بااقتصاد
1400/03/22
13:43
بررسی نماد شبندر و میزان درآمد و سوددهی شرکت در سال مالی ۹۹

شرکت پالایشگاه نفت بندرعباس در سال مالی ۹۹ با جهش قابل توجه ۲۰۶ درصدی سود خالص ۸۰۷۸ میلیارد تومانی شناسایی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، پالایشگاه نفت بندرعباس با نماد معاملاتی شبندر یکی از ۹ شرکت پالایشی کشور است که در زمینی به وسعت تقریبی ۷۰۰ هکتار در کرانه شمالی آب های خلیج فارس و مجاورت شهر بندرعباس احداث شده و در سال ۱۳۷۶ مورد بهره برداری قرار گرفت.


شبندر تنها پالایشگاه تصفیه نفت خام سنگین در سطح ایران و خاورمیانه است که در سال ۹۱ وارد تابلوی بورس شد و سهام خود را در این بازار عرضه کرد.


شرکت پالایشگاه نفت بندرعباس در گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای در بازار بورس طبقه‌بندی شده است.


در حال حاضر ۱۰ شرکت پالایشی کشور در حوزه پالایش نفت خام و میعانات گازی فعالیت می‌کنند که بر اساس ظرفیت پالایش، شرکت پالایش نفت بندرعباس در رده چهارم قرار گرفته است.


شبندر با پالایش روزانه ۳۲۰ هزار بشکه نفت خام سنگین و میعانات گازی در حدود ۱۶ درصد از سوخت مورد نیاز کشور را تامین نموده و علاوه بر تامین بخش قابل توجهی از نیازهای داخلی به دلیل مجاورت با آبهای آزاد، امکان صادرات فرآورده‌های تولیدی را نیز دارد.


در حال حاضر، بازار اصلی محصولات شرکت، داخلی بوده و بر اساس قانون، شرکت مکلف به تحویل پنج فرآورده اصلی به علاوه سوخت هوایی خود به شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران است و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با توجه به فروش فرآوردهها، نسبت به تسهیم و اعلام میزان فروش داخلی، صادراتی، بنکرینگ، ارزی و مرزی و مبالغ فروش هر یک از پنج فرآورده اصلی به علاوه سوخت هوایی اقدام مینماید.


محصولات ویژه تولیدی شرکت نیز در بورسهای کالا و انرژی عرضه میشود و مشتریان عمده این فرآوردهها شرکتهای قیرسازی و تولیدکننده انواع روانکارها هستند.


فرآورده‌های اصلی این شرکت شامل بنزین، نفت گاز، نفت سفید، نفت کوره، گاز مایع و سوخت‌های هوایی سبک و سنگین است.



ترکیب سهامداران


بانک رفاه کارگران با ۳۰.۵۳، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با ۶.۱۱ درصد، شرکت‌های سرمایه گذاری سهام عدالت با ۱۹.۶۵ درصد و شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان با ۲۸.۴۶ سهامداران عمده این شرکت هستند.



بررسی عملکرد شرکت در سال مالی ۹۹


شبندر در سال مالی ۹۹ با درآمد عملیاتی ۷۶۹۶۷ میلیارد تومان و بهای تمام شده ۷۰۹۹۹ میلیارد تومان به سود ناخالص ۵۹۶۷ میلیارد تومان رسیده است. که نسبت به سال مالی قبل تغییر چندانی نداشته است.


فروش صادراتی شرکت از نظر مقداری افت ۳۴ درصدی و از نظر درآمدی کاهش ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.


افزایش سایر درآمدهای شرکت سبب شده تا سود عملیاتی با رشد ۲۱۷ درصدی رو به رو شده و به ۹۱۴۳.۵ میلیارد تومان رسیده است.


سود خالص جهش قابل توجه ۲۰۶ درصدی را تجربه کرده و به ۸۰۷۸ میلیارد تومان رسیده او شرکت به ازای هر سهم سود ۲۸۱۶ ریالی محقق کرده است.


بیشترین میزان سوددهی فصلی شرکت مربوط پاییز با سود ۱۳۲۳ ریالی و کمترین مربوط به زمستان با سود ۲۵۹ ریال بوده است.




انتهای خبر

0
0