بااقتصاد
1400/03/24
15:07
تنفس ۹ هزار واحدی بورس در میانه جدال‌های سیاسی کاندیداهای ریاست‌جمهوری و مذاکره‌کنندگان برجامی/ افت شاخص هم‌وزن با صف‌نشینی حقیقی‌ها در سمت فروش

گزارش بازار/ دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ شاخص کل بورس تهران پس از این‌که دو روز معاملات منفی را در این هفته پشت سر گذاشت، امروز حدود ۹ هزار واحد صعود کرد. صعود ۸۹۹۰ واحدی شاخص کل را می‌توان یک تنفس کوتاه‌مدت در واکنش به مجادله‌ها و مناظره‌های انتخاباتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری و همچنین اخبار مذاکرات برجامی که نتیجه نهایی آن را به دولت بعدی موکول کرده‌اند، دانست، هرچند شاخص کل هم‌وزن با فشار حقیقی‌ها در سمت فروش، ۹۰۰ واحد فروریخت و سهامداران خرد بازهم با دریافت کوچک‌ترین نشانه سبز در بازار، اقدام به عرضه سهام‌شان می‌کنند.

استقرار شاخص کل در میانه کانال ۱.۱ میلیون واحدی


به گزارش بااقتصاد، در روند مثبت معاملات امروز، دوشنبه ۲۴ خردادماه، با حمایت نمادهای شاخص‌ساز و بزرگ بورس تهران مانند کگل، شستا، فولاد، فملی، شپنا و خودرو و همچنین نمادهای فرابورسی غصینو، ذوب، هرمز، سمگا، مادیرا و دماوند، شاخص کل پس از ثبت ۸۹۸۹ واحد صعود، دوباره به رقم یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی برگشت و در میانه کانال ۱.۱ میلیونی قرار گرفت. شاخص کل فرابورس نیز با ۲۳ واحد مثبت، روی رقم ۱۷ هزار و ۴۵۷ واحد ایستاد.


افزایش نرخ دلار و تاثیر بر بازارهای سهام تهران


یکی از عوامل بازگشت دوباره بورس به مسیر صعودی در معاملات امروز را می‌توان افزایش نرخ دلار زیر تاثیر خبرهای مذاکرات وین و احتمال تعویق نتایجه نهایی در دولت بعدی ارزیابی کرد. به‌نظر می‌رسد این خبر برای بازار سرمایه که از توافق در مذاکرات برجام مرعوب شده است، فرصت مناسبی ایجاد کرد تا در مدت‌زمان باقی‌مانده، ریکاوری کند.


مجادله‌های بورسی در مناظره‌های سیاسی


همچنین اخبار مناظره‌ها و مجادله‌های کاندیداهای ریاست‌جمهوری و تقابل بخش‌های اقتصادی دولت با آنها بر سر بورس و بازار سرمایه که در واپسین روزهای تبلیغات انتخاباتی دستمایه‌شان شده، در این روند بدون تاثیر نبوده است. برخی از نامزدهای ریاست‌جمهوری سقوط و ریزش‌های مداوم بورس در یک‌سال اخیر را محل مناسبی برای تضعیف رقیبانی که در بدنه اقتصادی دولت حضور داشته‌اند، قرار داده‌اند تا از نمد بورس برای خود کلاهی بدوزند. درحالی‌که هنوز جنس بازار سرمایه را نمی‌شناسند و برنامه‌ای هم برای حمایت و یا تقویت آن ارایه نمی‌دهند.


تایید شائبه دخالت دولت در بازار سرمایه؟


این مناقشه‌ها و مجادله‌ها، اگر برای بازار سرمایه دستاورد مثبتی نداشته باشد، دست‌کم به برخی واقعیت‌ها و دخالت‌های دولت در بورس که شائبه‌های آن از گذشته وجود داشته است، دامن می‌زند، موضوع مهمی که فعالان قدیمی و دلسوز بازار باید به آن توجه کنند و راهکاری برای آن بیابند. راهکاری از جنس نظارت مردمی در چارچوب ایجاد یک سندیکا و کانون سهامداری ناوابسته و مستقل از دولت در آینده‌ای نزدیک!


کاهش میزان خروج نقدینگی‌های خرد


در معاملات امروز بازارهای سهام تهران، هرچند شاخص هم‌وزن منفی بود اما میزان خروج نقدینگی توسط حقیقی‌ها نیز کمی کاهش یافت. ارزش معاملات این گروه از سهامداران در بورس و فرابورس، به بیش از ۳۳۵۰ میلیارد تومان رسید.


غکورش صدرنشین پرتراکنش‌های بورس تهران


یکی دیگر از مولفه‌های معاملات بورس تهران در روزهای اخیر و امروز، صدرنشینی غکورش تازه راه‌یافته به بورس، در فهرست سهم‌های پرتراکنش است. امروز بجز غکورش، ولکار، خپارس، شپنا، خودرو، شستا و شتران هم در این لیست قرار گرفتند. در معاملات فرابورس نیز زملارد از گروه کشاورزی پس از مدت‌ها مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت و صدرنشین پرتراکنش‌های این بازار شد. چخزر، شاروم، فگستر، کزغال، کرمان و وپویا در رتبه‌های بعدی ایستادند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰


ارزش کل معاملات امروز بازارهای سهام تهران ۴ میلیون و ۵۹۱ هزار و ۹۰۵ میلیارد تومان ثبت شد و مجموع ارزش معاملات نیز در بورس و فرابورس بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان رقم خورد که نسبت به روزها و هفته‌های گذشته افزایش یافته است. به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه درحال بازیابی مزیت نقدشوندگی است.


کل ارزش معاملات بورس تهران بیش از ۴۷۰۰ میلیارد تومان با جابجایی ۶۴۰۰ میلیارد تومان سهم بود و فرابورس نیز با حجم معاملات ۱۶۰۰ میلیارد تومان سهم، ارزش معاملاتی ۱۹۲۰۰ میلیارد تومانی را ثبت کرد.


تغییر مالکیت خالص در بازار بورس تهران ۵۶ میلیارد تومان به سود حقوقی‌ها بود که با فروش و انتقال سهم از حقیقی‌ها انجام شد. ارزش معاملات خرد در بورس تهران بیش از ۲۶۷۷ میلیارد تومان به ثبت رسید و سهامداران حقیقی در خرید سهم از نمادهای شپنا، شتران، سمگا و خودرو پیشتاز بودند.



بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۵۰,۲۱۵.۱۱ (۸۹۸۹.۴۳افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۷۶.۳۱۹.۱۸ (۹۱۰.۶۳-)


ارزش معاملات: ۴.۷۳۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۴ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: کگل، شستا و فولاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۴۵۷.۷۵ (۲۳.۲۱افزایش)


ارزش معاملات: ۱۹,۲۲۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۶ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: غصینو، ذوب و هرمز


گزارش: مولود غلامی










انتهای خبر

0
0