بورس پرس
1400/03/10
00:00
وعده عرضه همه محصولات سیمانی در بورس کالا و اصلاح بازارگردانی سهام

دومین جلسه میز صنعت با اعلام وعده رئیس سازمان بورس به عرضه همه محصولات سیمانی در بورس کالا و اصلاح بازارگردانی سهام برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، دومین جلسه میز صنعت ( بعد از پالایشی ها) با حضور رئیس سازمان بورس ، مدیران عامل بورس کالا و فرابورس ، مدیران صنعت سیمان و شرکت‌های سیمانی چون تهران، فارس، ساوه، غدیر و سیدکو با موضوع مشکلات و چالش های صنعت و راهکارها برگزار و مقرر شد با تداوم این جلسات ، مقدمات تشکیل کنسرسیوم صادرات سیمان و بهبود فرایندهای پذیرش محصول شرکت­ های سیمانی در بورس کالا فراهم شود.


براساس این گزارش، محمدعلی دهقان دهنوی گفت: بازارسرمایه در سال های اخیر جایگاه خاصی از نظر حضور گسترده سهامداران پیدا کرده و اهمیت آن به حدی است که امروزه در موضوعات سیاسی روز از جمله انتخابات، حجم بالایی از مطالب مربوط به بورس است .


وی افزود: علاوه بر این صنعت سیمان ، صنعتی مهم و استراتژیک است و سرمایه گذاری قابل توجهی شده اما گرفتار مشکلاتی است که باید در تعامل دو طرفه با بازار سرمایه برطرف شود. از این رو راه اندازی میز صنعت از راهکارهای مدنظر بوده و در قدم اول نقش مشاورتی دارد و تمام تولیدکنندگان ، انجمن ها، بدنه علمی و پژوهشی و نهادهای مالی از جمله تامین سرمایه­ ها می­توانند حضور یابند و می توان از نظرات نهادهای سیاست­گذار از جمله وزارت صنعت، ، مرکز پژوهش­ های مجلس و نمایندگان بهره برد.


این مقام مسئول ادامه داد: این جلسات باید منجر به تهیه و تدوین راه­ حل­ های مشخص برای رفع مشکلات و مشخص شود چه قوانین و مقرراتی برای رفع چالش­ های مورد نیاز است تا با رفع چالش­ ها و رشد و توسعه صنعت، بازار سرمایه نیز منتفع شود.هدف دوم هم ، تجمیع نظرات و تقویت توان نیروی کارشناسی است .


برنامه عرضه همه محصولات سیمانی در بورس کالا


دهقان دهنوی در خصوص دلایل انتخاب صنعت سیمان به عنوان دومین صنعت هم توضیح داد: از روز نخست حضور در سازمان بورس، صنعت سیمان یکی از موضوعات اصلی بود و همواره این موضوع از سوی کارشناسان و تحلیل­گران بازار مطرح می شد که صنعت سیمان به شدت از مسئله قیمت­ گذاری دستوری رنج می­ برد . در نتیجه موضوع این صنعت را پیگیری کرده و خواستار رفع شرایط ناعادلانه شدم.


وی ادامه داد: در جریان این پیگیری­ ها، همواره این سوال مطرح بود که چرا مدیران عامل شرکت های سیمانی چنین انتقادی را مطرح نمی­ کنند و موضوع دستوری بودن صنعت سیمان تنها از سوی تحلیل گران بازار مطرح می شود اما خوشبختانه در جریان مکاتبات با وزارت صنعت مشخص شد سیمان از مصادیق قیمت­ گذاری نیست و وزیر صنعت نیز مشخصا اعلام کرد هیچ موضع و اصراری بر قیمت­ گذاری سیمان ندارد و از تغییر شرایط استقبال خواهد کرد. در نهایت با همکاری مدیران صنعت سیمان ، زمینه عرضه سیمان در بورس کالا فراهم شد که فرصتی جدید برای صنعت سیمان است.


وی افزود: شرکت­های بزرگ سیمانی درخواست عرضه محصول را ارائه داده­ اند و باید به سمتی رفت که کل سیمان تولیدی در بورس کالا عرضه شود.


اصلاح بازار گردانی


سخنگوی سازمان بورس درباره مشکلات بازارگردانی سهام این صنعت هم توضیح داد : سهامداران عمده باید در زمان رونق بازار، افزایش سرمایه داده و در زمان نزولی از طریق سهام خزانه و انتشار اوراق تبعی حمایت کند. انتشار اوراق خرید سهام نیز از اقداماتی است که برای هلدینگ­های سیمانی انجام شده و تلاش می شود روند تسریعت شود تا زمینه حمایت از سهام فراهم شود.


دهقان دهنوی ادامه داد: اصلاح دستورالعمل بازارگردانی هم مدنظر است و پیشنهادات زیادی برای روانتر کردن و اصلاح ارائه شده است . در جلسات بعدی به موضوعات عملیاتی با حضور کارشناسان صنایع و متخصصان این صنعت ، مطرح و زمینه بهبود فرایندهای پذیرش و معاملات سیمان در بورس کالا و همچنین تشکیل کنسرسیوم صادرات سیمان، بررسی خواهد شد.


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0