تکنیکال ثنایی
1400/10/28
14:46
اوج بی‌اعتمادی و خروج نقدینگی حقیقی از بازار سرمایه/ کوچ معکوس شاخص کل بورس به کانال 1.2 میلیون واحدی گزارش بازار/ سه‌شنبه 28 دی 1400 درحالی‌که ف...

اوج بی‌اعتمادی و خروج نقدینگی حقیقی از بازار سرمایه/ کوچ معکوس شاخص کل بورس به کانال ۱.۲ میلیون واحدی



گزارش بازار/ سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ درحالی‌که فعالان بازار سرمایه از اظهارات روز گذشته رییس سازمان بورس و بی‌توجهی وی به وضعیت نگران‌کننده بازار گلایه‌مند هستند، نقدینگی خرد همچنان به خروج از بورس ادامه می‌دهند. در امتداد ریزش‌های اخیر، شاخص کل بورس تهران امروز هم ۳۰ هزار واحد منفی ثبت کرد و به کانال ۱.۲ میلیون واحدی عقب نشست. بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه، سقوط امروز شاخص بورس را اوج بی‌اعتمادی سهامداران خرد و ناامیدی از حمایت‌های شعارگونه متولیان بازار ارزیابی می‌کنند، هرچند خبرهای مثبت برجام و توافق احتمالی را هم نباید نادیده گرفت.


سقوط دسته‌جمعی شاخص‌های بورس تهران


به گزارش بااقتصاد، روند سراسر منفی معاملات امروز، سه‌شنبه ۲۸ دی‌ماه بر بازارهای سهام تهران حاکم بود. شاخص کل بورس با ۳۰ هزار و ۵۴۰ واحد منفی، به رقم یک‌میلیون و ۲۷۵ هزار واحد تنزل یافت و شاخص کل هم‌وزن نیز با ثبت ۸۰۵۲ واحد ریزش به پله ۳۳۷ هزار واحدی سقوط کرد. برای شاخص کل فرابورس هم پس از ۲۲۰ واحد کاهش، جایگاهی بهتر از ۱۷ هزار و ۶۵۶ واحدی ثبت نشد.


افت سهام فولاد و فارس از کف قیمتی ۱۰۰۰ تومانی


کاهش شدید قیمت سهام در نمادهای بزرگ و تاثیرگذار مانند فولاد و فارس که کف قیمتی ۱۰۰۰ تومانی را هم از دست دادند، به همراه کگل، فملی، کچاد، وغدیر و شپدیس، حدود ۱۱ هزار واحد روی شاخص بورس تهران اثر منفی گذاشت. بالاترین حجم تراکنش منفی در این بازار نیز به نام فولاد، شپنا و شتران رقم خورد.


ریزش مداوم پتروشیمی‌های فرابورس


در بازار فرابورس نیز شاخص‌سازان بزرگ با پیشتازی زاگرس، هرمز، کگهر، شگویا، شراز، صبا و ومهان در مدار منفی، شاخص آیفکس را ۲۲۰ واحد تنزل دادند. سمگا، کرمان و فرابورس هم نمادی پرتراکنش معاملاتی در روند منفی معاملات بودند.


سرخپوشی ۹۰ درصدی تابلوهای معاملاتی


معامله‌گران سهام امروز، ۶۰۳ نماد شرکتی را برای دادوستد انتخاب کردند و ۳۱ نماد شرکتی هم بدون معامله و با ارزش معاملات صفر، به پایان رسید. از تعداد ۶۰۳ نماد معامله شده، ۵۷۲ نماد در محدوده منفی و ۶۳ نماد در دامنه مثبت دادوستد شدند و حدود ۹۰ درصد از نمادها، سرخپوش بودند.


نرخ خوراک پتروشیمی‌‌ها بدون تغییر در سال ۱۴۰۰!


تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که طی یکی دو روز اخیر خبرساز شده و یکی از عوامل کاهش قیمت سهام این گروه از شرکت‌های بورسی شده است، گویا تا پایان امسال تغییری نخواهد کرد. به گفته حسین‌زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس، تا پایان سال جاری، تغییر قیمتی در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در دستور کار این کمیسیون قرار ندارد. وی دلیل اصلی تغییر فرمول معادلات پتروشیمی‌ها، خوراک فراورده‌ها و میعانات گازی را با توجه به فصل زمستان و مسایل حاشیه‌ای مانند قاچاق اعلام کرده است.


حسین‌زاده افزود: در مقطع زمانی دولت صادرات بنزین، گازوییل و فراورده‌ها را به دلایلی چون قاچاق و کانالیزه کردن آن، شناسایی شرکت‌های واقعی و ذخیره‌سازی سوخت مایع در نیروگاه‌ها و صنایع ممنوع اعلام کرد.


عرضه املاک شهرداری تهران در بورس برای ایجاد شفافیت


علیرضا زاکانی، شهردار تهران با تاییر خبر عرضه املاک شهرداری در بورس، اظهار کرد: شهرداری املاک و امکانات و مجوزهای بسیاری دارد که می‌تواند یا بلای جان شهرداری و باعث مفسده شود و یا به صورت شفاف در بورس عرضه گردد.


به گفته زاکانی، به جای این‌که شهرداری املاکش را ماهی یک‌بار به مزایده بگذارد، می‌تواند با ورود به بورس ۷ روز در ماه امکان عرضه داشته باشد. همچنین حکم شورای شهر در راستای شفافیت که سه چهار سال روی زمین مانده است نیز اجرا می‌شود.


حذف ارز ترجیحی در کمیسیون تلفیق فعلا رای نیاورد


عضو کمیسیون تلفیق از به توافق نرسیدن اعضای این کمیسیون در خصوص حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ درخصوص تبصره یک بند الف (حذف ارز ترجیحی) نظرات متفاوتی داشتند و نتوانستند به نقطه نظر مشترکی برسند به گفته کاظم دلخوش، کمیسیون تلفیق، بررسی این تبصره را به زمان دیگری موکول کرد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، ‌سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات امروز بازار، با حجم بیش از ۶۷۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به ۴۲۰۰ میلیارد تومان رسید. از این مبلغ ۲۸۰۰ میلیارد تومان، در حجم ۵۴۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به رقم اندک و ناچیز ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسید و تغییری نسبت به معاملات روز گذشته نداشت.

انتهای خبر

0
0