بااقتصاد
1401/03/10
14:21
کامودیتی‌های بورس در مسیر صعود، ریالی‌ها عقب‌نشینی کردند/ رشد ۵ هزار واحدی شاخص کل و آمادگی برای جهش دوباره

گزارش بازار/ ‌سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ با افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی، نمادهای پالایشی و کامودیتی‌های بورس تهران دوباره به مسیر صعود برگشتند و نقش اصلی در رشد ۵۳۳۱ واحدی شاخص کل را در معاملات امروز برعهده گرفتند. درهمین‌حال، صنایع ریالی و لیدرهای روانی بازار نیز با خبرهای منفی برجامی، با عرضه سهام مواجه شدند و از روند مثبت عقب نشستند. در این میان، صنایع غذایی و لبنی با استقبال خریداران حقیقی مواجه شدند.

تداوم رشد کند شاخص‌ها در معاملات فردا؟


به گزارش بااقتصاد، در جریان معاملات بازارهای سهام تهران، امروز سه‌شنبه ۱۰خردادماه، تمامی شاخص‌های بورس و فرابورس صعود کردند. شاخص کل بورس با ۵۳۳۱ واحد مثبت، روی پله یک‌میلیون و ۵۴۲ هزار واحدی ایستاد و شاخص کل هم‌وزن نیز ۳۱۲۲ واحد رشد کرد تا در نقطه ۴۲۸ هزار واحدی مستقر شود. برای شاخص کل آیفکس هم ۶۳ واحد مثبت در ارتفاع ۲۱ هزار و ۴۱۲ واحدی رقم خورد. به‌نظر می‌رسد صعود کم‌رمق شاخص‌ها، طی معاملات فردا نیز ادامه یابد و شاخص کل بورس تهران هفته دوم خردادماه را در میانه کانال ۱.۵ میلیون واحدی به پایان برساند.


پالایشی‌ها، صدرنشین جدول شاخص‌سازان بورس


جدول شاخص‌سازان بورس تهران با گروه پالایشی‌ها سبزپوش شد و شپنا، شبندر، شتران و شبریز به همراه نمادهای دیگر ازجمله فملی، پارس و نوری بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص اعمال کردند. آسیاتک، شستا و شپنا، بالاترین حجم تراکنش معاملاتی مثبت را دآر این بازار رقم زدند.


فغدیر، با بالاترین تاثیر مثبت بر شاخص آیفکس و بیش‌ترین تراکنش معاملاتی


در بازار فرابورس امروز نمادهای فغدیر، آریا، غصینو، شگویا و شبصیر در مسیر افزایشی، شاخص‌سازی کردند و معاملات منفی کزغال و خدیزل مانع از رشد بیش‌تر شاخص کل آیفکس شد. فغدیر همچنین بالاترین حجم تراکنش معاملاتی و مثبت این بازار را رقم زد اما مدیریت و کرمان در نقطه مقابل ایستادند.


رشد قیمت بیش از ۳ درصدی برای ۱۲۳ نماد شرکتی


به‌این‌ترتیب، معامله‌گران سهام امروز روی تعداد ۶۰۷ نماد شرکتی نقل و انتقال سهم انجام دادند و ۱۴ نماد شرکتی هم بدون معامله روی تابلو نمایش داده شدند. تعداد صف‌های خرید در بازار سهام امروز به ۹۹ سهم به ارزش ۶۱۱ میلیارد تومان رسید و برای ۵۴ نماد به ارزش ۱۶۸ میلیارد تومان صف فروش تشکیل شد. همچنین برای ۱۲۳ نماد معامله‌شده، رشد قیمت بیش از ۳ درصدی و برای ۵۹ نماد شرکتی، افت قیمت بیش از ۳ درصدی رقم خورد.


لغو عوارض صادراتی صنایع از سوی گمرک


اداره گمرک ایران، رسما لغو عوارض صادراتی را به تمامی واحد‌های ستادی و گمرکات اجرایی ابلاغ کرد. علی اکبر شامانی، مدیرکل دفتر صادرات گمرک در نامه‌ای به تمامی واحد‌های ستادی و گمرکات اجرایی اعلام کرد مهلت موضوع اخذ عوارض صادراتی پلکانی از مواد معدنی و کالا‌های صنایع معدنی - محصولات پتروشیمی و کشاورزی به پایان رسیده و هرگونه اخذ عوارض خلاف مصوبه تنظیم بازار است.


گفتنی است، پیش از این، اخذ عوارض صارداتی از مواد اولیه معدنی و صنایع معدنی که با انتقادات معدن‌داران و صاحبان صنایع معدنی همراه بود، وزارت صمت طی ۲ مرحله اقدام به اصلاح و حذف عوارض صادراتی برخی مواد و محصولات معدنی کرده بود.


اعتراض مدیرکل دفتر صنایع وزارت صنعت به عملکرد خودسرانه گمرک


درهمین‌حال، سیف‌الله امیری، مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت نیز از عملکرد گمرک اعتراض کرد و به عباسپور، مدیر کل صادرات و واردات گمرک گفت که گمرک برخلاف مصوبه ستاد تنظیم بازار، اقدام به اخذ عوارض صادراتی می‌کند.


برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت بازهم به تعویق افتاد


به گفته پیمان حدادی، دستیار رییس سازمان بورس در امور سهام عدالت، تا زمانی که آیین‌نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت اصلاح نشود مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی برگزار نخواهد شد.


شایان ذکر است؛ تمامی نمادهای استانی سهام عدالت نیز از اسفندماه گذشته تاکنون متوقف شده‌اند که اعتراض سهامداران و فعالان بازار را درپی داشته است.


تعیین سقف نرخ خوراک مانع از ورشکستگی پتروشیمی‌ها می‌شود


سازمان بورس اوراق بهادار با صدور اطلاعیه‌ای در دفاع از اقدام تعیین سقف قیمت برای نرخ خوراک گاز تحویلی به صنایع پتروشیمی، اعلام کرد: این موضوع موجب جلوگیری از زیان قطعی و ورشکستگی بسیاری از واحدهای فعال در این حوزه می‌شود.


ابلاغ دستورالعمل پذیرش استارت آپ‌ها به فرابورس


دستورالعمل ۹ ماده‌ای پذیرش سهام شرکت‌های نوپا و فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال پس از تصویب در هیات‌‌مدیره سازمان بورس به شرکت فرابورس ابلاغ شد.


افزایش قیمت کالاها، تنها با منطق کارشناسی و قاعده اقتصادی!


احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، اعلام کرد: ستاد تنظیم بازار مسئولیت کنترل قیمت‌ها را بر عهده دارد و وزارت صنعت پیشنهاد خوبی برای قیمت‌ها ارایه داد که در ستاد تنظیم اولیه انجام شده است.


به گفته وزیر اقتصاد، بزودی و ظرف چند روز آینده رسما مصوبه ستاد تنظیم بازار ابلاغ می‌شود و سایر تولیدکنندگان تنها با رعایت این مصوبه و بر اساس قاعده و منطق کارشناسی و اقتصادی می‌توانند افزایش نرخ را اعمال کنند.


محدودیت سامانه معاملات در ارسال بیش از یک میلیون سفارش


روح‌الله دهقان، مدیرعامل شرکت فناوری بورس، با اشاره به توقف نماد سآبیک در معاملات دیروز، گفت: محدودیت سامانه معاملاتی را به بورس و فرابورس اعلام کرده‌ایم که تعداد سفارش‌های یک نماد در یک روز معاملاتی نباید از یک میلیون بی‌شتر باشد و قبل از رسیدن به این عدد، نماد شرکت باید بسته تا از اختلال سامانه جلوگیری شود.


به گفته دهقان، این محدودیت اسمی سامانه معاملات و ناتوانایی در حمل شمارنده بیش از ۶ رقم از جمله مشخصات شناسامه‌ای است و به سال ۸۴ و زمان راه‌اندازی سامانه بازمی‌گردد. همچنین ازجمله متغیرهای بنیادی به‌شمار می‌رود که طی سال های گذشته با وجود چندبار به‌روز رسانی، به هیچ عنوان امکان تغییر در افزایش ظرفیت اسمی سامانه وجود ندارد و حتی در صورت تلاش با ریسک بسیار زیاد، ممکن است کل سامانه مختل شود.


رییس سازمان بورس با بورس تاجیکستان تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد


امروز تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان بورس اوراق بهادار ایران و نهاد ناظر بازارسرمایه تاجیکستان، امضا شد. تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان بورس اوراق بهادار و وزارت مالیه تاجیکستان با هدف گسترش و تعمیق همکاری بین بازار سرمایه دو کشور همسایه و توسعه بازارهای اوراق بهادار و فعالیت‌های بورسی منعقد شده است.


تبادل کارشناس، اطلاعات و دانش فنی، به منظور ارتقای توسعه سازمان‌های مربوط، توسعه زیرساخت بازار با هدف رشد بالقوه برای هر دو سازمان، همکاری در توسعه بازار و اشاعه اطلاعات در زمینه بازارهای اوراق بهادار در کشورهای مربوط، اشتراک اطلاعات نظارتی بازار در زمینه‌های منافع مشترک و تبادل اطلاعات در زمینه بهبود وضعیت نقدینگی بازار در بازارهای اوراق بهادار و بررسی امکانات اتحاد راهبردی بین بازارهای اوراق بهادار و تبادل آموزش برای کارکنان و کاربران بازار از هر دو سازمان برخی از موارد این تفاهم‌نامه است.


پیشنهادات رییس کمیسیون اقتصادی مجلس برای عرضه برق در بورس انرژی


محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، به رییس جمهوری برای عرضه برق در بورس انرژی، پیشنهاداتی را اریه داد.


در این نامه رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از ابراهیم رییسی، خواست تا امکان فروش برق صرفه‌جویی شده توسط مشترکان خانگی از طریق گواهی‌های صرفه‌جویی انرژی در بورس ایجاد شود.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱


مجموع ارزش معاملات سهام در بورس و فرابورس امروز، با حجم ۱۸۹۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، رقم ۸۵۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. از این میزان، ۵۸۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۲۷۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس نیز به رقم ۴۳۵۱ میلیارد تومان کاهش یافت. طی این جابجایی‌ها، ۱۵ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها امروز، بیش‌ترین میزان خالص خرید سهام را به نمادهای فغدیر، جم و غزر اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های بپاس، فملی و وبملت متمرکز شدند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های محصولات شیمیایی، خودرو و فراورده‌های نفتی به ترتیب با ۲۹۹ ، ۲۶۰ و ۲۰۷ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت و متعادل امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۴۲.۷۱۳.۵۲ (۵۳۳۳.۱۷افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۸.۳۲۱.۸۱ (۳۱۲۲.۶۶افزایش)


ارزش معاملات: ۵.۸۵۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱۵.۲ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: شپنا، فملی و شبندر


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۱.۴۱۲.۴۳ (۶۳.۸۷افزایش)


ارزش معاملات: ۲.۷۰۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۷ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: فغدیر، آریا و غصینو


گزارش: مولود غلامی













انتهای خبر

0
0