بورس۲۴
1401/06/22
16:27
لزوم تسریع شناسایی سرمایه گذاران حرفه ای

سرپرست مدیریت نظارت بازار و بازرسی فرابورس: کارگزاری ها باید روند احراز شرایط سرمایه گذاران حرفه ای را تسریع کنند میرزایی با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت تپسی، در آستانه آغاز معاملات ثانویه است و مقرر شده معاملات این شرکت فقط به...

لزوم تسریع شناسایی سرمایه‌ گذاران حرفه‌ ای

بورس۲۴ : سرپرست مدیریت نظارت بازار و بازرسی فرابورس بر لزوم تسریع شناسایی سرمایه گذاران حرفه‌ای تاکید کرد.


زهرا میرزایی با اشاره به اینکه ضوابط شناسایی سرمایه‌گذار حرفه‌ای در بیستم فروردین‌ماه سال جاری در هیئت مدیره فرابورس مصوب و به بازار ابلاغ شد، گفت: پیش از تصویب و ابلاغ این ضوابط، فرابورس با کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری و کانون کارگزاران جلساتی را برگزار و نظرات آن‌ها را به صورت مکتوب اخذ و موارد لازم را اعمال کرد و سپس موارد در هیئت‌مدیره فرابورس مطرح و مصوب شد.


وی با تاکید بر بررسی همه‌جانبه نظرات در خصوص این ضوابط پیش از ابلاغ، افزود: پس از تصویب نیز در کانون کارگزاران جلسه‌ای با حضور کارگزاران و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات بر خط (OMS) برگزار شد که مفاد این ضوابط تبیین و توضیح داده شده و مورد بحث قرار گرفته است.



معاملات ثانویه مختص سرمایه گذاران حرفه ای



این مقام مسئول در ادامه، دستورالعمل‌های «پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران» و «پذیره نویسی و عرضه اولیه در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران» را مورد توجه قرارداد و گفت: در این دستورالعمل‌ها قیدشده است بورس‌ها طبق شرایطی می‌توانند معاملات ثانویه نماد‌های مشخصی را محدود به حضور سرمایه‌گذاران حرفه‌ای کنند. ضمن آنکه در ضوابط پذیرش شرکت‌های مربوط به حوزه اقتصاد دیجیتال نیز عنوان شده که بورس‌ها امکان تخصیص معاملات ثانویه صرفا به سرمایه‌گذاران حرفه‌ای را دارند.


میرزایی با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت تپسی در آستانه آغاز معاملات ثانویه است و مقررشده معاملات این شرکت فقط به سرمایه گذاران حرفه‌ای تخصیص داده شود، افزود: با توجه به احتمال ورود شرکت‌های استارتاپی یا شرکت‌هایی که به دلیل نسبت بالای دارایی نامشهود به جمع دارایی‌ها، معاملات آن‌ها به سرمایه گذاران حرفه ای تخصیص داده می شود، کارگزاری ها باید روند احراز شرایط سرمایه گذاران حرفه ای را تسریع نمایند.



برای اخذ مجوز سرمایه گذار حرفه ای چه باید کرد؟



وی به آمادگی برخی کارگزاری‌ها برای احراز شرایط اشاره کرده و افزود: طبق آخرین آمار، همچنان بسیاری از افراد هنوز به کارگزاری ها مراجعه نداشته و یا اطلاعات لازم را ارائه نکرده‌اند و از سوی دیگر برخی کارگزاری ها نیز شرایط لازم را برای بررسی احراز شرایط را فراهم نکرده اند.


میرزایی توصیه کرد برای جلوگیری از ازدحام افراد و تشکیل صف، افراد در صورت تمایل و دارا بودن شرایط، سریع‌تر به کارگزاری ها مراجعه کرده و کارگزاران نیز انجام این فرآیند را تسریع نمایند.



شروط سرمایه گذار حرفه ای شدن، چیست؟



سرپرست مدیریت نظارت بازار و بازرسی فرابورس ایران در ادامه به تشریح ضوابط سرمایه‌گذار حرفه‌ای پرداخت و گفت: شاکله ضوابط مصوب که بر اساس آن‌ها شخص حائز معیار‌های سرمایه‌گذار حرفه‌ای قلمداد می‌شود، شامل معیار‌های تخصصی و مالی است. افرادی که فعالیت حرفه‌ای قابل توجهی در بازار سرمایه داشته‌اند و مدارک حرفه‌ای بازار سرمایه یا سابقه کار در ارکان بازار سرمایه داشته‌اند حائز شرایط مذکور قلمداد می‌شوند. طبیعتا پرسنل فعلی ارکان، امکان عملیاتی انجام معامله نداشته و صرفا کارکنان سابق می‌توانند برای احراز شرایط اقدام کنند.


وی از مکاتبات فرابورس با سازمان بورس و اوراق بهادار برای تسهیل دسترسی کارگزاران به مدارک حرفه‌ای خبر داد و گفت: فرابورس فهرست دارندگان مدارک حرفه‌ای را از سازمان بورس اخذ و از طریق وب‌سرویسی که طراحی شده در اختیار کارگزاران قرار داده تا بتوانند از این اطلاعات برای احراز شرایط سرمایه‌گذار حرفه‌ای استفاده کنند.


به گفته این مقام مسئول در فرابورس مجموع ارزش معاملات و میزان مانده پرتفوی نیز با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، محاسبه و در اختیار کارگزاران قرار داده شده است.



سرمایه گذاران حرفه ای کجا ثبت سفارش کنند؟



میرزایی در نهایت با اشاره به اینکه در حال حاضر سرمایه گذاران حرفه ای از طریق بستر آنلاین و نامک امکان سفارش‌گذاری و انجام معاملات را دارند، گفت: از طریق بستر آنلاین، شرکت های ارائه دهنده خدمات برخط (oms) به سفارش شرکت های کارگزاری، ارسال سفارش توسط اشخاص حائز ضوابط سرمایه گذار حرفه‌ای را کنترل می کنند.


به گفته وی همچنین وفق مکاتبات با شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، صرفا افراد مجاز، امکان ثبت سفارش از طریق ایستگاه‌های نامک را دارند که مستند استفاده از وب سرویس ارسال تغییرات سهامداران حرفه ای به شرکت های کارگزاری ارسال شده است.

انتهای خبر

0
0