همفکران
1400/08/06
13:27
گزارش هفتگی / شاخص در تلاش برای بازگشت

شاخص کل بورس تهران نخستین هفته آبان ۱۴۰۰ را با کاهش ۲.۹۵ درصدی تمام کرد و با از دست دادن کانال ۱۴۰۰ هزار واحدی به یک میلیون و ۳۹۳ هزار واحد رسید. این هفته چهار روز کاری داشت که دو روز آن کاهشی و دو روز افزایشی بود اما باز هم ضررها جبران نشد. بازدهی ۱۲ ماه گذشته شاخص کل ۲.۵ درصد است و با توجه به روند نزولی بازار در سال گذشته احتمالا این بازدهی بیشتر هم بشود.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران نخستین هفته آبان ۱۴۰۰ را با کاهش ۲.۹۵ درصدی تمام کرد و با از دست دادن کانال ۱۴۰۰ هزار واحدی به یک میلیون و ۳۹۳ هزار واحد رسید. این هفته چهار روز کاری داشت که دو روز آن کاهشی و دو روز افزایشی بود اما باز هم ضررها جبران نشد. بازدهی ۱۲ ماه گذشته شاخص کل ۲.۵ درصد است و با توجه به روند نزولی بازار در سال گذشته احتمالا این بازدهی بیشتر هم بشود.


شاخص کل هم وزن تمام هفته گذشته به رنگ قرمز بود و با از دست دادن ۵.۲۳ درصد از ارزش خود به ۳۷۶ هزار و ۴۷۰ واحد رسیده است. به نظر می رسد این شاخص در آستانه حمایت مهمی است و به زودی به آن واکنش نشان دهد. بازدهی ۱۲ ماه اخیر شاخص هم وزن منفی ۲ درصد شده است.


در فرابورس هم اوضاع بد بود. شاخص کل فرابورس نیز دو روز مثبت و دو روز منفی داشت و ۲.۱۷ درصد پایین آمد تا به ۱۹ هزار و ۸۰۸ واحد برسد. بازدهی ۱۲ ماه گذشته شاخص فرابورس بیش از ۲۰ درصد است که نسبت به دیگر شاخص ها بسیار خوب ارزیابی می شود.


صندوق‌های سرمایه‌گذاری

این هفته صندوق های کالایی بهترین بازدهی را داشتند. صندوق زعفران سحرخیز با ۷.۲۴ درصد و طلای سرخ نوویرا با ۶.۳۶ درصد برترین صندوق های سرمایه گذاری بودند. اما بین صندوق های سهامی و مختلط تنها صندوق مشترک مدرسه کسب و کار صوفی رازی توانست بازدهی مثبت به دست آورد و دیگر صندوق ها زیان ده بودند. این اتفاق به دلیل افت زیاد شاخص کل افتاده است چرا که این صندوق ها بخش زیادی از سرمایه خود را در سهام سرمایه گذاری می کنند.



صندوق مشترک مدرسه کسب و کار صوفی رازی بیش از ۴ هزار ۲۰۰ میلیارد تومان منابع در اختیار دارد و ۶۵ درصد آن را در سهام سرمایه گذاری کرده است. اوراق با ۱۸ درصد و سپرده بانکی با ۱۲ درصد دیگر سرمایه گذاری های این صندوق هستند. مهمترین صنایع حاضر در سبد سرمایه گذاری صندوق عبارتند از : حمل و نقل با ۲۴ درصد، فلزات اساسی با ۱۹ درصد، رایانه با ۱۷ درصد، محصولات شیمیایی با ۱۱.۵ درصد و عرضه برق، گاز و انرژی با ۶ درصد.


دو صندوق همای آگاه با ۰.۴۸ درصد و یاقوت آگاه با ۰.۴۰ درصد بالاترین بازدهی را بین صندوق های کارگزاری آگاه داشتند. هر دو این صندوق ها درآمد ثابت هستند و توسط شرکت سبدگردان آگاه مدیریت می شوند.


بیشترین و کمترین بازدهی هفتگی

بهترین عملکرد هفتگی را گروه سایر مواد معدنی با رشد ۹.۵ درصدی به دست آورد و پس از آن فراکاب ها با ۵.۲۶ درصدی و شیرینی جات با ۲.۹۸ درصد رشد قرار دارند. در قعر جدول گروه تجهیزات مخابراتی قرار دارد که ۱۸.۳۱ درصد از ارزش خود را از دست داده است. گروه حفاری با ۱۶.۹ و چاپ و نشر با ۱۲.۷ درصد دیگر صنایع زیان ده هفته بودند.


بهترین p/e را گروه وسایل اندازه گیری از آن خود کرده است که در این هفته تغییرات صفر درصدی داشته. پس از آن گروه سرمایه گذاری استانی با نسبت ۵ قرار دارند. و بدترین نسبت قیمت بر درآمد را گروه هتل و رستوران با نسبت ۸۴۹.۵ دارند که آسیب زیادی از شیوع کرونا خوردند. در رتبه بعدی گروه تجهیزات مخابراتی قرار دارند و نسبت ۹۷.۹ را برای خود ثبت کرده اند.


بازدهی هفتگی صنایع

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی ۱۱۷ نماد بازدهی مثبت و یا صفر درصدی داشتند. حآفرین با ۲۶.۵۵ درصد، کالا با ۲۳.۱۶ درصد و بشهاب با ۱۹.۱۶ درصد صدر نشین جدول بودند.


در بخش قرمز جدول ۵۲۳ نماد با بازدهی منفی حضور دارند که نسبت به هفته قبل افزایش داشته است. خمحور با ۲۰.۰۳ درصد، لپارس با ۱۹.۹۷ درصد و غفارس با ۱۸.۹۸ درصد بیشترین ضرر را به سهامداران خود وارد کردند.


بازدهی هفتگی نمادها

تا لحظه تنظیم این گزارش

دلار خیال پایین آمدن از کانال ۲۷ هزار تومان را ندارد. در این هفته دلار ۰.۹ درصد رشد کرد و اکنون با قیمت ۲۷ هزار ۶۶۳ تومان در حال خرید و فروش است.


سکه طرح جدید روز چهارشنبه برای ورود به کانال ۱۲ میلیون تومانی تلاش کرد اما ناکام ماند با این حال در هفته ای که گذشت بازدهی ۰.۷۴ درصدی داشت و اکنون به ۱۱ میلیون و ۸۶۱ هزار تومان رسیده است.


انس طلا نتوانست جای پای خود را در کانال ۱۸۰۰ دلاری سفت کند خیلی زود دوباره به ۱۷۰۰ دلار بازگشت. بازدهی انس در هفت روز گذشته ۰.۹۴ درصد بود هر ارزش انس طلا به ۱۷۹۸ دلار رسیده است.


بیت کوین هفته قبل رکورد جدیدی ثبت کرد و به نزدیکی ۶۷ هزار دلار رسید اما پس از آن وارد فاز اصلاحی شد. در هفت روز گذشته ۰.۵۵ درصد از ارزش خود را از دست داد و به ۶۰ هزار ۵۰۵ دلار رسید. این در حالی است که یکبار از کانال ۶۰ هزار دلاری خارج شده بود و در ۵۸ هزار دلار معامله می شد.



انتهای خبر

0
0