همفکران
1401/09/12
16:42
گزارش بازار/ علائم حیاتی در فلزی معدنی ها!

شاخص کل بورس تهران ۱۲امین روز از آذر ماه ۱۴۰۱ را با رشد محدود ۳۴۹ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۴۱۷ هزار واحد متوقف شد. این شاخص بورسی پس از گذشت حدود یکساعت از روند صعودی اش متوقف و نزولی شد تا جایی که بالغ بر ۲۰۰ واحد به عقیب رفت. اما در دقایق پایانی مجددا رو به بالا شد و توانست سبزپوش به خط پایان برسد. شاخص هموزن نیز...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۱۲امین روز از آذر ماه ۱۴۰۱ را با رشد محدود ۳۴۹ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۴۱۷ هزار واحد متوقف شد. این شاخص بورسی پس از گذشت حدود یکساعت از روند صعودی اش متوقف و نزولی شد تا جایی که بالغ بر ۲۰۰ واحد به عقیب رفت. اما در دقایق پایانی مجددا رو به بالا شد و توانست سبزپوش به خط پایان برسد.


شاخص هموزن نیز همین وضعیت را داشت و نیمه اول را سبز پوش و نیمه دوم را سرخپوش سپری کرد، با این تفاوت که تا انتها به حرکت در مدار منفی ادامه داد و با از دست دادن ۹۷ واحد روز را به آخر رساند.


کگل، فولاد و فملی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. کگل از پرتقاضاهای بازار امروز بود که رشد بیش از ۵ درصدی قیمت را تجربه کرد. فملی بیش از ۱ درصد افزایش قیمتی داشت و فولاد حوالی بازه مثبت ۱ درصدی متوقف شد. حکشتی، شپنا و شتران بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. حکشتی با افت حدود ۴ درصدی قیمتی مواجه شد. شپنا در مدار منفی ۱ درصدی از حرکت بازایستاد و شتران با کاهش بالغ بر ۲ درصدی قیمت به خط پایان رسید.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای بپاس و شاوان و زاگرس، ۱۸ واحد از ارتفاعش کاسته شد و در سطح ۱۸ هزار و ۶۷۲ واحد قرار گرفت. آریا و مارون نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز حقیقی ها ۱۳۹ میلیارد تومان از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۵ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۴ میلیارد دلار رسید.



ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و شیمیایی هاسه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ وبانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خساپا و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز کانه های فلزی بیشترین نقدینگی را از سوی حقیقی ها جذب کردند و صدرنشین شدند. در مقابل شیمیایی ها ونفتی ها در صدر خروج نقدینگی های خرد قرار گرفتند. نمادهای کگل و فخوز بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای شستا و شپنا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



نخستین روز معاملاتی هفته جاری با برتری تقاضا آغاز شد و به موجب آن نماگر ها نیز رو به بالا به حرکت درآمدند.


اما به میدان آمدن فروشندگان باعث شد که این شرایط تداوم نداشته باشد و خیلی زود عرضه از تقاضا پیشی بگیرد و جو معاملات منفی شود.


به این ترتیب شاخص کل پس از گذشت کمتر از ۱ ساعت و شاخص هموزن در پایان نیمه اول، تحت تاثیر تشدید عرضه ها نزولی شدند و به مدار منفی رفتند. گفتنی است که با توجه به روند معاملاتی امروز برای فردا نیز انتظار شروعی مثبت را نخواهیم داشت.


فلزی معدنی ها بالاخره پس از مدت ها به تحرکات مثبت قیمت های جهانی واکنش نشون دادند و امروز از صنایع مورد توجه خریداران بودند. کگل ۵+ خورد و ۷۸۲ تومان شد. کنور در قیمت ۱۴۸۰ تومان خریداران را به صف نشاند و رشد حداکثری قیمت را تجربه کرد. کچاد با رشد بیش از ۱ درصدی در قیمت ۱۰۱۵ تومان رسید.


این موج مثبت به فلزات اساسی ها هم سرایت کرد و کلا فلزی ها امروز با برتری خریداران دنبال شدند. فملی و فولاد ۱+ خوردند و به ترتیب ۶۲۱ تومان و ۴۹۹ تومان شدند. فروسیل، فتوسا و کیمیا از پرتقاضاهای گروه بودند که رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند. فخوز با رشد بیش از ۳ درصدی قیمت تا ۳۰۰ تومان پیش رفت. فاسمین ۲+ خورد و ۱۷۶۳ تومان شد.


بزرگان خودرویی امروز تلاش زیادی در جهت صعودی شدن انجام دادند اما نهایتا توانستند تا صفر تابلو رنج بکشند و بالا بیایند. اما قطعاتی ها روز خوبی را سپری کردند. ایران خودرو، خساپا، خگستر و ورنا در مرز صفر معاملاتی متوقف شدند و تغییر قیمتی محسوسی نداشتند. خاور پس از گذشت نیم ساعت از آغاز خریدارانش را در قیمت ۲۳۶ تومان صف نشین کرد و تا انتها به همین منوال پیش رفت. ختور، خرینگ، ختراک، خاهن و خمحور از پرتقاضاهای گروه بودند که حوالی سقف قیمتی، به کارشان پایان دادند.


غذایی و لبنیاتی ها نیز با برتری خریداران دنبال شدند. غشهداب ۷+ خورد و با صف خرید در قیمت ۱۸۰ تومان روز را به پایان برد. غپونه، تبرک، غالبر، غپاذر و... از جمله نمادهای مورد توجه گروه بودند که رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند.


اگر بخواهیم از تک نمادهایی که امروز در کانون توجهات خریداران بودند یاد کنیم، می توان به تاپکیش و مفاخر و وتوس و بشهاب و کساوه و بنو و گدنا و ساینا و شپاکسا اشاره کرد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نمادهای فنوال، وسنا و بشهاب بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را کپشیر با ۴.۸۵ درصد، ونیکی با ۳.۶۸ درصد و تکنو با ۳.۵۵ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام فنوال با ۳.۵۱ درصد، وپترو با ۲.۹۶ درصد و سخزر با ۲.۶۱ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار در روزهای پایانی هفته تاحدودی افزایشی بود و هم اکنون در محدوده ۳۶ هزار و ۱۳۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با افت ۰.۵ درصدی، به ۱۷ میلیون و ۳۹۳ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۹۲ درصد کاهش ارزش داشت و در محدوده ۱۷۹۸ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0