اقتصاد آنلاین
1402/02/05
14:18
📌تورم داریم، سمند گران می‌شود و هوا هم بارانی؛ پس چرا افزایش کرایه تاکسی یک موضوع عجیب است؟! 🔹هفته گذشته برخی از رسانه‌های داخلی و خارجی به نقل از...

📌 تورم داریم، سمند گران می‌شود و هوا هم بارانی؛ پس چرا افزایش کرایه تاکسی یک موضوع عجیب است؟!



🔹هفته گذشته برخی از رسانه‌های داخلی و خارجی به نقل از مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های کشور تیتر زدند: «سمند گران شده، کرایه تاکسی بیشتر خواهد شد»



🔹البته با مشاهده کامل فیلم گفتگو مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های کشور، متوجه می‌شویم که او چنین حرفی نزده، اما آیا اینکه «سمند گران شود، کرایه تاکسی هم افزایش یابد» و یا مثلا اینکه سازمان نظارت بر تاکسیرانی می‌گوید که «در هوای بارانی، تاکسی‌ها می‌توانند ۶۰ درصد گران‌تر کنند» موضوعات عجیبی هستند؟!



🔹ماشین و به ویژه سمند، ابزار اصلی کار رانندگان تاکسی است؛ بنابراین وقتی قیمت سمند LX در اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۷۰ میلیون تومان و در اسفند همان سال به ۴۶۵ میلیون افزایش یافته، دیگر این موضوع که افزایش قیمت سمند باعث افزایش کرایه تاکسی شود، موضوع عجیبی نیست! یعنی حتی اگر یک مدیرعامل چنین صحبتی هم می‌کرد، جای تعجب نداشت.



🔹تجربه روزهای بارانی تهران را هم دارید؛ اگر یک راننده تاکسی در شرایط عادی بتواند یک مسیر را ۱۰ بار برود و برگردد و مسافر سوار کند، در روزهای بارانی، در کنار مصرف بیشتر بنزین و همچنین اصطکاک بیشتر ماشین، آن راننده دیگر کمتر می‌تواند آن مسیر را برود و طبیعتا درآمد کمتری خواهد داشت.



🔹تورم، موضوع خوشایندی نیست؛ اما در حال حاضر کشور درگیر تورم بیش از ۶۰ درصدی است و در چنین شرایطی قیمت تمام کالاها و خدمات افزایش می‌یابد. در این بین اگر یک موضوع عجیب هم وجود داشته باشد، این است که یک مدیرعامل اعلام می‌کند کرایه‌ها در هر شرایطی باید به چه میزان افزایش یابد!



🔹برای مثال درخصوص اظهارات سازمان نظارت بر تاکسیرانی مبنی بر اینکه «در هوای بارانی، تاکسی‌ها می‌توانند ۶۰ درصد گران‌تر کنند»، دقیقا منظور چه میزان بارش باران است؟! شاید در یک روز بارانی مطبوع لازم باشد کرایه‌ها فقط ۱۰ درصد افزایش یابد و یا در روزهایی که شاهد باران سیل‌آسا هستیم، نیاز باشد کرایه‌ها حتی بیش از ۶۰ درصد افرایش یابد.



🔹این درحالی است که در فضای کسب و کار خصوصی کشور، برای مثال از مدیران عامل اسنپ یا تپسی کمتر شنیده‌ایم که در روزهای بارانی و بطور کلی در شرایط متفاوت جوی و ترافیکی، کرایه‌ها را مشخص کنند. شهروندان نیز پذیرفته‌اند که در ساعات اوج ترافیک و یا در شرایط جوی نامساعد، با کرایه‌های بیشتر تاکسی‌های اینترنتی مواجه خواهند شد.



🔹اما بطور کلی این موضوع که کرایه‌های تاکسی تحت تاثیر فضای تورمی کشور از جمله افزایش قیمت سمند، قطعات خودرو و همچنین روزهای بارانی باشد، موضوع عجیبی نیست که بخواهد به تیتر اصلی رسانه‌های داخلی و خارجی تبدیل شود و همه از این موضوع ابراز تعجب کنند!

انتهای خبر

0
0