اقتصاد آنلاین
1400/04/01
12:36
طلا پس از یک هفته صعودی شد/ افزایش قیمت فلزات گرانبها همگام با نفت خام

قیمت طلا پس از پشت سر گذاشتن افت شدید در طول معاملات هفته گذشته و دستیابی به پایین‌ترین سطح قیمت پنج هفته گذشته در روز جمعه، دوشنبه در نخستین روز معاملاتی هفته روند اصلاحی افزایشی در پیش گرفت.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی ؛ روز گذشته اگرچه معاملات در یک روند نزولی آغاز شد و نقره حتی به پایین‌ترین سطح ۹ هفته گذشته خود رسید اما در ادامه روز از پایین‌ترین سطح قیمت فاصله گرفت. بر این اساس طلای آتی آگوست با ۱۴ دلار افزایش در هر اونس به قیمت ۱۷۸۳ دلار و نقره آتی جولای در بازار کومکس نیویورک با افزایش ۰.۰۵۱ دلاری به قیمت ۲۶.۰۲ دلار در هر اونس معامله شد.


در بازارهای کلیدی خارجی عوامل برای شکل گیری روند صعودی قیمت فلزات گرانبها مساعد بود، شاخص دلار آمریکا با پیمودن روند صعودی قیمت در طول هفته گذشته، دیروز روند اصلاحی در پیش گرفت و اندکی کاهش یافت. معاملات آتی نفت خام نیمکس هم با اندکی افزایش به قیمت ۷۲.۷۹ دلار در هر بشکه رسید و بار دیگر به بالاترین سطح قیمت دو سال و نیم گذشته دست یافت.


بازارها پس از اخطار سیاست‌های پولی هفته گذشته از سوی فدرال رزرو، همچنان در رابطه با چشم‌انداز تورم با تردید روبه‌رو هستند. اگرچه همه شاخص‌های افزایش تورم خبر از ادامه روند افزایشی می‌دهند اما یکی از عوامل که همان بازده اوراق قرضه است عملکردی متفاوت نشان داده است. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا صبح روز گذشته به ۱.۴۳ درصد رسید، این بازده عملا کمتر از عملکرد اوراق ده ساله است که قبل از نتایج جلسه چهارشنبه گذشته FOMC دیده شده بود. همچنین بازده T-Note ایالات متحده هم برای پنجمین هفته متوالی کاهش یافت. بازار در طول هفته گذشته سخنان جروم پاول رئیس فدرال رزرو را که عصر سه‌شنبه عنوان شده بود به دقت مورد رصد و ارزیابی قرار داد.


بازارهای جهانی سهام هم روز گذشته عمدتا روند ترکیبی داشتند. سهام کشورهای آسیایی عمدتا نزولی و سهام کشورهای اروپایی عمدتا صعودی بود. شاخص‌های اصلی ایالات متحده هم پس از یک هفته روند نزولی روز گذشته افزایش یافت.


12

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)


از دیدگاه فنی، قیمت معاملات آتی طلای آگوست که روز جمعه به کمترین قیمت پنج هفته گذشته خود رسیده بود، اندکی افزایش یافت با این وجود روند نزولی قیمت‌ها همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. روند نزولی قیمت سه هفته‌ای در نمودارهای میله‌ای روزانه برقرار است. هدف بعدی صعودی قیمت‌ها دستیابی به سطح مقاومت ۱۸۲۶.۴۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۱۷۰۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۱۵ دلار در هر اونس است در حالی که سطح پشتیبانی نخست طلا در کمترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۱۷۶۱.۲۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم ۱۷۵۰ دلار در هر اونس است.


342

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)


قیمت نقره در ابتدای معاملات روز گذشته به پایین‌ترین سطح قیمت ۹ هفته گذشته خود رسید. روند نزولی قیمت‌ها همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. روند نزولی چهار هفته‌ای در نمودارهای میله‌ای روزانه مشاهده می‌شود. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۷ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۲۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره ۲۶.۵۵۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم بر روی ۲۷ دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۵.۵۸ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۲۵ دلار در هر اونس قرار گرفته است.


انتهای خبر

0
0