بورس پرس
1399/12/23
08:56
مشخصات شرکت دارویی ۲۴۰ میلیاردی و آماده عرضه اولیه ۱۵ درصدی

شرکت داروسازی دانا با سرمایه ۲۴۰ میلیارد تومانی در بازار اول معاملات فرابورس درج شد تا آماده عرضه اولیه ۱۵ درصد سهام باشد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، شرکت داروسازی دانا پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از ۲۰ اسفند با نماد "ددانا" در گروه مواد و محصولات دارویی به عنوان شصت و نهمین شرکت در بازار اول فرابورس درج شد تا آماده عرضه اولیه ۱۵ درصد سهام (شامل عرضه به عموم و صندوق‌های سرمایه‌گذاری) باشد. همچنین تعهد عرضه ۵ درصد دیگر به تشخیص فرابورس ظرف مدت شش ماه پس از عرضه اولیه از سهامداران عمده اخذ شده است.


طبق بررسی های بورس پرس، داروسازی دانا ۲۳ اردیبهشت سال ۶۹ بصورت سهامی خاص و با نام داروسازی زکریای تبریز تاسیس شد و در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تبریز به ثبت رسید و متعاقبا از ۱۳ تیر سال ۷۷ شروع به بهره برداری کرد. سال ۸۷ به موجب صورتجلسه مجموعه فوق العاده نام شرکت به داروسازی دانا تغییر یافت و به سهامی عام تبدیل شد. در سال ۸۱ خط تولید کپسول سخت، سال ۸۷ خط تولید کپسول نرم و سوسپانسیون، سال ۸۸ خط تولید قرص و سال ۹۶ خط تولید شیشه ویال راه اندازی شده که هر یک از خطوط در سال بهره برداری با ظرفیت اسمی شروع به کار کردند.


اکنون این شرکت با ظرفیت تولید قابل دسترس ۵۳۷۵ تن مواد اولیه، ۱۹۰۶ میلیون عدد قرص، کپسول نرم و سخت و ویال، ۲ میلیون شیشه سوسپانسیون و ۴۰ میلیون عدد شیشه ویال مشغول فعالیت است. "ددانا" بزرگترین تولید کننده مواد اولیه آنتی‌بیوتیک در منطقه و یکی از بزرگترین تولید کنندگان محصولات نهایی آنتی بیوتیک های خوراکی و استریل و بزرگترین تولید کننده کپسول های نرم در ایران است که دارای ماشین آلات، تجهیزات و فناوری های به روز در تحقق محصولات بوده و از موقعیت استراتژیک جغرافیایی خوبی در شمالغرب ایران برخوردار است.


بخش تولید مواد موثره دارویی این شرکت دارای بزرگترین ظرفیت تولید مواد اولیه آنتی‌بیوتیک های خوراکی است و همزمان تنها تولید کننده مواد اولیه آنتی بیوتیک های تزریقی در منطقه است. در بخش تولید دارو با داشتن ۲۲ خط تولید پیشرفته یکی از بزرگترین تولید کنندگان دارو در اشکال ویال تزریقی، سافت ژل، کپسول و سوسپانسیون خوراکی بشمار می رود. با توجه به کیفیت بالا این داروها سهم ویژه ای از بازار دارویی را به خود اختصاص داده و این سهم طی سالیان اخیر همواره رشد چشمگیری داشته است.


کلیه فرآیندهای این شرکت منطبق بر ضوابط GMP و WHO است و برای دستیابی به کیفیت برتر، واحد تضمین کیفیت کلیه مراحل و فرایندهای تولید را بطور شبانه‌روزی تحت نظارت و کنترل دارد.


سرمایه شرکت با ۸۲۲ نفر نیروی انسانی در بدو تاسیس ۱۳۰ میلیون تومان بوده که طی مرحله افزایش سرمایه به ۲۴۰ میلیارد تومان رسیده است. شرکت های سرمایه گذاری دارویی تامین با ۴۳.۶ درصد، سرمایه گذاری شفادارو با ۲۹ درصد، داروسازی جابربن حیان با ۱۸.۵ درصد، داروسازی اسوه با ۴.۱ درصد و کیمیدارو با ۳ درصد در ترکیب سهامداری حضور دارند.


وابستگی خرید مواد اولیه به نرخ ارز در سال ۹۸ و ۶ ماهه ۹۹




بازار اصلی محصولات شرکت داروسازی دانا همواره بیش از ۹۹ درصد داخلی بوده و فروش داخلی همواره روند صعودی داشته به طوری که سال مالی منتهی به اسفند ۹۸ نسبت به سال مالی اسفند ۹۴ با رشد ۱۷۸ درصدی روبرو شده است و علت این افزایش درآمد فروش در سال ۹۸ افزایش در ظرفیت عملی شرکت در تولید محصولات و افزایش نرخ است.


نحوه قیمت گذاری محصولات


نرخ فروش محصولات توسط سه منبع وزارت بهداشت( سازمان غذا و دارو)، انجمن تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی و غذایی و انجمن تولیدکنندگان گیاهان دارویی با توجه به بهای تمام شده و درصد سود مشخص تعیین می شود. سازمان غذا و دارو با هدف تعیین قیمت منطقی برای دوره های موجود در بازار دارویی به منظور تضمین دسترسی بیماران به داروهای مورد نیاز، حمایت از فناوری‌های توانمندی‌های داخلی برای تامین و تولید مستمر داروها و ایجاد شفافیت در فرآیند قیمت‌گذاری دارو ها طبق ضابطه اعلام شده اقدام قیمت گذاری می کند.


صورت سود و زیان چهار سال مالی اخیر و ۶ ماهه ۹۹



سیاست تقسیم سود



تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0