همفکران
1401/09/01
15:27
گزارش بازار/ لایی کشی در جاده مخصوص

شاخص کل بورس تهران نخستین روز آذر ماه ۱۴۰۱ را با افت محدود ۹۴۰ واحدی به پایان برد و در ارتفاع ۱ میلیون و ۴۰۷ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص امروز نوسانات زیادی داشت و حتی در یکساعت پایانی رو به بالا شد اما در نهایت سرخ پوش بست. شاخص هموزن اما خلاف جهت شاخص کل حرکت کرد و تا انتها با قبای سبز به حرکت در مدار مثبت ادامه داد تا روزش را با رشد هزار واحدی به پایان برساند.

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران نخستین روز آذر ماه ۱۴۰۱ را با افت محدود ۹۴۰ واحدی به پایان برد و در ارتفاع ۱ میلیون و ۴۰۷ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص امروز نوسانات زیادی داشت و حتی در یکساعت پایانی رو به بالا شد اما در نهایت سرخ پوش بست.


شاخص هموزن اما خلاف جهت شاخص کل حرکت کرد و تا انتها با قبای سبز به حرکت در مدار مثبت ادامه داد تا روزش را با رشد هزار واحدی به پایان برساند.


خساپا، خبهمن و فایرا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. خساپا با رشد حداکثری قیمت در صف خرید به کارش پایان داد. فایرا در بازه مثبت ۳ درصدی متوقف شد و خبهمن رشد حدود ۵ درصدی قیمت را تجربه کرد. فولاد، شپنا و شتران بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. فولاد و شپنا ۱ درصد کاهش قیمتی داشتند و شتران با افت بالغ بر ۱.۵ درصدی قیمت مواجه شد.



در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افزایش قیمت نمادهای شراز و غصینو و خدیزل، با رشد ۳۳ واحدی همراه و در سطح ۱۸ هزار و ۵۴۲ واحد به کارش پایاد داد. زاگرس و صبا نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز حقیقی ها ۱۱۶ میلیارد تومان وارد بازار کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۵ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۲ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، غذایی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و هلدینگ به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای خساپا، خودرو و خگستر نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز دو صنعت خودرو و هتل رستوران بیشترین نقدینگی را از سوی حقیقی ها جذب کردند و صدرنشین شدند. در مقابل نفتی ها و بانکی ها در صدر خروج نقدینگی های خرد قرار گرفتند. نمادهای گدناح و خساپا بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای شپنا و فملی بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



در اولین روز از آذرماه شاهد شروعی منفی اما متعادل در بازار سهام بودیم. عمده بزرگان و کوچک های بازار درگیر با فروشندگان بودند و تنها چند تک نماد بودند که در مدار صعودی مورد استقبال خریداران قرار گرفتند. بعد صف خرید شدن شراز، این خساپا بود که سوار موج تقاضا شد و با صف خرید شدنش حال و هوای بازار را تغییر داد.


بیش از دو ساعت از آغاز بازار گذشته بود که خساپا با یک لایی کشی حرفه ای از همگروهی هایش سبقت گرفت و در سقف قیمتی خریداران را به صف نشاند. اگرچه در این صنعت خبهمن اولین نمادی بود که چراغ صف خرید را روشن کرد اما خیلی نتوانست تاثیری در تغییر جهت گروه داشته باشد و این کار را خساپا انجام داد. در این غول خودرویی بیش از ۱ میلیارد برگه سهم جابه جا شد و مرز ۲۰۰ تومان رو رد کرد و به ۲۰۳ تومان رسید. خبهمن هم در نهایت به رشد ۵ درصدی رضایت داد و ۱۷۰ تومان شد. ایران خودرو که از محدوده ۲- تا حوالی ۴+ پیشروی کرد در آخر ۲+ خورد و به ۲۴۴ تومان رسید. ورنا نیز خوب معامله شد و توانست تا بازه مثبت ۵ درصدی خود را بالا بکشد و در قیمت ۵۴۷ تومان به کارش پایان دهد. خموتور، خریخت، خدیزل و خفنر از پرتقاضاهای قطعاتی بودند که رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند.


بانکی ها هم توانستند از مدار نزولی خارج شوند و رو به بالا معامله شوند اما در مرز صفر معاملاتی سنگر گرفتند و در همان محدوده ها درجا زدند. وتجارت و وبصادر سبزپوش در محدوده ۱۴۱ تومان بستند. وبملت نیز تغییر قیمتی محسوسی نداشت و در قیمت ۲۷۴ تومان روز با به پایان برد. دی حدود ۲ درصد افت قیمتی داشت و به ۶۲ تومان رسید.


فلزات اساسی ها متعادل منفی بودند. فولاد -۱ خورد و ۴۹۳ تومان شد. عمده نمادهای این صنعت با نوسانات منفی در محدوده صفر تابلو داد و ستد شدند. در مقابل فسپا با رشد ۴.۵ درصدی ۱۰۴۶ تومان شد. فایرا، فمراد و فلوله نیز پرتقاضا بودند و با رشد قیمتی به کارشان پایان دادند.


در میان سرخپوشی پالایشی ها، شراز توانست راهش را جدا کند و با همت خریداران پس از گذشت نیم ساعت در قیمت ۱۲۶۳ تومان تشکیل صف خرید دهد.


از میان تک نمادهایی که در مرکز توجه خریداران بودند می توان به ولبهمن از صنعت لیزینگ، گدنا از گروه هتل رستوران، وتعاون از صنعت بیمه و مادیرا اشاره کرد. اگر بخواهیم کلی نگاه کنیم نیز می توانیم صنایع کاشی و سرامیک، حمل و نقل، لبنیاتی ها، انبوه سازی ها و شیرینیجات را به عنوان صنایع پرتقاضا بازار نام ببریم.


به این ترتیب امروز هم صنعت خودرو عامل تکان دهنده بود، با این تفاوت که اینبار خساپا در جایگاه لیدری نشست که می تواند حاکی از وجود خبرهایی در این سهم باشد. انتظار می رود فردا بازار با گپ مثبت آغاز بکار کند اما همچنان متعادل پیش رود و کند باشد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای فایرا، بتک و بموتو و در بازه ۳۰ روزه نمادهای فایرا، حتوکا و فروسیل بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۴۷ درصد، غشان با ۴.۴۲ درصد و وپترو با ۳.۱ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام سپ با ۳.۶۵ درصد، داسوه با ۲.۹۱ درصد و دسینا با ۲.۷۸ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته کاهش ۳۰ تومانی داشت و هم اکنون در محدوده ۳۵ هزار و ۳۳۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با رشد ۱.۱ درصدی، به ۱۶ میلیون و ۴۸۱ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۵۶ درصد کاهش ارزش داشت و به محدوده ۱۷۴۷ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0