بااقتصاد
1400/06/23
14:38
صعود ۲۱ هزار واحدی و دور از انتظار شاخص کل و کاهش شدید صف‌های فروش سهام/ رفتار معقولانه معامله‌گران حقیقی در بازارهای سهام تهران

گزارش بازار/ ‌سه‌‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ درحالی‌که برخی تحلیلگران و فعالان بازار، تداوم ریزش شاخص بورس را برای معاملات امروز دور از انتظار نمی‌دانستند اما معامله‌گران بدون توجه به اخبار مثبت برجامی و همچنین کاهش نرخ دلار، به صف‌های خرید بازگشتند. به‌این‌ترتیب و با افزایش تقاضاها، شاخص کل بورس با رشد ۲۱ هزار و ۷۳۰ واحدی در آستانه ورود دوباره به کانال ۱.۵ میلیون واحدی و روی نقطه یک‌میلیون و ۴۹۶ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل هم‌وزن نیز حدود ۸ هزار واحد صعود کرد و به رقم ۴۵۱ هزار و ۹۱۳ واحد رسید و برای شاخص کل فرابورس هم با ۱۱۵ واحد مثبت، ارتفاع ۲۲ هزار و ۲۴۵ هزار واحد ایستاد.

بازگشت روند معاملات سهام به مدار مثبت


به گزارش بااقتصاد، امروز، سه‌شنبه ۲۳ شهریورماه، معاملات بازارهای سهام تهران پس از دو روز پیاپی منفی، به مدار مثبت بازگشت و بیش‌تر نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز با افزایش تقاضا مواجه شدند. شاخص بورس تهران، با بیش‌‌ترین تاثیرپذیری از نمادهای پارسان، نوری، فولاد، شستا، شبندر، وبملت و شپنا رشد کرد و این سهم‌ها بیش از ۶ هزار واحد مثبت به شاخص افزودند. در بازار اول و دوم فرابورس نیز آریا، هرمز، زاگرس، ذوب، دی و شاوان مثبت‌‌‌سازان اصلی شاخص بودند و بپاس تنها نماد منفی در جمع بزرگان فرابورسی بود.


بیش‌ترین میزان تراکنش‌های معاملات سهام


طی دادوستدهای مثبت امروز در بازارهای سهام، بیش‌ترین میزان تراکنش‌های معاملاتی بورس تهران به سپید، آباد، برکت، ولکار، شستا، ولپارس و شبندر اختصاص یافت و در فرابورس نیز این جایگاه به نمادهای وهامون، سپیدار، گدنا، لطیف، چخزر، وکبهمن و رافزا اختصاص یافت.


افزایش قیمت بیش از ۳ درصدی برای ۲۲۲ نماد شرکتی


معامله‌گران بازارهای سهام امروز روی ۶۱۸ نماد شرکتی نقل و انتقال سهام انجام دادند که برای ۲۲۲ نماد رشد قیمت پایانی بیش از ۳ درصدی و برای ۵۷ نماد، کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی رقم خورد.


جزییات آماری دادوستدهای بازار سهام تهران


نماگر تابلو بورس تهران امروز، رشد ۱.۴۷ درصدی شاخص را ثبت کرد. پایان وقت بازار با جابجایی سهام در ۳۴۴ نماد شرکتی ثبت شد که برای ۲۸۱ سهم، معادل ۸۲ درصد، قیمت پایانی مثبت و برای ۵۸ سهم، معادل ۱۷ درصد، قیمت نهایی منفی رقم خورد. خریداران بورسی امروز در صف خرید ۸۱ نماد به ارزش ۸۸۹ میلیارد تومان ایستادند و درمقابل، فروشندگان این بازار تنها ۵ نماد را در صف فروش ۴ میلیارد تومانی گذاشتند.


معاملات در بازار اول و دوم فرابورس ایران نیز امروز با افزایش حدود ۱.۵ درصدی شاخص آیفکس همراه بود و از ۱۳۸ نماد معامله شده در این بازارها، ۱۱۱ سهم، معادل ۸۰ درصد در مدار مثبت و ۲۷ سهم، معادل ۲۰ درصد در مدار منفی قرار گرفتند. در این بازارها ۲۸ نماد، معادل ۲۰ درصد، صف خریدی به ارزش ۵۱۵ میلیارد تومانی تشکیل دادند و برای ۲ نماد نیز صف فروشی به ارزش ۱۵ میلیارد تومان شکل گرفت.


معاملات در بازار پایه سهام نیز با رشد تقاضا و چرخش در مدار مثبت همراه بود. در این بازار از ۱۳۶ نماد دادوستد شده، ۶۴ سهم، معادل ۴۷ درصد، مثبت و ۶۸ سهم، معادل ۵۰ درصد در دامنه منفی به کار خود پایان دادند. برای ۴۳ نماد بازار پایه‌ای، صف خرید ۱۱۱ میلیارد تومانی شکل گرفت و ۳۳ نماد نیز در صف فروش ۱۸۶ میلیارد تومانی ایستادند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دو ‌‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰


مجموع ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز با جابجایی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان برگ سهم به ۲۵ هزار میلیارد تومان رسید. سهم ارزش معاملات بورس تهران از این میزان با نقل‌وانتقال ۷۳۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۶۳۰۰ میلیارد تومان و سهم فرابورس نیز با حجم حدود ۳ هزار میلیارد تومان برگ سهم و محاسبه فروش اوراق مرابحه دولتی، بیش از ۱۹۱۰۰ میلیارد تومان بود.


ارزش کل معاملات خرد در این بازارها با محاسبه سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به بیش از ۶ هزار میلیارد تومان رسید. طی این دادوستدهای خرد، ۳۱۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از سهامداران حقیقی‌ها به حقوقی‌ها انجام شد.


سهامداران حقیقی امروز، بیش‌ترین میزان خالص خرید سهام را به نمادهای فملی، شپنا و شبریز اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را روی نمادهای فولاد، پارسان و وپاسار متمرکز کردند.


گروه‌های فراورده نفتی، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۴۱۱ ، ۳۹۰ و ۳۸۶ میلیارد تومان بالاترین میزان ارزش و حجم معاملات را رقم زدند و برترین صنایع امروز لقب گرفتند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۹۶.۹۵۵.۱۰ (۲۱۷۳۰.۰۶افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۵۱.۹۱۳.۷۵ (۷۹۱۰.۸۰افزایش)


ارزش معاملات: ۶.۱۵۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۷.۲ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: پارسان، نوری و فولاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۲.۲۴۵.۹۸ (۱۱۵.۶۸افزایش)


ارزش معاملات: ۱۶.۵۷۹ هزار میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۷ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: آریا، هرمز و زاگرس


گزارش: مولود غلامی











انتهای خبر

0
0