کوین ایران
1400/07/28
10:39
تحلیل آنچین هفتگی ارزهای دیجیتال (۲۷ مهر): سود برای هولدرها

بازار بیت کوین روند خود در هفته پیش را ادامه داد و قیمت آن از سطح ۶۰ هزار دلار عبور کرد. تحلیل آنچین دیتا نشان می‌دهد که حالا با رشد حجم معاملات اختیاری و مقدار قراردادهای...

بازار بیت کوین روند خود در هفته پیش را ادامه داد و قیمت آن از سطح ۶۰ هزار دلار عبور کرد. تحلیل آنچین دیتا نشان می‌دهد که حالا با رشد حجم معاملات اختیاری و مقدار قراردادهای باز، هولدرهای بلند مدت سود خوبی به دست می‌آورند.


هفته‌ی اخیر برای سرمایه‌گذاران بیت کوین خبرهای خوشایندی داشت چرا که کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده برای اولین بار قراردادهای آتی بیت کوین با پشتوانه ETF را مورد پذیرش قرار داد. همزمان با انتشار این خبر، بازار بیت کوین از کف قیمت ۵۴۳۷۰ به اوج خود در قیمت ۶۲۵۰۳ دلار رسید. بیت کوین در اوج هفتگی خود، تنها در حدود ۲۲۰۰ دلارکم‌تر از بیش‌ترین قیمت تمام دوران خودمعامله می‌شد.


تحلیل آنچین ارزهای دیجیتال - کوین ایران

حجم فزاینده دارایی‌های اهرمی در بازار مشتقات و رشد خیره‌کننده حجم معاملات اختیاری و قراردادهای باز (Open Interest) همگی از ادامه حرکت قیمتی سازنده خبر می‌دهند. گاوها به طور انبوه در حال خرید قرارداد اختیار خرید هستند که قیمت استرایک (ماشه) مورد علاقه آن‌ها برای پایان سال در حدود ۱۰۰ هزار دلار است.


در قسمت قبل تحلیل آنچین هفتگی کوین‌ایران به این روند سازنده اشاره شده بود. به هر حال انفجار بازار مشتقات روی دیگری هم دارد، و آن فشار فروش شدید‌تر در صورت ریزش قیمتی است.


تحلیل هفتگی کوین ایران در این هفته به تجزیه و تحلیل نشانه‌های ابتدایی تحقق سود توسط هولدرهای بلند‌مدت می‌پردازد. در ادامه نیز دیتای آنچین مربوط به بازار مشتقات مورد بررسی قرار می‌گیرد.



آنچین دیتا و سود تحقق‌یافته هولدرهای بلندمدت

برای شروع تحلیل هفتگی، نگاهی به معیار آنچین توزیع قیمت تحقق‌یافته UTXO می‌اندازیم که نشان‌دهنده توزیع قیمت تمام کوین‌های خرج‌شده است. دیتای آنچین نشان می‌دهد که تا این لحظه، تنها ۳۱۱.۸ عدد بیت کوین (۱.۶۶ درصد عرضه) در قیمتی بالاتر از ۶۰۱۸۷ دلار خرج شده است. همان طور که در قسمت‌های قبلی اشاره کردیم، بر اساس فرض تحلیل بلاک‌چین، هر انتقال کوین از A به B به معنای خرج کردن توسط A و خریدن توسط B است. به عبارت دیگر تنها ۱.۶۶ درصد از عرضه در قیمتی بالاتر خریداری شده و در منطقه زیان تحقق‌نیافته نگه‌داری می‌شود. پس بیش از ۹۸.۳ درصد از عرضه در گردش، در منطقه سود تحقق‌نیافته است.


تحلیل آنچین ارزهای دیجیتال - کوین ایران

همان‌طور که بازار به سوی اوج خود پیش می‌رود و همزمان سرمایه‌گذاران سود‌های تحقق‌نیافته فزاینده‌ای را نگه‌داری می‌کنند، انگیزه برای فروش بیشتر می‌شود. البته برای درک عمیق‌تر از هیجانات بازار و احساس کلی بازار، بهتر است رفتار چرخه‌ای دست‌های قوی را در بازار بیت کوین مورد بررسی قرار دهیم.


هولدرهای بلند‌مدت (LTH) آن دسته از صاحبان کوین در بازار هستند که آن‌ها را برای مدت ۱۵۵ روز یا بیشتر نگه‌داری می‌کنند که توسط عموم به عنوان پاداش زیان (smart money) بیت کوین شناخته می‌شوند. خرید در کف قیمت (انباشت در بازار خرسی) و فروش در قیمت‌های بالا (فروش در توان بازار گاوی)، رفتار معمول هولدرهای بلندمدت است. روند افزایشی خرج کردن کوین توسط هولدرهای بلندمدت، به دفعات با شکست دادن آخرین اوج قیمت (ATH) قرین شده است. از همین رو به احتمال زیاد، با افزایش قیمت‌های معاملاتی، خرج کوین‌های قدیمی توسط هولدرهای بلندمدت، تازه آغاز می‌شود.


در طول هفته‌ای که گذشت، مشاهده کردیم که معیار تغییرات موقعیت خالص هولدر بلندمدت یک روند نزولی را آغازکرده است. این موضوع نشان می‌دهد که با ادامه صعود پس از ۶۰ هزار دلار، همچنان سطحی از خرج کردن توسط هولدرهای بلندمدت وجود خواهد داشت.


تحلیل آنچین ارزهای دیجیتال - کوین ایران

این رفتار خرج به خوبی توسط معیار امواج هولد ارزش تحقق‌یافته نشان داده می‌شود. این معیار، ارزش تحقق‌یافته (realized cap) را بر اساس بازه‌های زمانی طول عمر کوین، تقسیم‌بندی می‌کند. در نمودار بعد، به وضوع دیده می‌شود که روند نزولی سهم کوین‌های جوان (عمر کمتر از یک ماه)، که از ماه فوریه تا گنون ادامه داشته است، در هفته گذشته تبدیل به یک جهش ناگهانی شده است. زمانی که نوار کوین‌های جوان پهن‌تر می‌شود، به این معناست که کوین‌های قدیمی در حال خرج‌شدن هستند. این یعنی، طول‌عمر انباشت‌شده‌ی آن‌ها بین می‌رود و کوین‌ها دست عوض می‌کنند.


تحلیل آنچین ارزهای دیجیتال - کوین ایران

حالا که حجم در فضای تراکنش آنچین بالا رفته، می‌توانیم نگاهی به معیار روز –کوین ازدست‌رفته (Coin-days Destroyed) بیاندازیم. این معیار با استفاده از یک میانگین متحرک ۷ روزه محاسبه شده و در شناسایی روند خرج شدن کوین‌های قدیمی بسیار موفق بوده است. تفسیر کلی این معیار چنین است:


در یک سطح پایین، ثابت: یک مرحله انباشت است چرا که کوین‌های قدیمی ساکن می‌مانند. روند صعودی: خرج شدن کوین‌های قدیمی که به طور معمول در هنگام قدرت بازار گاوی توزیع می‌شوند. روند نزولی: پس ازا ین که بازار به اوج خود می‌رسد، صاحبان کوین‌های قدیمی، کم‌تر آن‌ها را خرج می‌کنند و خود را برای مرحله انباشت بعدی آماده می‌کنند. در هفته اخیر، بر اساس تحلیل آنچین، نشانه‌های ابتدایی افزایش در خرج کوین دیده شد. این به معنای رشد شدیدتر در معیار «روز- کوین ازدست‌رفته» در مقایسه با میانگین بلندمدت آن، است. البته بازارهای گاوی قادر به جذب چندین ماه از این رفتار خرج هستند، همان طور که در تمام چرخه‌های پیشین دیده شد.


تحلیل آنچین ارزهای دیجیتال - کوین ایران

با استفاده از ابزار Workbench آنچین دیتا، می‌توان حجم بیت کوین خرج‌شده را به لحاظ سود/ زیان تحقق‌یافته تفکیک کرد و نمایش داد. در نمودار بعدی، معیار مجموع ۹۰ روزه سود تحقق‌یافته (رنگ سبز) و زیان تحقق‌یافته (رنگ قرمز) به نمایش کشیده شده است.


در سه ماه گذشته، حجم سودهای تحقق‌یافته ارزشی معادل با ۱.۶۳ میلیون بیت کوین داشته است و همین رقم برای زیان تحقق‌یافته برابر با ۶۷۶ هزار بیت کوین بوده است. این نشان می‌دهد که هولدرها در مجموع ۲.۳ میلیون کوین را خرج کرده‌اند. توجه کنید که سود نحقق‌یافته هنوز به شکل قابل توجهی کم‌تر از اوج بازار در سال ۲۰۱۸ (۵.۹۹ میلیون بیت کوین)، سال ۲۰۱۹ (۲.۵ میلیون بیت کوین) و به تازگی در فصل دوم ۲۰۲۱ (۴.۵۸ میلیون بیت کوین) بوده است.


تحلیل آنچین ارزهای دیجیتال - کوین ایران

معیار نسبت سودهای تحقق‌یافته به ارزش ( RPV )، مقیاس این سودها را در برابر مبنای بهای تمام شده در بازار نشان می‌دهد. به عبارت دیگر، اندازه‌ی حجم سودآور خرج‌شده به صورت آنچین (که همان فشار فروش را تشکیل می‌دهد) در برابر تمام ارزشی که سرمایه‌گذاران در بیت کوین ذخیره کرده‌اند. (ارزش کل تحقق‌یافته (Realized Cap))


در مقایسه با بازارهای گاوی و قله‌های پیشین، حجم خرج فعلی در برابر ارزش شبکه قابل توجه نیست. در حالی که تا پیش از این اشاره کردیم که کوین‌های سودآور (موجود در منطقه سوددهی) در حال خرج شدن هستند اما این معیار جدید نشان می‌دهد تقاضای فعلی برای پاسخ‌دهی به فشار سمت فروش کافیست.


تحلیل آنچین ارزهای دیجیتال - کوین ایران

در نهایت، برای جمع‌بندی بررسی خود در ساختار بازار آنچین، معیار تغییرات موقعیت خالص صرافی را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم. این معیار به ما نشان می‌دهد که آیا این کوین‌ها (کوین‌های خرج‌شده) برای فروش وارد صرافی‌ها می‌شوند یا خیر.


مشاهده می‌کنیم که پس از یک دوره طولانی از جریان خروجی پایدار، تغییر موقعیت خالص به حالت خنثی بازگشته است. در طول ۳۰ روز گذشته، جریان ورودی با جریان خروجی هم‌وزن بوده که با توجه به معیارهای دیگر، به این معناست که در حال حاضر تقاضای کافی برای جذب عرضه وجود دارد. به هر حال کوین‌های کم‌تری برداشت می‌شوند و این در مقایسه با جریان خروجی خالص، سازندگی کمتری را برای قیمت دارد.


جالب است که این ساختار بازار بسیار مشابه با دوره زمانی اواخر سال ۲۰۲۰ است که در آن بیت کوین آخرین چرخه خود را با رسیدن به بیشترین قیمت تمام دوران خود در ۲۰ هزار دلار، کامل کرد. با همه این تفاسیر، بازار روند گاوی دارد به هر حال ممکن است که این نشانه‌های اولیه از خرج شدن کوین‌های قدیمی توسط هولدر‌های بلندمدت به همان صورت ادامه پیدا کند که در چرخه‌های قبلی بازار بیت کوین رخ داده است.


تحلیل آنچین ارزهای دیجیتال - کوین ایران

تحلیل آنچین و نگاهی به بازار مشتقات رمز ارزی

بر اساس تحلیل بلاک چین، بازار مشتقات بیت کوین، به ویژه بازار معاملات اختیاری، رشد چشم‌گیری را در حجم قراردادهای باز و حجم معاملات تجربه کرد. حجم قراردادهای اختیار باز (Options open interest) تنها در ماه اکتبر ۱۰۷ درصد رشد کرد و به ۱۲.۲ میلیارد دلار رسید. اگر چه این حجم، بیشترین مقدار در تمام دوران نیست، اما بسیار به آن نزدیک است.


تحلیل آنچین ارزهای دیجیتال - کوین ایران

حجم معاملات روزانه قراردادهای اختیار یک هفته شگفت‌انگیز را گذراند و با عبور قیمت بیت کوین از ۶۰ هزار دلار، به مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار رسید. تا کنون، در سه مقطع، حجم معاملات اختیاری درسطح مشابهی بوده است که همه آن‌ها در حد فاصل ماه مارس تا ماه می امسال رخ دادند.


تحلیل آنچین ارزهای دیجیتال - کوین ایران

قیمت ترجیحی سرمایه‌گذاران بیت کوین برای قیمت استرایک (ماشه) قرادادهای اختیار خرید (call option) در حدود ۱۰۰ هزار دلار است. حجم قراردادهای باز که در پایان سال منقضی می‌شوند چیزی بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون دلار است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، حجم قراردادهای باز در معاملات اختیار خرید به مراتب از اختیار فروش بیشتر است که با ساختار رفتاری بازار گاوی تطابق دارد.


تحلیل آنچین ارزهای دیجیتال - کوین ایران

در بازار قراردادهای آتی، حجم قراردادهای آتی باز، جهش یافت اما نه با نرخی که در بازار معاملات اختیاری شاهد آن بودیم. در نمودار بعد، حجم قراردادهای باز از نوع آتی دائمی (Perpetual Futures) بر حسب واحد بیت کوین نشان داده شده است. نشان دادن این حجم بر حسب بیت کوین، کمک می‌کند درک بهتری را از رشد قراردادهای باز صرف‌نظر از تاثیر قیمت کوین، به دست آوریم.


حجم قراردادهای باز در بازار آتی دائمی در حال حاضر در حدود ۲۲۵ هزار بیت کوین است. این رقم با سطح دوره‌هایی که به بیرون کشیدن اهرام‌ها انجامیده، کاملا مشابه است. اصلی‌ترین نمونه‌های این مقاطع، قله‌های محلی ماه آوریل، می و سپتامبر امسال بوده‌اند که پس از آن سرمایه‌گذاران به صورت آبشاری، لیکویید شدند. به هر حال سطح بالای مشابهی در ماه جولای، پیش از واگذار شدن موقعیت‌های شورت (short) در قیمت کف ۲۹ هزار دلار، مشاهده شده بود.


تحلیل آنچین ارزهای دیجیتال - کوین ایران

با این وجود که قراردادهای آتی باز به بیشترین مقدار تمام دوران خود نزدیک می‌شوند، به نظر می‌رسد که حجم معاملات این ابزار مالی در مقیاس کلان در حال کاهش است. این روند نزولی از هجمه فروش در ماه می آغاز شده است. در یک محیط که حجم قراردادهای باز بالاست اما حجم معاملات قراردادها کم است، شرایط برای افزایش احتمال آبشار لیکویید شدن مهیاست، چرا که حجم کافی برای پشتیبانی از بیرون کشیدن در صورت وقوع ریزش قیمت وجود ندارد.


تحلیل آنچین ارزهای دیجیتال - کوین ایران

در حالی که بازار در سطح وسیعی سلامت خود را حفظ کرده و تقاضا به فشار فروش هولدرهای بلندمدت (LTH) پاسخ می‌دهد، اما با وجود اوج‌گیری اهرم‌ها در بازارهای معاملات اختیاری و آتی، رعایت احتیاط کاملا منطقی به نظر می‌آید.


انتهای خبر

0
0