بورس۲۴
1398/11/30
08:34
آماری جالب از عملکرد پربازده ترین نمادهای بازار سهام در نیمه نخست و نیمه دوم سال/ بازدهی های مافوق تصور، تنها در ۵-۶ ماه

بازار سرمایه از ابتدای سال ۹۸ تا اکنون که مصادف با پایانی ترین روزهای بهمن ماه است روند صعودی پرقدرتی ...

بورس۲۴ : بازار سرمایه از ابتدای سال ۹۸ تا اکنون که مصادف با پایانی ترین روزهای بهمن ماه است روند صعودی پرقدرتی را پشت سر گذاشته، به طوری که شاخص کل ۱۶۵ درصد و شاخص هم‌وزن ۳۶۰ درصد افزایش یافته اند.


مقایسه عملکرد بازار طی نیمه اول و دوم سال جاری یعنی ۶ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۹۸ و ۵ ماهه منتهی به ۲۹ بهمن ۹۸ نشان می دهد که شاخص کل در نیمه نخست ۷۰ درصد و در نیمه دم ۹۵ درصد از رشد خود را تجربه کرده است. شاخص هموزن نیز بخش عمده رشد خود را در نیمه دوم امسال حاصل کرده، به نحوی که در نیمه اول ۱۶۳ درصد و در نیمه دوم ۱۹۷ درصد بازدهی داشته است.


سه چهارم سهام، بخش عمده رشد خود را در نیمه اول امسال تجربه کردند


اما بررسی های بیشتری که خبرنگار بورس۲۴ بر روی بازدهی کلیه شرکت های بازار سرمایه انجام داد حاکی از واقعیت دیگری است. بر مبنای اطلاعات دریافتی از عملکرد بازار، تقریبا ۷۳ درصد از شرکت ها بخش عمده بازدهی دوره ۱۱ ماهه خود را در نیمه نخست سال جاری کسب کرده اند. به عبارت دیگر تنها ۲۷ درصد از شرکت ها در نیمه دوم امسال توانستند بیشتر از نیمه نخست سال جاری رشد کنند. این بررسی بر روی کلیه نمادهایی انجام شده که در هر دو نیمه سال جاری در بازار سرمایه حضور داشته و معامله شده اند.


اگر از زاویه ای دیگر به بازدهی شرکت ها در نیمه اول و مقایسه آن با نیمه دوم نگاه کنیم درمی یابیم که ۱۰ شرکت پربازده بازار سرمایه در نیمه نخست امسال عبارت بودند از ومشان با ۱،۳۰۴ درصد، کرمان با ۷۶۹ درصد، شرنگی با ۷۳۶ درصد، حپترو با ۶۶۹ درصد، حتوکا با ۵۹۰ درصد، غنوش با ۵۶۸ درصد، غالبر با ۵۶۷ درصد، سباقر با ۵۱۴ درصد، کفپارس با ۴۹۱ درصد و قاسم با ۴۸۸ درصد. اما در نیمه دوم سال جاری بایکا با ۷۸۸ درصد، وحکمت با ۶۴۴ درصد، پارتا با ۶۱۱ درصد، ختور با ۵۸۰ درصد، ولیز با ۴۵۶ درصد، سفار با ۴۰۳ درصد، فرابورس با ۳۳۶ درصد، ثپردیس با ۳۲۱ درصد، ثجوان با ۳۱۹ درصد و بسویچ با ۳۱۳ درصد ۱۰ شرکت پربازده بودند.


دو شاگرد ممتاز و تنبل در نیمه اول و دوم بازار جای خود را عوض کردند


کم بازده ترین سهام در نیمه اول امسال نیز فنرژی، پارتا، سنوین، وهنر، ممسنی، سایرا، پشاهن، کباده، تفیرو و زنجان و در نیمه دوم دی، ونوین، فسلیر، سنوین، شرنگی، سپ، حرهشا، قاسم، کباده و واحصا بودند.


جالب آن که پارتا که یکی از ۱۰ شرکت کم بازده نیمه نخست امسال بود و ارزش سهام آن ۹ درصد افت کرده بود در نیمه دوم به سومین سهم پربازده بازار بدل شد و به سهامداران خود ۶۱۱ درصد بازدهی داد.


اما در مقابل شرنگی که سومین نماد پربازده نیمه نخست امسال بود و بهای سهام آن در این دوره ۷۳۶ درصد افزایش یافته بود در نیمه دوم در لیست ۱۰ شرکت کم بازده قرار گرفت و با بازدهی منفی ۷ درصد مواجه شد.


عملکرد شرکت های بزرگ بازار چگونه بود؟


از میان ۵۰ شرکت بزرگ بازار سرمایه که بیشترین ارزش بازار را دارا هستند عملکرد فخوز، شکبیر و حکشتی در نیمه دوم نسبت به نیمه نخست سال جاری چشمگیر بود. در نیمه اول امسال بازدهی فخوز ۲۳ درصد، شکبیر ۳۱ درصد و حکشتی ۳۶ درصد بود اما این شرکت ها موفق شدند در نیمه دوم به ترتیب ۳۳۶ درصد، ۱۸۵ درصد و ۱۵۰ درصد بازدهی کسب کنند.


در مقابل تیپیکو، وپارس و رمپنا که در نیمه نخست امسال به ترتیب ۲۱۴ درصد، ۲۱۱ درصد و ۱۷۳ درصد بازدهی کسب کرده بودند در نیمه دوم بازدهی آن ها به ۷۹ درصد، ۴۵ درصد و ۲۹ درصد تقلیل یافت.







انتهای خبر

0
0