فارس نیوز
1401/04/18
14:39
بازار سرمایه کانال ۱.۵ میلیون واحدی را از دست داد/ گزارش‌های ۳ ماهه و برگزاری مجامع می‌تواند ناجی بورس شود؟

بازار سرمایه در حالی امروز کانال ۱.۵ میلیون واحدی را از دست داد و به کانال ۱.۴ میلیون واحدی وارد شد که ارزش معاملات خرد به کمترین میزان سال ۱۴۰۱ رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در هفته گذشته در مجموع روند کاهشی داشت. شاخص در دو روز ابتدایی و انتهایی هفته نزول کرد و در سه روز میانی هفته روند صعودی داشت. با این حال نزول شاخص بیش از رشد آن بود و بازدهی منفی هفت دهم درصدی را برای سهامداران به همراه داشت.


به عبارت دیگر، بازار سهام در هفته دوم تیرماه، معاملات بی ‌رمقی را تجربه کرد، حجم معاملات در این مدت پایین بود و سهامداران برای ورود پول جدید به این بازار مردد بودند.


افزایش رکود در بورس و خروج پول حقیقی‌ها از بازار سهام به عنوان دو چالش جدی این روزهای بورس به حساب می‌آید. در صورتی که حمایت‌ها از بازار سرمایه به زودی اثر خود را نشان ندهد، به نظر بسیاری از کارشناسان شاخص‌های بورس وارد فاز نزولی بیشتری شده است.


بررسی روندهای درونی بازار نشان دهنده نوعی هیجان منفی در میان سرمایه گذاران است و بخشی از سهامداران در جریان معاملات این روزها به هر نحوی به دنبال خروج از بازار هستند.


گسترش ریسک سیاسی از نظر کارشناسان می تواند بازار را با چالش جدی تری مواجه کند. ریزش قیمت ‌ها در بازارهای جهانی نیز یکی از سیگنال ‌های منفی به نمادهای کامودیتی‌محور و بزرگ بازار است که در دو هفته گذشت به بازار مخابره شده است.


* برگزاری مجامع می تواند روند بورس را تغییر دهد


علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه بازار سهام اکنون در انتظار گزارش ‌های سه ماه ابتدایی شرکت‌ها در سال ۱۴۰۱ و نیز جزییات برگزاری مجامع هستند، گفت: باید دید گزارش های سه ماهه و برگزاری مجامع شرکت های بورسی می‌تواند بازار سهام را از وضعیت فعلی خارج کند یا خیر.


وی ادامه داد: قیمت‌‌های جهانی و نرخ ارز از جمله عواملی هستند که در چند وقت گذشته معاملات بازار را تحت شعاع قرار داده و اکنون سهامداران در انتظار تعیین تکلیف قیمت ها در بازارهای جهانی هستند. هر یک از این مسایل می ‌توانند به ‌صورت جداگانه تاثیر گذار بر روند بازار باشند که این امر منجر به شک و تردید سهامداران برای سرمایه ‌گذاری در بورس شده است.


این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سهامداران منتظر هستند تا مشخص شود که شرکت‌ها در گزارش‌های خود سناریوی سال ۱۴۰۰ را تکرار می ‌کنند یا خیر، تاکید کرد: باید مشخص شود که آیا همچنان تورم و نرخ ارزی که قرار است منجر به افزایش حاشیه سود و نرخ فروش شرکت‌ها شود، رخ می‌دهد یا فقط در بهای تمام ‌شده خود را نشان خواهد داد. اگر این اتفاق رخ دهد و حاشیه سود شرکت‌ها افزایش پیدا کند، در این صورت می‌‌توان گفت که روند بازار تغییر می‌کند و شاهد ایجاد معاملات مثبت در بازار خواهیم بود.


* افت شاخص های بورس در معاملات روز شنبه


در جریان معاملات امروز، شاخص کل با افت چهار هزار و ۹۴ واحدی به سطح یک میلیون و ۴۹۸ هزار و ۵۰۹ واحد رسیده و بازدهی این شاخص ۲۷ صدم درصد بوده است.


شاخص کل هموزن نیز با دو هزار و ۶۸۸ واحد کاهش به سطح ۴۱۵ هزار و ۸۳۰ واحد سقوط کرده است. بازدهی این شاخص نیز ۶۴ صدم درصد بود. شاخص فرابورس در جریان معاملات امروز، ۹۱ واحد کاهش یافت و در عدد ۲۰ هزار و ۴۵ واحد قرار گرفت.


* کاهش ارزش معاملات در بازار سرمایه


ارزش کل معاملات بازار سهام در پایان امروز، با کاهش ۱۵ درصدی نسبت به روز چهارشنبه، به عدد ۱۷ هزار و ۷۷ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه نیز امروز سهم ۷۱ درصد از کل معاملات بورس داشت و به رقم ۱۲ هزار و ۲۸۵ میلیارد تومان کاهش یافت.


ارزش معاملات خرد نیز با ورود به کانال دو هزار میلیارد تومانی و با کاهش ۱۱ درصدی به عدد دو هزار و ۸۱۲ میلیارد تومان بازگشت. سهم این معاملات از کل معاملات بورس نیز ۱۶ درصد بوده است. امروز حجم معاملات خرد در سال ۱۴۰۱ به کمترین میزان خود رسیده است.


* کاهش یک درصدی خروج پول از بازار سهام


امروز نیز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای هجدهمین روز متوالی منفی شد و ۳۵۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که کاهش یک درصدی نسبت به روز گذشته داشته است. گروه بانک ها و موسسات اعتباری بیشترین خروج پول و گروه فلزات اساسی بیشترین ورود پول را شاهد بوده اند.


در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد)، دی (بانک دی) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) اختصاص داشت و نمادهای میدکو (توسعه معادن وصنایع معدنی خاورمیانه)، غزر (صنعتی زر ماکارون) و شلرد (کود شیمیایی اوره لردگان) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.


* کاهش ارزش صف های خرید بورس


در جریان معاملات روز شنبه، ۱۷۵ نماد با رشد قیمت و ۴۳۳ سهم نیز با کاهش قیمت روبرو شدند. ۱۲ سهم در صف خرید و ۲۹ نماد نیز در صف فروش باقی ماندند.


در پایان معاملات امروز ارزش صف ‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۴۰ درصد افزایش یافت و ۱۲۳ میلیارد تومان شد. ارزش صف ‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۴۳ درصد افت کرد و در رقم ۱۳۲ میلیارد تومان ایستاد.


امروز نماد لسرما (شرکت سرما آفرین)، تکنو (شرکت تکنو تار) و خچرخش (شرکت چرخشگر) در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفتند.


بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا)، غنوش (نوش مازندران) و فتوسا (تولید و توسعه سرب روی ایرانیان) تعلق داشت.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0