همفکران
1401/02/15
15:43
تراز هفتگی پول حقیقی دوباره مثبت شد؛ عزم جزم حقیقی ها برای خروج از صندوقها

در هفته دوم اردیبهشت ماه تراز نقدینگی حقیقی مثبت ۴۹ میلیارد تومان بود. حقیقی ها این هفته در حالی اقدام به تزریق سرمایه های جدید به بورس کردند، که در هفته نخست اردیبهشت بیش از ۷۷ میلیارد تومان از سهم های خود را نقد کرده بودند. از مجموع ۶ هفته کاری که در سال جاری پشت سر گذاشتیم...

تراز هفتگی پول حقیقی دوباره مثبت شد؛ حقیقیها عزم خود را برای خروج از صندوقها و ورود به بازار سهام جزم کردند


در هفته دوم اردیبهشت ماه تراز نقدینگی حقیقی مثبت ۴۹ میلیارد تومان بود. حقیقی ها این هفته در حالی اقدام به تزریق سرمایه های جدید به بورس کردند، که در هفته نخست اردیبهشت بیش از ۷۷ میلیارد تومان از سهم های خود را نقد کرده بودند.


از مجموع ۶ هفته کاری که در سال جاری پشت سر گذاشتیم تراز پول خرد فقط طی دو هفته منفی بود و در طول ۴ هفته شاهد اقبال سهامداران به بازار سرمایه بودیم. جمع برآیند ورود و خروج سرمایه های خرد در ۶ هفته گذشته به منفی ۱۶۰ میلیارد تومان رسیده، حال آنکه در مدت زمان مشابه سال قبل بیش از ۱۰ همت از سرمایه های حقیقی ها از بازار خارج شده بود.



کدام صنایع و شرکتها اقبال بیشتری داشتند؟


در هفته دوم از دومین ماه از سال جاری صنایع محصولات غذایی و آشامیدنی، مواد و محصولات دارویی، بانکها و موسسات اعتباری، فرآورده های نفتی، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات، استخراج کانه های فلزی، زراعت و خدمات وابسته، اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، سایر محصولات کانی غیرفلزی و ساخت دستگاه ها و وسایل ارتباطی بیشترین هدف سرمایه گذاران حقیقی بودند و عمده ترین نقدینگی را از حقیقیهای بازار به سمت خود جذب کردند.



این هفته سهام شرکتهای غذایی و آشامیدنی در کانون توجهات سرمایه گذاران حقیقی قرار داشت. در واقع تراز پول خرد این صنعت برای سومین هفته متوالی است که مثبت می شود. افزون بر اینکه از سه هفته قبل تا کنون قدرت جذب سرمایه های خرد توسط این صنعت روند صعودی داشته، به طوریکه در هفته دوم اردیبهشت ۴۰ درصد بیشتر از هفته اول پول خرد به این صنعت ورود یافته است. با وجود اینکه طی ۳ هفته ابتدایی امسال حقیقی ها اقدام به فروش سهام غذایی خود کرده بودند اما قدرت ورود مجدد پول به آن ظرف سه هفته اخیر به حدی بود که برآیند کلی ورود و خروج نقدینگی حقیقی از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از مثبت ۴۶ میلیارد تومان است.



سهام دارویی که در هفته قبل با بی مهری حقیقی ها مواجه شدند، این هفته میزبان بیش از ۵۲ میلیارد تومان از سرمایه های آنان شدند. از مجموع ۶ هفته کاری امسال، تراز پول خرد صنعت دارو طی سه هفته مثبت و در ۳ هفته منفی بود. با اینحال تراز پول خرد سال ۱۴۰۱ دارویی ها تا کنون مثبت ۷۱ میلیارد تومان است. در حالی که در مدت زمان مشابه سال قبل حدود ۳۵۰ میلیارد تومان نقدینگی خرد از این صنعت خارج شده بود.



صنعت بانکی که طی ۴ هفته گذشته جمعا بیش از ۳۱۰ میلیارد تومان از سرمایه های خرد را از دست داده بود این هفته توانست ۴۶ میلیارد تومان از آن را مجددا به سمت خود بکشاند و تراز پول خرد سال جاری را تا پایان هفته دوم اردیبهشت به منفی ۱۰۵ میلیارد تومان برساند. در حالی که در مدت زمان مشابه سال قبل حدود ۲،۲ میلیارد تومان از سرمایه های حقیقیها را از دست داده بود.



صنعت فرآورده های نفتی که در سه هفته گذشته بصورت پیاپی متحمل خروج پول خرد شده بودند این هفته بیش از ۳۶ میلیارد تومان از سرمایه های آنان را در خود جای دادند. در حالی تراز پول خرد این صنعت از ابتدای امسال تا کنون منفی ۲۲۰ میلیارد تومان بود که در مدت زمان مشابه سال گذشته به حدود منفی ۹۲۰ میلیارد تومان می رسید.



از بین شرکتها شپنا، حکشتی، پارسیان، وبصادر، دروز، خزامیا، پردیسح با بیشترین اقبال و ورود سرمایه از سوی حقیقی های بازار همراه شدند.



صنایع و شرکتهایی که متحمل خروج پول خرد شدند


صنایع صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله، فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، سیمان، آهک و گچ، خودرو و ساخت قطعات، شرکتهای چندرشته ای صنعتی، انبوه سازی، املاک و مستغلات، کاشی و سرامیک، استخراج زغالسنگ و سرمایه گذاریها متحمل بیشترین خروج پول حقیقی شدند.



به نظر می رسد شانس و اقبال از صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله رخت بر بسته و حقیقی ها عزم خود را برای خروج پلکانی سرمایه های خود از این صنعت جزم کرده اند. تراز پول خرد صندوقها در هفته جاری منفی ۱۵۰ میلیارد تومان بود و برآیند ۶ هفته اخیر آن به خروج بیش از ۱،۶ همت از نقدینگیهای حقیقیها منجر شده است. این در حالی است که در مدت زمان مشابه سال قبل این صندوقها بیش از ۲،۲ همت از سرمایه های حقیقی را در خود بلعیده بودند.



صنعت فلزات اساسی طی ۸ هفته اخیر با تراز منفی پول خرد مواجه شده است. حقیقی ها این هفته حدود ۱۲۶ میلیارد تومان از سهام فلزی خود را فروختند که البته این خروج پول ۴۷ درصد کمتر از هفته قبل است. اما به طور کلی برآیند ورود و خروج ۶ هفته اخیر این صنعت حدود منفی ۹۶۱ میلیارد توان است. در مدت زمان مشابه سال قبل نیز شاهد خروج حدود ۱،۲ همت پول خرد از این صنعت بودیم.



محصولات شیمیایی که سومین صنعت با بیشترین خروج پول خرد بود، برای دومین هفته متوالی متحمل خروج نقدینگی حقیقیها شد. اما شدت آن در مقایسه با هفته قبل ۶۱ درصد کاهش کاهش داشت. تراز کلی پول خرد این این صنعت از ابتدای سال جاری تا کنون مثبت ۳۱۳ میلیارد تومان است. حال آن که در ۶ هفته کاری اول سال قبل متحمل خروج حدود ۱،۴ همت از سرمایه های خرد شده بود.




از بین شرکتها فملی، فولاد، سخوز، شبندر، فارس و البرز و از بین صندوقهای قابل معامله کمند، اعتماد، پالایش و پارند بیشترین نقدینگی حقیقی ها را از دست دادند.



انتهای خبر

0
0