سینا سلیمانی
1400/07/11
10:47
میدونم الان ذهن بازار مشغول ماینر و الگوریتم و ... هست و طبیعی هم هست چون بازار نامتقارن رشد کرده و باید به بازار و فعالانش حق داد. اما این بین یه ...

میدونم الان ذهن بازار مشغول ماینر و الگوریتم و ... هست و طبیعی هم هست چون بازار نامتقارن رشد کرده و باید به بازار و فعالانش حق داد.


اما این بین یه مقدار هم خودمون باید روی کار خودمون تمرکز کنیم. همین چند روز قبل فولاد مبارکه رو داشتند روی ۱۰۰۰ تومان میفروختند ! کسی پرسید چرا میفروشید و تحلیلتون چیه؟



یا کسی میدونه چرا دارن مپنا رو با مارکت ۷۳ همت میفروشن؟ مپنا که رشد خاصی نداشته !



یا مثلا کسی از خودش پرسید تقریبا تمام پالایشگاه ها دارن میرن بالای ۱۰۰ همت ( که البته این ولیویشن و پرایسینگ درست هست چون سودآوریشون رشد داشته ) ، تقریبا تمام پتروشیمی ها متوسط و بزرگ بالای ۷۰-۸۰ همت دارن مارکت میخورن ، تمام سنگ آهنی های بزرگ دارن بالای ۱۰۰ همت معامله میشن که تا همین چند وقت قبل بازار با P/E ۷ و بالاتر هم خریدشون ، حتی در فلزی ها با اینکه از نظر P/E ارزنده تر هستند تمامشون دارن با مارکت های بالای ۷۰-۸۰ همت معامله میشن ، حتی واحد های ۱ میلیون تنی دارن با مارکت ۴۰ همت به بالا معامله میشن !



ولی کسی از خودش پرسید چرا هلدینگ های این سهم ها و گروه ها که بالادست همین سهم ها هستن همسان رشد نکردن؟ مگر نه اینکه طبعا اگر سودآوری زیر مجموعه هاشون قرار باشه رشد کنه ، درآمد سهام اینها هم رشد میکنه؟ یا اگر قیمت زیر مجموعه ها رشد کنه NAV اینها هم رشد میکنه؟



کسی از خودش پرسید چرا بانکی ها همشون بجز بانک ملت دارن زیر ۳۰-۴۰ همت معامله میشن در حالی که نسبت ارزش بازارشون به کل بازار تقریبا رسیده به ۲٪ با وجود اینکه روند عملیاتی و سودآوریشون بهبود داشته ؟ چرا باید بانکهای ما تقریبا برسن به ارزش دفتریشون در صورتی که یک طرف بازار داره منصفانه و تحلیلی رشد میکنه؟



بنظرم بازار یک بخش بازار رو درست ارزشگذاری کرد و پیرو اون درست هم قیمت گذاریش کرد ، ولی یک بخش بزرگی از بازار نه درست ارزشگذاری شده نه داره درست قیمت گذاری میشه و کسی جز خودمون نمیتونه در این بخش دخالت کنه ! این ما هستیم که اختیار داریم به این موارد و مسایل بها بدیم یا ندیم.



انتهای خبر

0
0