همفکران
1400/02/20
15:20
گزارش روز / سبز پوشی غول ها

شاخص کل بورس تهران سبز شد. امروز شاخص کل ۵۷۰۰ معادل تقریبا ۰.۵ درصد رشد کرد و به یک میلیون ۱۵۷ هزار واحد رسید. روند شاخص در ابتدای روز نزولی بود اما ۱۵ دقیقه بعد تغییر جهت داد و صعودی شد طوریکه حوالی ساعت ۱۱ به رنگ سبز هم در آمد. شاخص هم وزن اما در زمان فعالیت بازار سیر نزولی داشت و بعد از بازار کمی رشد داشت که آن هم به دلیل ابطال معاملات دو نماد سخاش و دیران بود.. همانطور که انتظار می رود بزرگان بورس مثبت و رو به رشد بودند

شاخص کل بورس تهران سبز شد. امروز شاخص کل ۵۷۰۰ معادل تقریبا ۰.۵ درصد رشد کرد و به یک میلیون ۱۵۷ هزار واحد رسید. روند شاخص در ابتدای روز نزولی بود اما ۱۵ دقیقه بعد تغییر جهت داد و صعودی شد طوریکه حوالی ساعت ۱۱ به رنگ سبز هم در آمد. شاخص هم وزن اما در زمان فعالیت بازار سیر نزولی داشت و بعد از بازار کمی رشد داشت که آن هم به دلیل ابطال معاملات دو نماد سخاش و دیران بود.. همانطور که انتظار می رود بزرگان بورس مثبت و رو به رشد بودند از جمله فملی ، فولاد ، شستا و فارس که بیشترین اثر را بر شاخص باقی گذاشتند. اما رمپنا ، خودرو و کلوند نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را داشتند.


در فرابورس وضعیت بهتر بود. شاخص کل فرابورس در پایان معاملات دوشنبه ۰.۲ درصد معادل ۳۸ واحد رشد کرد و به ۱۷ هزار و ۲۶۸ واحد رسید. آریا امروز در لیست نمادهای تاثیر گذار مثبت قرار گرفت و ذوب و شگویا همراهیش کردند. اما کگهر مطابق روال این چند روز بیشترین اثر کاهشی را داشت و به جز او درهآور و حآسا نیز اثر منفی روی شاخص فرابورس گذاشتند.


ارزش معاملات خرد ۳۱۰۰ میلیارد تومان شد و حقیقی ها ۷۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند. ارزش ریالی کل بازار بورس و فرابورس امروز با افزایش نسبت به دیروز ۵۸،۰۰۰ هزار میلیارد ریال شد اما ارزش دلاری به خاطر افزایش نرخ دلار به ۲۶۷ میلیارد دلار رسید.


مهمترین خبر امروز تغییر دامنه نوسان و حجم مبنا بود. قرار است از ۲۵ اردیبهشت دامنه نوسان به مثبت و منفی ۵ تغییر یابد. همچنین رئیس کل بانک مرکزی در گفتگوی تلویزیونی شب قبل خود بر حمایت از بازار تاکید کرد و گفت منابع صندوق توسعه در دو روز آینده به بازار تزریق خواهند شد.


پر حجم ترین معاملات


امروز گروه خودرو، بانکها و فراورده های نفتی بیشترین حجم معاملات را در بین دیگر صنایع به خود اختصاص دادند و سه نماد خودرویی خودرو ، خساپا و خبهمن نیز بیشترین حجم معاملات روزانه را به نام خود ثبت کردند.


خودرو با حمایت حقیقی ها از صف فروش به بازه مثبت رسید. از ۷۸۴ میلیون سهم معامله شده ۹۱ درصد را حقیقی ها خریدند و البته ۹۷ درصد هم عرضه کردند. این روند موجب خروج ۹۱ میلیارد ریال پول حقیقی شد.


بیشترین ورود و خروج پول


فلزات اساسی، هلدینگ ها و واسطه گری های مالی سه صنعت با بیشترین ورود پول حقیقی بودند و خودرو، فراورده های نفتی و محصولات شیمیایی بیشترین خروج را در بازار امروز به نام خود ثبت کردند.


حقیقی ها امروز به فولاد ، فملی و شستا بیش از همه پول تزریق کردند و از طرف دیگر از خساپا، برکت و فارس پول خود را بیرون کشیدند.


فولاد هم از نمادهایی بود که در ابتدای بازار در آستانه صف فروش بود اما خرید حقیقی ها آن را به صف خرید کشاند. حقیقی ها ۸۷ درصد از عرضه ها را خریدند و ۶۵ درصد از عرضه ها را برعهده داشتند. فولاد در آخرین دقایق بازار به صف خرید رسید. امروز ۳۳۰ میلیارد ریال پول حقیقی وارد این سهم شد.


خساپا دو ساعت اول بازار را در صف فروش گیر کرده بود اما با حمایت حقوقی ها صف جمع شد و قیمت کمی بالا امد. امروز ۷۷۲ میلیون سهم معامله شد که ۳۸ درصد آن را حقوقی ها خریدند. در مقابل تقریبا ۱۰۰ درصد از عرضه ها بر عهده حقیقی ها بود. امروز ۵۳۷ میلیارد ریال پول حقیقی از این نماد خارج شد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه کلوند، حآسا و درهآور مشکوک ترین نمادهای بازار هستند. در بازه ۳۰ روزه نیز درهآور ، کلوند و تشتاد بیشترین حجم مشکوک را به نام خود زدند.


کلوند به دلیل افشا اطلاعات با اهمیت متوقف شده بود در روز بعد از بازگشایی معاملات توسط ناظر بازار باطل شد. امروز بعد از بازگشایی مجدد افت ۵۶ درصدی داشت و در صف فروش رفت. اما این وضعیت خیلی دوام نیاورد و چند دقیقه بعد با دو درصد رشد به صف خرید نشست. کلوند مدتها با حجم بسیار پایین معامله می شد. طوریکه میانگین حجم ماهانه آن کمتر از ۱۰۰۰ سهم است اما امروز ۸ میلیون ۷۰۰ هزار سهم مبادله شد و همین جهش بزرگ او را در لیست مشکوک ترین نمادها گذاشت.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


گروه فلزات اساسی با ۲.۶ درصد ، چند رشته ای صنعتی با ۱.۹ درصد و واسطه گری مالی با ۰.۸ درصد بیشترین رشد را تجربه کردند و در مقابل فعالیت مهندسی با ۱۶.۳ درصد ، کاشی و سرامیک با ۷.۴ درصد و فنی مهندسی ۲.۶ درصد بیشترین افت را به نام خود ثبت کردند.


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی روزانه به پترول با ۵.۱ درصد ، زر با ۴.۷ درصد و ذوب با ۴.۳ درصد رشد تعلق گرفت و نمادهای کلوند با ۵۶.۲ درصد ، درهآور با ۳۷.۴ درصد و تشتاد با ۲۷.۴ درصد بیشترین کاهش قیمت را داشتند.


خریداران پترول امروز بیش از ۸ درصد سود کردند. در اولین دقایق این نماد در آستانه صف فروش بود اما بعد از ۳۰ دقیقه به صف خرید رسید. این صف حدود ساعت ۱۰ یکبار جمع شد اما دوباره تقاضا باعث ایجاد صف شد و این بار تا پایان بازار دوام آورد. پترول روز را با صف خرید ۱۸ میلیون به پایان رساند.


درهآور بیش از ۳۷ درصد از ارزش خود را از دست داد. بعد از توقف ۱۳ روزه نماد برای برگزاری مجمع، امروز درهآور بازگشایی شد و به دلیل عرضه های زیاد حقیقی ها افت زیادی را تجربه کرد. امروز ۱۰۰ درصد از عرضه ها به عهده حقیقی ها و ۹۹ درصد از خرید نیز توسط آنها انجام شد.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار بعد از چند روز سرگردانی امروز ۴.۵ درصد رشد کرد و به ۲۱هزار ۶۶۰ ریال رسید. جالب اینکه دیشب همتی رئیس بانک مرکزی سیگنال کاهشی به بازار داده بود که گویا معکوس عمل کرده است.


سکه طرح جدید نیز ۳.۳ درصد رشد کرد و به ۹ میلیون ۸۶۸ هزار تومان رسیده است. احتمالا بعد از برخورد به مقاومت ۱۰ میلیون تومان مجددا شاهد کاهش قیمت سکه باشیم.


انس طلا کمی افزایش یافت و به ۱۸۳۹ دلار رسید. بسیاری منتظر رشد طلا و عبور از ۲۰۰۰ دلار هستند.



انتهای خبر

0
0