بهنام صمدی
1401/05/31
22:41
تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه/ بخش دوم ▫️گزارش جنجالی تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه را هنوز شخصی گردن نگرفته است و برای آن از تعابیری مثل " اختلاس ۹...

تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه/ بخش دوم



▫️گزارش جنجالی تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه را هنوز شخصی گردن نگرفته است و برای آن از تعابیری مثل " اختلاس ۹۲ هزار میلیاردی" و "بزرگترین پرونده فساد تاریخ ایران" در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها استفاده شد. حتی عده‌ای دیگر چرتکه انداختند که سهم هر ایرانی از این تخلف بزرگ به یک میلیون تومان می‌رسد!



▫️یک پای این گزارش سهام و بازار سرمایه است و یک روز نماد فولاد مبارکه برای شفاف‌سازی در این خصوص تعلیق شد. درحالی در گزارش تحقیق و تفحص فریاد "آی دزد آی دزد" بلند شده است که ۵۴ هزار میلیارد تومان از مجموع تخلف به ثبت رسیده به دلیل فشار دولت برای قیمت‌گذاری دستوری و فروش زیر نرخ بورس کالا به صنایع پایین‌دستی بوده است. این ۵۴ هزار میلیارد به جای آنکه به جیب سهامدار برود به جیب واسطه‌ها و شرکت‌کنندگان در لاتاری خودرو رفته است. البته این گزارش جنجالی تحقیق و تفحص تلنگر خوبی بود برای نشان دادن فساد نهفته در قیمت‌گذاری دستوری.



▫️در بخشی دیگری از گزارش تحقیق و تفحص فولاد مبارکه به دستکاری قیمت و پروژه کردن سهم‌ها توسط شرکت سرمایه‌گذاری توسعه توکا اشاره شده است. براساس قانون، سازمان بورس مرجع کشف و رسیدگی به جرایم و تخلفات بازار سرمایه است و اگر قرار باشد اشخاص حقیقی و حقوقی به دلیل جرایمی که مرتکب می‌شوند به دستگاه قضایی معرفی شوند باید از مجرای سازمان بورس صورت گیرد. با توجه به ماهیت تخصصی بورس و عدم آشنایی کافی قضات و حتی نمایندگان مجلس با ساختار بازار سهام اگر سهمی پروژه شده و یا دستکاری قیمت صورت گرفته قطعا فقط نهاد ناظر باید اعلام جرم کند!



💢برای بررسی حقوقی موضوع بهتر است نگاهی به قانون بازار سهام داشته باشیم:



📝ماده ۵۲ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران:



▪️سازمان [بورس] مکلف است مستندات و مدارک مربوط به جرایم موضوع این قانون را گردآوری کرده و به مراجع قضایی ذی‌صلاح اعلام نموده و حسب مورد موضوع را به عنوان شاکی پیگیری نماید. چنانچه در اثر جرایم مذکور ضرر و زیانی متوجه سایر اشخاص شده باشد، زیاندیده میتواند برای جبران آن به مراجع قانونی مراجعه نموده و وفق مقررات، دادخواست ضرر و زیان تسلیم نماید.




📃طبق دستورالعمل اجرایی فصل ششم قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب هیات مدیره سازمان بورس در صورت کشف و اطلاع از وقوع جرایم، مستندات و مدارک مربوط به هریک از جرایم را گردآوری و به مراجع ذی‌صلاح تقدیم و نیز دستورات قضایی مربوطه توسط مراجع ذیربط در سازمان اجرا می شود.



✅ بنابراین ذکر چهار نکته ضروری است:



۱️⃣اگر از سوی سرمایه‌گذاری توسعه توکا تخلف یا جرمی صورت گرفته باید سازمان بورس و معاونت بازار بورس و فرابورس اعلام جرم میکردند که قطعا با بررسی‌های تخصصی چنین موضوعی کشف نشده است.


۲️⃣کیسه ناظرها به ویژه فرابورس به تن همه ما خورده و بارها دیدیم به حدی در کار خود مصمم و جدی هستند که برای گناه نکرده هم کد بورسی را مسدود می‌کنند. بنابراین در چنین شرایطی نمی‌توان تخلفی کرد که مورد رسیدگی قرار نگیرد!


۳️⃣ماهیت شرکت سرمایه‌گذاری خرید و فروش سهام است و در متن تحقیق و تفحص جوری گزارش نگارش شده است که گویی سهام خریدن عمل مجرمانه است.


۴️⃣اگر صندوق بازارگردانی توانسته در زیرمجموعه‌های یک هلدینگ بزرگ مانند فولاد مبارکه ثبات ایجاد کند و درعین حال سود بساز باید به مدیرش واقعا آفرین گفت. چرا تصور بازار سهام از یک بازارگردان این است که زیان کند؟



💢از سال ۹۹ همزمان با سقوط تاریخی شاخص کل بورس از محدوده ۲ میلیون واحد، بازیگران سیاسی به نیت نوسانگیری و موج‌سواری از احساسات مردم زیان‌دیده به موضوعات بازار سرمایه ورود کردند و در اکثر موارد بدون هیچ کمکی از گود خارج شدند. بنابراین قطعا تقویت سازمان بورس به نفع بازار است چرا که می‌تواند از سرمایه‌گذاران و نهادهای مالی در مقابل بازیگران بیرونی حمایت کند.




تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه/ بخش اول @BehnamSamadi_ir

انتهای خبر

0
0