدید ادامه‌دار خواهد شد.



ریسک توقف دوباره موتور خودرویی‌ها: اتفاق دیگری که در بازار امروز رخ داد انتشار نامه دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس، به وزیر اقتصاد در خصوص قیمت‌گذاری دستوری صنعت خودرو و ساخت قطعات در شورای رقابت و درخواست خروج این محصولات از شمول قیمت‌گذاری دستوری بود. خبری که منجر شد خودروسازان و اغلب قطعه‌سازان تا صف خرید پیش بروند. به نظر می‌رسد رشد این دسته از نمادها در بازار فردا هم ادامه یابد مگر این که عوامل بنیادی نمادهای بزرگ کامودیتی‌محور دوباره پررنگ شود و جو بازار به سمت این دسته از نمادها بچرخد.



شیب خط پایانی بورس: بورس امروز مغلوب فشار فروش و شاخص‌ها بعد از یک صعود صبحگاهی نزولی شدند. اما اتفاق مهمی که رخ داد این بود که به واسطه رشد خودرویی‌ها شیب شاخص کل و شاخص هم‌وزن در ساعت پایانی بازار تا حدی صعود شد. به همین علت به نظر می‌رسد اگر در ادامه امروز تغییراتی جدی در نرخ دلار یا کامودیتی‌ها رخ ندهد، بورس فردا شروعی نسبتا متعادل و مثبت داشته باشد.



انتهای خبر

0
0